Marketing v EU
Jiří Bartoš
Marketing v EU
Info
Období
jaro 2018
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Cíle a obsah předmětu a literatura

Předmět je zaměřen na rozvíjení základních marketingových poznatků manažerů a pracovníků podniků vyvíjejících svou činnost v mezinárodním prostředí a specificky v prostředí EU.
Absolvent kurzu by měl být schopen vnímat specifika marketingu na trhu EU, schopen aplikovat různé techniky marketingového managementu v mezinárodním prostředí a být si vědom zvláštnosti použití marketingových metod, technik či nástrojů, které je nutné adaptovat na odlišné podmínky té které členské země EU, vyplývající buď z kulturních rozdílů, jiné legislativy, případně dalších odlišností prostředí. Kurz by mu měl dále napomoci při uvědomování si příležitosti a zaznamenávání ohrožení v oblastech, které na domácím trhu (zatím) neexistují anebo nepůsobí a použít výsledky analýz prostředí pro marketingová rozhodnutí v rámci marketingového mixu na trzích Evropské unie.
Osnova a obsah předmětu:
Osnova a témata
 Úvod do problematiky Marketingu v EU
 Prostředí Evropské unie a analýzy prostředí
 Kultura a marketing v EU
 Chování zákazníků na trhu EU
 Marketingové strategie na trhu EU
 Mezinárodní marketingový výzkum a MIS
 Segmentace a positioning na trhu EU
 Marketingové pojetí produktu a EU
 Marketingové pojetí ceny v EU
 Marketingová distribuce na trzích EU
 Marketingová komunikace v EU
 Veletrhy a výstavy v EU
 
Povinná a doporučená literatura:
  • Klapalová, A. Marketing v Evropské unii.  Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003. 111 s. ISBN 80-210-3072-0.
  • USUNIER, J.C. a Lee, J. A. Marketing across culture. Harlow: Prentice Hall
  • HOLLENSEN S. Global marketing. Harlow: Prentice Hall
  • Hollensen, S.: Essentials of global marketing, Financial Times / Prentice Hall, Fifth Edition
  • KOTABE, M. and HELSEN, K. Global marketing management. 5th ed. Hoboken: John Wiley & Sons
  • MACHKOVÁ, Hana. Mezinárodní marketing :nové trendy a reflexe. 3., aktual. a přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 196 s. ISBN 978-80-247-2986-2.
  • ONKVISIT, Sak a John J. SHAW. International marketing :strategy and theory. 5th ed. London: Routledge, 2008. xxiv, 710. ISBN 978-0-203-93006-9.
  • International marketing strategy. Edited by Frank Bradley. 5th ed. Harlow: Prentice-Hall, 2005. xxvii, 408. ISBN 9780273686880.
  • USUNIER, Jean-Claude a Julie Anne LEE. Marketing across cultures. 4th ed. Harlow: Prentice-Hall, 2005. xx, 673 s. ISBN 0-273-68529-5.
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing pro evropský trh. 1. vyd. Praha: Grada, 2003. 272 s. ISBN 80-247-0422-6.
Další podnětné doplňující materiály jsou uloženy v učebních materiálech u jednotlivých témat.

Tutoři

Doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
email: klapalov@econ.muni.cz

Časová náročnost

Údaje o časové náročnosti jsou přibližné
Forma zátěže Počet opakování Hodin/ opakování Celkem
Účast na soustředění 3 4 12
Samostudium 3 5 15
Autokorekční testy 13 cca 5 min. cca 70 minut
Zpracování POTu 1, resp. 2 30 30
Příprava na závěrečný test a zkoušku 1 24 24
Celková studijní zátěž                                                                cca 82 hodin

Harmonogram předmětu

1. setkání:
úvod do předmětu, základní pojmy, specifika mezinárodního marketingu; kultura a kulturní odlišnosti v mezinárodním marketingu aplikované na prostředí EU; analýzy prostředí.

