Ekonomicko-organizační poradenství
Ing. Eva Švandová, Ph.D.
Ekonomicko-organizační poradenství
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
1
Web
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
1
Web
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
2
Web
Kapitola obsahuje:
2
Web
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
1
Web
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Cíle a obsah předmětu

Ekonomicko-organizační poradenství je dynamicky se rozvíjející oblastí sektoru služeb. Postupně dochází ke změně vnímání poradce jako výsady velkých podniků a poradenské služby začínají být vyhledávány i malými a středními podniky. V souladu s tímto vývojem se zvyšuje velikost nabídky na trhu poradenských služeb, resp. počet poradců v oblasti podnikového řízení, marketingu, financí apod., a dochází tak k růstu konkurence na trhu poradců.
Předmět je zaměřen na kvalifikované zvládnutí poradenského procesu, a to nejen po stránce technické, ale i po stránce vztahu s klientem. Vzhledem k tom, že předmět není primárně zaměřen na seznamování studenta se základními pojmy a vztahy v jednotlivých funkčních oblastech ekonomicko-organizačního poradenství (strategické řízení, řízení lidských zdrojů, finanční řízení apod.), ale na samotný poradenský proces, předpokládají se ve výuce základní znalosti těchto funkčních oblastí vycházející z předmětů Nauka o podniku I, Marketing I, Řízení lidských zdrojů, Firemní finance, apod. Předmět není určen pouze pro studenty, kteří sami chtějí nabízet poradenské služby, ale i pro studenty, kteří mohou stát na straně poptávky po poradenských službách (například ve vedoucí pozici v podniku jim bude náležet kompetence výběru poradce popřípadě spolupráce s ním).

Hlavní cíle kurzu jsou:
  • prezentovat základní postupové kroky práce poradce;
  • klasifikovat možné symptomy podnikových problémů;
  • predikovat možné problémy v podniku dle základních charakteristik podniku (fáze životního cyklu podniku, velikost podniku, odvětví);
  • navrhnout možná řešení pro jednotlivé problémy;
  • kalkulace nákladů spojených s prací poradce a s implementací navržených řešení problémů;
  • systematicky aplikovat základní postupy projektového managementu, a to převážně v oblasti plánování projektu; 
  • prezentovat práci poradce v souladu s etickými zásadami paradenské činnosti.
  • aplikovat metody či nástroje analýzy a řešení problémů, které se student anučil v jiných předmětech zaměřených na řízení podniku v různých oblastech
Obsah předmětu je následující:
1. Úvod do problematiky ekonomicko-organizačního poradenství;
2. Poradenský proces obecně;
3. poradenský proces - vstup, prezentace poradenské organizace, smluvní základ poradenského procesu;
4. Poradenský proces – diagnóza;
5. Poradenský proces – plánování akce
6. Poradenský proces - implementace, ukončení
7. Poradenství v oblasti obecného řízení
8. Poradenství v oblasti marketingu a odbytu, logistiky
9. Poradenství v oblasti finančního řízení
10.Poradenství v oblasti personálního řízení
11.Základy řízení a ekonomika poradenské firmy

Tutoři

Doc. Ing. Petr Suchánek, Ph.D. Odborný garant předmětu suchycz@yahoo.com
Ing. Eva Švandová, Ph.D. Přednášející, tvůrce obsahu předmětu, kontaktní osoba Eva.Svandova@econ.muni.cz

Časová náročnost

Forma zátěže Počet opakování Hodin Celkem
Příprava na soustředění 3 8 24
Přednášky a tutoriály 3 4 12
Autokorekční testy 6 6 36
Příprava POT 2 24 48
Příprava prezentace 1 24 24
Celková pracovní zátěž     144

Harmonogram předmětu

Harmonogram
V rámci předmětu, resp. v rámci prvního bloku výuky bude pojednáno obecně o poradenství, poradenském procesu a jednotlivých jeho fázích včetně analytických metod využitelných v rámci jednotlivých fází, poradenské smlouvě a propagaci poradenské firmy. V rámci druhého bloku výuky se budeme věnovat poradenství v různých oblastech a jeho specifikům (strategické řízení, personální poradenství, marekting, finance, nákup a inovace). V rámci třetího výukového bloku bude probíhat prezentace seminárních prací, kde bude student vystupovat jednak v roli poradce (prezentátora), tak v roli klienta (zbývající účastníci kurzu)

Předmět je rozčleněn do třech základních částí, které jsou rozpracovány v následujících podosnovách.
1. Úvod do poradenství a poradenského procesu
2. Oblasti poradenství a jejich specifika
3. Seminární práce, Řešní POTů


