Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Studijní materiály
Cíle a obsah předmětu
Cíle předmětu
Hlavními cíly předmětu jsou : pochopení principů vybraných moderních metod používaných pro řízení operací (procesů); rozšíření optiky při pohledech a hodnocení a řešení standardních situací a problémů, které jsou součástí obchodních, distribučních, výrobních procesů nebo se vyskytují při projektovém řízení; schopnost lépe poznat bolesti, se kterými se zákazníci dnes a denně potýkají; schopnost definovat a vysvětlit základní přínosy mající svůj původ v používání vybraných metod a nástrojů a to z různých úhlů pohledu; porozumění důvodů využívání ERP systému jako nepostradatelného nástroje pro řízení procesů. Základní funkčnosti a nástroje používané na operativní i taktické úrovni vedení budou prezentovány na demo verzi samotného ERP (MS Dynamics NAV 2009R2). Každý student se s touto problematikou bude setkávat ve své budoucí praxi denně a znalosti získané v tomto předmětu mu umožní lepší orientaci a výraznou konkurenční výhodu.
Obsah předmětu
1. lekce (blok : 4 vyučovací jednotky) : Úvod od problému. Představení typického projektu a nutné znalosti spojené s jeho řízením. Základy teorie omezení, stromové struktury používané v teorii omezení (stromy současné a budoucí reality a strom rozhodovací (EC) – I.část této problematiky
Charakteristiky ERP a ukázka funkčních jeho horizontů a možnosti použití. ERP systém MS Dynamics NAV 2009R2 bude v případě potřeby on-line prezentován na vzorové databázi.
2.lekce (blok : 4 vyučovací jednotky): Teorie omezení, stromové struktury používané v teorii omezení (stromy současné a budoucí reality) – II.část. Metoda kritického řetězce postavená na TOC, multitasking a buffer management. EOQ, ABC a VED analýza a vazba na bod přiobjednání a bezpečnostní zásobu.
3.lekce (blok : 4 vyučovací jednotky ): Základy výrobních principů a problémů, které je nutno ve výrobních podnicích řešit .(MRP,MRP-II a APS). Workflow, Ishikawa fishbone diagram a analytická evaluace tohoto nástroje pro řízení kvality s pomocí Paretovy analýzy, P&Q analýza průtoku , ERP a ukázka analytických nástrojů integrovaných v ERP a jejich možné využití . ERP systém MS Dynamics NAV 2009R2 bude v případě potřeby on-line prezentován na vzorové databázi.
4.lekce (blok : 4 vyučovací jednotky ): Základy Business Intelligence (OLAP a Data Mining), Balanced Score Card a ukázka využití Strategických map. Základy teorie Kepner-Tregoe.
Ukázka analytických nástrojů integrovaných v ERP a jejich možné využití . ERP systém MS Dynamics NAV 2009R2 bude on-line v případě potřeby prezentován na vzorové databázi.
Tutoři
Tutoři | Popis | |
Skorkovský Jaromír | 1730@mail.muni.cz |
Telefon : +420 731 113 517
Při komunikaci s tutorem uvádějte prosím vždy kód předmětu včetně označení,
že se jedná o jeho kombinovanou formu.
Časová náročnost
Časová náročnost
Časová náročnost předmětu |
Počet hodin |
Prezenční čas |
16 |
Samostudium |
88 |
POTy |
40 |
Celkový studijní čas |
144 |
Celkový studijní čas : 144 hodin
Pokyny k POTům
Pokyny k POTům
Jednou v průběhu semestru a to po ukončení vybraných klíčových přednášek bude zadáno témata na písemnou práce v rozsahu 6 stránek A4, které se budou týkat možného využití vybraných metod řízení v praxi. Bez těchto vypracovaných materiálů nebude student připuštěn ke zkoušce. Ohodnocení těchto materiálů bude u zkoušky zohledněno.
Příklad posledního zadání
Srovnání metod pro řízení projektů
Cíl : vybrat z podmnožiny vyjmenovaných metod jednu z nich:
• CPM (Metoda kritické cesty)
• PERT (Program Evaluation and Review Technique)
• Jiná, Vámi vybraná metoda (pokud existuje)
a porovnat vybranou (vybrané) metody s metodou Kritického řetězce jejíž principy jsou postaveny na teorii omezení, a která bude prezentována v relevantních přednáškových blocích.
Jaké je možné využití takové metody ve Vaší práci (zaměstnání) případně, pokud nepracujete, pak při vytváření Vaší diplomové práce ? Zde předpokládám, že už všichni někde pracujete.