do 11. 3. je potřebné zaregistrovat se na prezentaci POTu č. 1 v  ISu – Rozpis: Prezentace_2. setkání anebo Prezentace_3. setkání (po rozkliknutí jednoho z rozpisů zakliknout vybraný termín (označený jako prezentace - s pořadím - pořadí není důležité - počet prezentací je určený počtem registrovaných studentů do kurzu))  na plánovaný termín prezentace (2. anebo 3. setkání) a do ISu - Studijní materiály - složka: "Témata POTů a seznam členů týmu pro POT č. 1" vložit soubor ve Wordu (příp. Pdf) obsahující název POTu a seznam členů týmu - jméno a příjmení (v případě jednoho autora tato informace není nutná - identifikace je zajištěna ISem. V PŘÍPADĚ TÝMOVÉHO ZPRACOVÁNÍ POTu Č. 1 SE NA TERMÍN REGISTRACE PŘIHLAŠUJE POUZE JEDEN Z ČLENŮ TÝMU.

Nejpozději 1 den před prezentací je nutné podklady ve WORDu (nikoliv PPT prezentaci) vložit do odevzdávárny k předmětu v ISu

Náhradní POT(y) (POT č. 2) – nutné vložit do IS nejpozději 1 týden do konce zkouškového období semestru.


2. setkání:
specifika marketingového výzkumu a adaptace marketingového mixu na trzích EU - řešení případových studií a analýza sekundárních dat, řešení zadaných úkolů, prezentace seminárních prací

3. setkání:
prezentace seminárních prací, případně řešení případových studií a dalších zadaných úkolů, resp. témata, která nebyla probrána na 2. setkání

Pokyny k seminárním pracím (POTům)

Pro získání kreditů je potřebné zpracovat 1 seminární práci (POT) a prezentovat ji na tutoriálu. Vzhledem k tomu, že na tutoriálech se budou probírat případové studie, pro studenty, kteří se aktivně na tutoriálech účastní a budou případové studie, resp. další úkoly řešit, platí požadavek zpracovat pouze 1 seminární práci (POT) (viz informace dále). Aktivní účast na tutoriálech znamená minimálně 6 hodin přítomnosti a zapojení se do řešení úkolů, brainstormingu apod.

VARIANTY UKONČENÍ KURZU:

1. Studenti bez aktivní účasti na tutoriálech a bez prezentace seminární práce zpracovávají individuální náhradní 2 POTy - POT č. 1 i POT č. 2.
2. Studenti s aktivní účastí na tutoriálech, ale bez prezentování seminární práce, zpracovávají jeden náhradní individuální POT.
3. Studenti s "pasivní účastí" na tutoriálech, kteří ale přijdou prezentovat seminární práci, zpracovávají jeden náhradní individuální POT.

U varianty 2 a 3 lze nahradit náhradní individuální POT napsáním TESTU ve zkouškovém období.

 
Seminární práce pro prezentování, resp. "náhradní" POT č. 1: rozsah cca 4 strany „čistého“ textu/1 osobu (bez úvodní identifikační strany a strany se zdroji) ve WORDu (4 normostrany na 1 osobu) a PPT prezentace (cca 10 - 15 minut) – téma:
  • Analýza vybraného trhu Evropské unie pro formulovaný marketingový cíl (například vstup podniku/uvedení produktu na trh EU; komparace konkurenční komunikační/cenové/distribuční strategie pro produkt/podnik -vybraný trh EU, případně vybrané trhy EU - v případě jednoduššího obsahu komparace; analýza konkurence na vybraném trhu; analýza zákazníků/poptávky na daném trhu apod.).
Téma je potřebné specifikovat dle vašeho výběru. Doporučuji inspirovat se vzorovými pracemi uloženými v Učebních materiálech v ISu
POT č. 1 může být zpracovaný jako týmová práce (2 - 5 členů týmu).
Do ISu je potřebné vložit text k prezentaci ve WORDu, soubor v PPT, resp. jiném formátu vhodném pro prezentování  (v případě prezentace) není nutné do ISu odevzdávat. Ve Wordovém souboru je nutné vyznačit, kterou část práce zpracoval který člen týmu - pokud je POT zpracováváaný více než jednou osobou.
 