Průběh výuky
V rámci prvního a druhého bloku budou studentům zadány POTy k vypracování. POTy budou ohodnoceny a budou vstupovat do finálního hodnocení. Zpracované poty tvoří 30 % celkového hodnocení. Zpracovánís eminární práce tvoří 20 % hodnocení a zbývajících 50 % hodnocení je vtořeno výsledkem zkoušky (písemná).
Tematické zaměření POTů:
  1. Kauzální analýza
  2. Příklady poradenských firem
  3. Propagace poradenské firmy
  4. Zpracování nabídky
V rámci třetího výukového bloku budou studenti prezentovat seminární práce. Jedná se o prezentaci navržených řešení problému na základě autorem provedené diagnózy. V prezentaci autor uvede:
  • upřesnění problému, na kterém se poradce s klientem dohodnul (předmět zakázky)
  • prezentace analýz z diagnostické části a jejich výsledků (např. formou SWOT)
  • návrh možných řešení, tak aby se na jejich základě mohl poradce rozhodnout pro jejich řešení
Každý student si vybere jedno ze tří témat, které zpracuje, jakožto poradce ve formě ppt prezentace klientovi. Studenti budou práci prezentovat  v rámci posledního společného setkání. Pokud autor potřebuje doplnit nějakou informaci, informaci si doplní a upozorní na tuto skutečnost v rámci prezentace a bodu upřesnění problému. Odevzdávárna bdue otevřena do 13.5.2016.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1456/jaro2016/MKH_EOPO/op/Zadani_poradenskych_projektu.doc

Pokyny k autokorekčním testům

K dispozici máte 12 otázek z Ekonomicko-organizačního poradenství. Je možných více správných odpoěvdí. Po vyplnění získáte přehled správných odpoěvdí. Autokorekční test slouží vám pro kontrolu Vašich znalostí.

Pokyny k POTům

POTy jsou zadávány postupně dle probrané látky. V rámci prvního bloku budou zvěřejněny POTy týkající kauzální diagnózy, propagace poradenské organizace a typů poradenských organizací, v rámci druhého blaku pak POT týkajícís e tvorby proadenské nabídky. POTy máte možnost zpracovat do konce semestru tedy do 29.5. a odevzdat do odevzdávárny, která bude otevřena do 29.5.

Studijní materiály

Blok 1

Obsahová náplň bloku 1:
  1. Základní vymezení poradenství - definice, typ poradce, poradenské etické standardy
  2. Propagace poradenské organizace
  3. Poradenský proces - vstup, diagnóza, plánování akce, implemenatce, ukončení poradenského procesu
Zadání POTů v prvním výukovém bloku

POT1:

Poraďte podniku, který expandoval na americký trh s novým typem vozidla. V Evropě se velmi dobře prodával, ale tržby ze zahraničí (USA) jsou nižší, než se očekávalo s ohledem na kladné přijetí vozidla při zavedení na trh. Možná formulace problému "špatný prodej - propagace". Došlo ke schůzce 3 manažerů - výrobní, marketingový, obchodní, kde se máte účastnit i Vy jako poradce za účelem nápravy situace.
1. Jaké podklady budete vyžadovat a jaké informace sledovat pro zhodnocení situace.
2. Poskytněte metodickou pomoc při hledání příčin problémů (využijte znalostí z metod kauzální analázy). Nebojte se konkretizace. Ukažte i aplikaci konkrétních metod (vyberte alespoň dvě)
.

POT2:
K jednotlivým typům poradenských organizací uveďte konkrétní příklady a pokuste se odhadnout zákaznický segment, na jaký jsou zaměřeny. Volbu segmentu argumentujte.

POT3:
Představte si, že hodláte po studiu VŠ založit vlastní poradenskou praxi v oblasti podnikového řízení. Uveďte komunikační mix, jaký byste zvolili, včetně propočtu finančních nákladů. Výběr zdůvodněte.

Blok 2

Obsahová náplň bloku 2:
1. Představení jednotlivých oblastí poradenství a jejich specifik
a) Poradenství v obecném řízení
b) Poradenství v oblasti marektingu
c) Poradenství v oblasti řízení lidských zdrojů
d) Poradenství v oblasti financí

2. Diskuse k seminárním pracem

Blok 3

POT4:
Poté, co jste zpracovali Váš poradenský projekt, sestavte poradenskou smlouvu mezi Vámi a klientem, která předchází zpracování projektu. Součástí musí být definice předmětu smlouvy, upřesnění platebních podmínek....

Hodnocení předmětu

  • Závěrečný test - 50 bodů (minimum je nutné získat 20 bodů)
  • Seminární práce - 20 bodů v případě aktivní prezentace, 14 bodů bez aktivní prezentace
  • POTY - 30 bodů: 1. POT (POT1, 2, 3) 20 bodů, 2.POT (POT4) 10 bodů
100 - 93 bodů...A
  92 - 85 bodů...B
  84 - 77 bodů...C
  76 - 69 bodů...D
  68 - 61 bodů...E