Dalším úkolem seminární práce bude nalezení klíčového problém - úzkého místa s pomocí stromu současné reality. Vyberte se pro Váš příklad nějaký dílčí proces ve Vaší firmě.
Jakmile najdete úzké místo, které může být samozřejmě i hypotetické, čímž mám na mysli něco, co se Vašemu omezení nějakého procesu bude třeba jen vzdáleně podobat, pak se pokuste nastínit řešení, které by neblahý vliv tohoto úzkého místa snížilo. Nový stav se pokuste znázornit s pomocí stromu budoucí reality. Tato struktura nemusí jít do detailů. Bude stačit, když nastíníte základní relace „příčina-následek“ popisující stav procesu(ů) po případné realizaci Vašeho „zlepšovacího návrhu“.
Co může bránit (jaké je klíčové úzké místo- omezení) využití Vámi vybrané metody ve Vaší praxi?
Metody hodnocení
Metoda výuky a hodnocení znalostí
Přednášky a následné ukázky modelování typických obchodních případů pomocí systému ERP, následné diskuze a samostudium
Pro kombinované studium jsou přednášky rozděleny do 4 bloků po čtyřech hodinách. Předmět se vyučuje jak pro denní, tak i pro kombinované studium. Komplexní charakter předmětu vynucuje časté prokládání přednášek praktickými příklady na demo systému ERP.
V průběhu výuky vyučující očekává diskusi na probíraná témata a očekává se reakce studentů na možné příklady z reálné praxe, které jsou průběžně ve výuce překládány pro lepší pochopení využitelnosti vyučovaných nástrojů a metod. Závěrečné hodnocení se skládá z písemné části, ve které si student připraví podklady (4 otázky) pro ústní zkoušku zprobíraných metod a následné ústní zkoušky. Otázky jsou vždy v předstihu se studenty probírány a po jejich vysvětlení jsou uloženy na serveru ve studijních materiálech. Součásti studijních materiálů vedle doporučené literatury i soubor power-pointových přednášek a dalších pomocných materiálů, kde jsou jednotlivé soubory vždy po přednášce uloženy a to opět na server se studijními materiály.
Součástí hodnocení bude i vyhodnocení vypracovaného POTu, který bude zadán v průběhu semestru (viz pokyny k POTům)
Doporučená literatura
Povinná literatura :
1. Basl, Josef - Majer, Pavel - Šmíra, Miroslav. Teorie omezení v podnikové praxi : zvyšování výkonnosti podniku nástroji TOC. 1. vyd.
Praha : Grada, 2003. 213 s. ISBN 80-247-0613-X.
Doporučená literatura
1. Goldratt, Eliyahu M. Kritický řetěz. Translated by Jan Jirák. Vyd. 1. Praha : InterQuality, 1999. 200 s. ISBN 80-902770-0-4.
2. Učeň, Pavel. Metriky v informatice :jak objektivně zjistit přínosy informačního systému. 1. vyd. Praha : Grada, 2001. 139 s. ;
ISBN 80-247- 0080-8
3. Basl, Josef. Podnikové informační systémy : podnik v informační společnosti. 1. vyd. Praha : Grada, 2002. 142 s. ISBN 80-247-0214-2
4. Goldratt, Eliyahu M. Late night discussions :on the theory of constraints. Great Barrington : North River Press, 1992. 71 s. ;
ISBN 0-88427 160-9.
5. Microsoft Business Solutions-Navision 4.0 Course 8224A, Introduction Training. : Bertelsmann Media, 2004.
6. Russel&Taylor.Operations management -Quality and competitivness in a global environment; John Willey & Sons; ISBN:0-471-67877-5
7. R.Kaplan, David.Norton .Strategy maps - Converting intangible assets into tangible outcomes , Harward Business School Press,
Boston, ISBN-13 978-1-59139-134-0
Pokyny k autokorekčním testům
Součástí studia je autokorekční test, který slouží pro prověření, nakolik student porozuměl probranému učivu. Začátek ani konec spuštění autokorekčního testu není časově omezen. Test slouží výhradně k samostatnému prověření znalostí studentem. Výsledky testů se nezapočítávají do hodnocení předmětu.