POT č. 2 (pouze jako náhradní) -  navržené témata POTu č. 2:
(rozsah POTu je taktéž 4 strany čistého textu - ve WORDu - viz výše. PPT se nezpracovává). Je možné taktéž vlastní téma - po konzultaci s tutorem
1. Najděte v tisku (Ekonom, Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta dnes a pod.) resp. na internetu (např.www.lidovky.cz) nejnovější zprávy o událostech v EU, které ovlivní marketingové řízení vybraného podniku a zhodnoťte, resp. zanalyzujte tento vliv. Věnujte se různých aspektům marketingového řízení – strategie a plánu, segmentace a targetingu, jednotlivých součástem marketingového mixu apod.iz výše
2. Ze zpráv posledních čtyř týdnů, resp. i delšího období uvedených v internetovém časopise Týden v Evropě na adrese www.evropska-unie.cz se pokuste vytvořit  přehled o činnosti institucí EU ve vámi vybrané oblasti – nejlépe odvětví anebo předmět podnikání určitého podniku a dopad na marketingové řízení. I u tohoto POTu se věnujte dopadu na různé aspekty marketingového řízení – strategie a plánu, segmentace a targetingu, jednotlivé součásti marketingového mixu apod.
3. Na internetových stránkách České zemědělské a potravinářské inspekce (www.czpi.cz) vyhledejte informace o legislativě v potravinářství nebo zemědělství, vyberte si ty, které Vás nejvíce zaujaly a popište například formou eseje, jak tyto zákonné úpravy (vesměs nové anebo novelizace) můžou ovlivnit marketing firmy. Samozřejmě si můžete vybrat také jinou oblast - životní prostředí, dopravu, ochranu spotřebitele atd. a čerpat z příslušných informačních zdrojů.
4. Vypracujte charakteristiku segmentu pro vámi zvolený produkt, resp. podnik  a navrhněte strategii umísťování tohoto produktu se zohledněním požadavků daného segmentu včetně specifik v rámci EU (anebo vybrané země).
5. S pomocí informací, které naleznete například v knize Jiný kraj, jiný mrav (autor John Mole, vydalo nakladatelství Management Press v r. 1995), Aktuální otázky mezinárodního obchodu (Soňa Gullová a kol., Praha: VŠE, 2002) nebo Mezinárodní obchodní jednání (Miroslava Zamykalová, Praha: Professional Publishing, 2003), , případně i v jiných publikacích nebo zdrojích obecně věnujících se problematice interkulturálního managementu, anebo z vlastních zkušeností, sestavte srovnávací tabulku pro SLEPT + CU+CO+O (viz DSO k předmětu) analýzu pro vámi zvolený produkt či službu s komentářem k výsledkům mající  charakter základních informací pro marketéra podniku hodlajícího vstoupit na určitý trh EU.
6. V rozsahu stanoveném pro POT naplňte jednotlivé součástí osnovy profilu databáze vybraného trhu pomocí koncepce "12 C" (marketingový výzkum).
7. Na konkrétním produktu popište součásti jednotlivých vrstev a dimenzí, fáze životního cyklu a možnosti standardizace či nutnosti adaptace pro jeho uplatnění se na vybraném trhu EU. Úkol spočívá zejména v naznačení specifik, která se v domácím prostředí nevyskytují.
8. Pokuste se (na základě vlastních znalostí a zkušeností anebo získaných informací) popsat strukturu ceny za produkt dodávaný do některé ze zemí EU a vysvětlit jednotlivé prvky celkové ceny včetně působení cenotvorných faktorů daných u analyzovaného trhu.
9. Pokuste se konkretizovat prvky “C” metody Czinkoty a Ronkainena na smyšlenou anebo reálnou firmu pro výběr distribučního kanálu do některé země EU pro konkrétní produkt anebo podnik.
10. Pokuste se navrhnout dvě varianty komunikačního mixu pro vámi zvolený produkt ve dvou různých zemích EU, anebo pro jednu ze zemí a Českou republiku. Zdůvodněte rozdíly a pokuste se také vysvětlit, proč tyto rozdíly musí být zohledněny a z čeho pramení. Můžete také zapracovat jednotlivé kroky komunikačního procesu.
Zpracování POTu č. 2 je INDIVIDUÁLNÍ (tj. nikoliv jako týmové).
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání  nedovolených  pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity  zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení  předmětu a za  hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující  zkoušku  (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární  řízení,  jehož výsledkem může být až ukončení studia.

Autokorekční test

1. Glokální marketing je pojem, jenž kombinuje:
    a) možnosti standardizovat globálně a nutnost adaptovat lokálně
    b) možnost standardizovat lokálně a nutnost adaptovat globálně
 
správná odpověď: a)
 
2. Globální marketing je typický pro: ………………….. uveďte charakteristiku pojmu:
 
správná odpověď: Tuto koncepci si “mohou dovolit” většinou velké, kapitálově silné a většinou multinacionální, anebo nadnárodní firmy. Mezi jednotlivými trhy se totiž neberou do úvahy výše uvedené rozdíly; uplatňuje se tedy jednotná strategie i realizace plánů pro všechny trhy. Produkty určené původně pro domácí trhy se bez jakékoliv adaptace nabízejí stejným způsobem na světovém trhu
 
3. Koncepce, v rámci které organizace považují každý jednotlivý trh - zemi, jenž obsluhují, za specifický a přistupují k němu z pohledu marketingového managementu individuálně, se nazývá koncepcí:
     a) exportního marketingu
     b) interkulturálního marketingu
     c) mezinárodního nebo tzv. multinacionálního marketingu
 
správná odpověď: c)
 
4.  Mezi tzv. proaktivní důvody vstupu na zahraniční trh patří - nepatří: 
Silná domácí konkurence?
 
správná odpověď: nepatří – jde o reaktivní důvod
 
5. Mezi neekonomické důvody vstupu na zahraniční trh patří:
a) růst objemu prodeje
b) image „zahraničně orientovaného podniku“
c) zlepšení cash-flow
 
správná odpověď: b
 
6. Veřejnost je součástí prostředí:
    a) makroprostředí
    b) mezoprostředí (externího mikroprostředí)
    c) vnitřního
 
správná odpověď: b)
 
7. Konkurenční výhodu využitelnou v rámci mezinárodního marketingu je možné najít v:
interním – externím prostředí
 
správná odpověď: interním
 
8. Analýza struktury odvětví je součástí analýzy prostředí: 
    a) makroprostředí
    b) mezoprostředí (externího mikroprostředí)
    c) vnitřního
 
správná odpověď: b)
 
9. Analýza substitučních a komplementárních produktů patří do analýzy:
    a) mezoprostředí (externího mikroprostředí)
    b) vnitřního prostředí
    c) makroprostředí
 
správná odpověď: a)
 
10. Stabilita měny je  faktor, jenž je analyzován v rámci analýzy:
    a) demografického prostředí
    b) právního prostředí
    c) ekonomického prostředí
 
správná odpověď: c)
 
11.  Občané EU jsou zastoupeny v instituci Evropského společenství:
a) Evropská komise
b) Evropský parlament
c) Rada Evropské unie
 
správní odpověď: b)
 
12. Vykonavatelem politik Evropského společenství je:
 
a) Evropská komise
b) Evropský parlament
c) Rada Evropské unie
 
správní odpověď: a)
 
13. Tzv. stanovené výrobky spadají do:
a) harmonizované sféry
b) neharmonizované sféry
 
správná odpověď: a)
 