Otázky ke zkoušce předmětu MKH_RIOP (při zkoušce MKH_RIOP se nepoužívají testy)
a) Otázky týkající se řízení projektů a souvisejících znalostí (volná rozprava na níže uvedená témata otázky podle Vašich zkušeností) :
• znalost nástrojů: ERP, softwarové nástroje pro řízení projektů, SW nástroje pro grafické zobrazení podnikových procesů podle Vašich zkušeností
• znalost metod jako jsou TOC, CCM, CPM, PERT, JIT, Balanced Scorecard (strategické mapy, které byly prezentovány v první únorové přednášce), e Vašich zkušenosti – viz využití výše uvedených metod ve Vašich seminárních pracích
• postupy při realizaci projektů implementace ERP nebo jiného SW produktu nebo zavedení metodologie určené pro řízení projektů podle Vašich zkušeností (viz využití výše uvedených metod ve Vašich seminárních pracích)
• nástroje Business Intelligence a jejich využití. Vaše zkušenosti – viz návaznost na otázku pod bodem h)
b) Balanced Scorecard a Metoda jednostránkové strategie (4 oblasti), shoda cílů a procesů (viz PWP s číslem 26 v prezentaci Balanced Scorecard 20130403
c) Teorie omezení (TOC) + 5 základních kroků TOC; průtokový a nákladový pohled, metriky TOC
d) Stromy současné a budoucí reality, Evaporating Cloud (Thinking Tools basics). Využití těchto nástrojů. (viz Vaše seminární práce…)
e) Metoda kritického řetězu (CCPM) a její využití pro řízení projektů , Murphyho zákony, Parkinsonův zákon, Studentský syndrom, princip štafetového běžce. Srovnání s CPM (metoda kritické cesty) a PERT
f) Základy metody Kepner-Tregoe
g) OLAP - Business Intelligence, principy a příklady použití, Vaše zkušenosti
h) P & Q analýza (produktový mix) – hlavní principy (TOC a možnosti využití) – materiál P&Q Analysis – TOC Class Problem ze studijních materiálů – možno ukázat na existující power-pointové prezentaci (bude požadováno vysvětlení postupu)
i) Ishikawa fishbone diagram a 5 WHY - a využití v řízení kvality a napojení na Paretovu analýzu. Vaše zkušenosti
j) Paretova analýza a využití v řízení kvality nebo buffer managementu a navázání této metody při vyhodnocování příčiny problémů specifikovaných v Ishikawa FBD (Fish Bone Diagram) – ABC analýza (sklad) a analýza VED, bod přiobjednání
k) Multitasking a jeho definice, maticové řízení společnosti (konflikty projektových manažerů a manažerů ovládajících zdroje (linioví manažeři)
l) Buffer Management a využití pro řízení projektů, nárazníky projektu, přípojné nárazníky
m) EOQ a Bod přiobjednání
Harmonogram
Průběh studia
Výuka je členěna do čtyř soustředění. V rámci prvního soustředění probíhá seznámení s průběhem výuky a administrativními prvky, dále pak přednáška a diskuze na odpřednášené téma. V rámci druhého, třetího a čtvrtého probíhá opět přednáška podle zadaného harmonogramu, a dále pak prezentace studentů na zadaná témata. Úkolem studentů je realizace jedné prezentace (v rámci týmu), zpracování dvou POTů (individuálně) a absolvování zadaných autokorekčních testů.
Harmonogram studia
1. soustředění | ||
Datum : 21.2.2015 Učebna : 308 8:30- 12:00 |
Organizační záležitosti Přednáška I | |
Datum
|
Začátek autokorekčních testů | |
Datum
|
Začátek přihlašování k tématům prezentací a POT : Informační systém MU | |
Datum |
Konec přihlašování k tématům prezentací a POT : Informační systém MU | |
Datum |
Termín odevzdání elektronických podkladů pro prezentaci (P1) | |
2. soustředění | ||
Datum :8.3.2015 Učebna : 308 8:30- 12:00 |
Přednáška II Prezentace studentů (P1) | |
Datum |
| |
Datum |
Termín odevzdání elektronických podkladů pro POT1 | |
3. soustředění | ||
Datum : 9.3.2015 Učebna : 308 8:30- 12:00 |
Přednáška III Prezentace studentů (P2) | |
Datum |
Termín odevzdání elektronických podkladů pro prezentaci (P3) | |
Datum |
Termín odevzdání elektronických podkladů pro POT2 | |
4. soustředění | ||
Datum : 26.4.2015 Učebna : 308 8:30- 12:00 |
Přednáška IV Prezentace studentů (P3) | |
Datum |
Konec autokorekčních testů | |
|
| |