14. Zvláštní režim dovozu a vývozu produktů v rámci i mimo EU platí pro:
a) farmaceutické výrobky
b) elektrotechnické výrobky
c) zemědělské výrobky
 
správná odpověď: c)
 
15. Prvek komunitárního práva – norma, která je platná bezprostředně po nabytí právní moci, se nazývá:
a) rozhodnutí
b) nařízení
c) směrnice
 
správná odpověď: b)
 
16. Sociální stratifikace, která se mimo jiné promítá do verbální formy jazyka, je v ámci zemí EU výrazná zejména:
a) ve Švédsku
b) Velké Británii
c) Maďarsku
 
správná odpověď: b)
 
17. Vyšší míra individualismu je typická pro:
a) protestantství
b) katolicismus
c) islám
 
správná odpověď: a)
 
18. Pojem proxemika – vzdálenost rozpracoval v rámci kulturních odlišností:
a) Trompenaar
b) Hofstede
c) Hall
 
správná odpověď: c)
 
19. Zdůrazňování statusu nebo bohatství je typické pro kulturu:
a) kolektivistickou
b) s vysokou mírou vyhýbání se nejistotě
c) s velkou mocenskou vzdáleností
 
správná odpověď: c)
 
20. Přímá explicitní komunikace je charakteristická pro kulturu:
a) s nízkým komunikačním kontextem
b) s nízkou mírou vyhýbání se nejistotě
c)  v kolektivistické kultuře
 
správná odpověď: a)
 
 
21. Role životního partnera v kupním rozhodovacím procesu je důležitá:
a) v kolektivistické kultuře
b) ve feminní kultuře
c) v kultuře s velkou mocenskou vzdáleností
správná odpověď: b)
 
22. Uspokojování sociálních potřeb je výraznější 
a) v kolektivistické kultuře
b) ve feminní kultuře
c) v kultuře s velkou mocenskou vzdáleností
 
správná odpověď: b)
 
23. Relativně vysoká míra individualismu v kupním chování je typická pro:
a) Řecko
b) Itálie
c) Finsko
 
správná odpověď: c)
 
24. Nejvyšší vnitřní homogenita v rámci čtyř Hofstedeho kulturních dimenzí je zaznamenána:
a) ve Skandinávských zemích
b) v zemích Jižní Evropy
c) v zemích Střední Evropy
 
správná odpověď: a)
 
25. Rychlé a velké auto a důraz na design je charakteristika kultury :
a) maskulinní
b) feminní
c) s vysokou mírou vyhýbání se nejistotě
 
správná odpověď: a)
 
26. Rychlá expanze na mnoho neutrálních trhů je obsahem:
a) „strategie velkého zametání“
b) „strategie koncentrovaného úsilí“
c) „ofenzivní strategie – pohybu klepet“
 
správná odpověď: c)
 
27. Velká míra pravomocí a velká míra nezávislosti na centru v rámci organizace marketingového řízení na zahraničních trzích je charakteristická pro organizační strukturu:
a) interglomerát
b) deštník
c) makropyramidu
 
správná odpověď: b)
 
28. Přenechání části své distribuční kapacity (kanálu) jiným firmám za úplatu při zahraničním vývozu se nazývá:
a) piggybacking
b) strategická aliance
c) obchodní metoda
správná odpověď: a)
 
29. Rozdílné užití produktů u stejných anebo podobných činností se u mezinárodního marketingového výzkumu týká tzv.:
a) ekvivalence pojmu
b) ekvivalence měření
ekvivalence funkční
 
správná odpověď: c)
 
30. Různý rozsah verbálních výrazů škál u dotazování v rámci mezinárodního marketingového výzkumu je typická pro zvažování u:
a) percepční ekvivalence měření
b) kalibrační ekvivalence měření
c) metrické ekvivalence měření
 
 
správná odpověď: c)
 
31. Rozdíly v číslování některých produktů v zemích EU jsou důležité pro adaptaci:
a) distribuce
b) ceny
c) produktu
 
správná odpověď: c)
 
32. Ochrana označení původu výrobku v EU je možná pro:
a) zemědělské produkty
b) farmaceutické výrobky
c) ocelářské výrobky
 
správná odpověď: a)
 
33. Daň z přidané hodnoty je v zemích EU:
a) jednotná
b) rozdílná
c) snížená sazba je jednotná, zvýšená rozdílná
 
správná odpověď: b)
 
34. Směnka se téměř nepoužívá a není ani legislativně upravena v:
a) Dánsku
b) Rakousku
c) Velké Británii
 
správná odpověď: c)
 
35. EURO není zavedeno v:
a) Řecku
b) Finsku
c) Švédsku
 
správně: c)
 
36. Nejvíce koncentrovaný maloobchod je v rámci EU v:
a) Finsku
b) Maďarsku
c) Rakousku
 
správně: a)
 
37. Omezená prodejní doba v maloobchodě existuje v:
a) Česku
b) Švédsku
c) Rakousku
 
správně: c)
 
38. Ve které zemí Evropské unie je zakázáno v reklamě používat cizí slova?
    a) Německo
    b) Velká Británie
    c) Francie
 
správná odpověď: c)
 
39. U produktů tzv. „kulturně vázaných“ (např. jídlo)
je – není možná standardizace marketingové komunikace
 
správná odpověď: není (resp. pouze obtížně)
 
40. Srovnávací reklama je hodnocena negativně v zemích:
     a) s převládajícími feminními kulturními hodnotami
     b) s vysokou mocenskou vzdáleností
     c) s kolektivistickou kulturou
 
správná odpověď: a)
 
41. Silné argumenty, podpořené sebevědomým vystupováním, perfektním vzhledem prodejce, ale bez nutnosti podpory argumentů tvrdými daty a fakty je typické v rámci osobního prodeje pro kulturu:
     a) individualistickou
     b) maskulinní
     c) s dlouhou časovou orientací
 
správná odpověď: b)
 
42. Reklamní apel ukazující jednoho člověka je účinný v zemích s.:
    a) individualistickou kulturou
    b) kolektivistických kulturách
 
správná odpověď: a)

Podmínky pro absolvování předmětu a ukončení

V distanční formě studia je předmět ukončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je:
1. zpracování jedné seminární práce opravované tutorem (POT) v minimálním rozsahu 5 stran (4 strany "čistého textu") na vybrané téma, jejichž návrh je uvedený v Pokyny k POTům;
V případě neúčasti, resp. neaktivní účasti na tutoriálech taktéž zpracování POTu č. 2. – viz Pokyny k POTům v této osnově.
POT 1 vyžaduje prezentaci na tutoriálu. 
V případě zpracování velmi kvalitního POTu a aktivní účasti na tutoriálech nebude tutorem vyžadované absolvování zápočtového testu.
Zápočtový test  je kombinací uzavřených a otevřených otázek s celkovým dosažitelným počtem bodů 20 - 25 (podle aktualizovaných informací vyučujícího).
Získání kreditů je tedy podmíněno splněním požadavků - 50% - 100%, případně částečným splněním požadavků  - 50% a úspěšným napsáním testu – 50%.
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání  nedovolených  pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity  zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení  předmětu a za  hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující  zkoušku  (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární  řízení,  jehož výsledkem může být až ukončení studia.

Pokyny ke studiu

V ISu jsou uloženy PPT prezentace a další materiály k jednotlivým probíraným tématům (téma Marketingové strategie… je součástí jednotlivých prvků marketingového mixu). PPT budou používány tutorem k prezentaci základních poznatků kurzu. Na tutoriálech budou řešeny případové studie a úkoly zadávané tutorem. Účelem úkolů je seznámit se s různými informacemi o fungování trhu/ů EU.