Mikroekonomie 1
Ing. Michal Kvasnička, Ph.D.
Mikroekonomie 1
Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
1
Studijní text

Administrativa

V této sekci najdete pokyny ke studiu předmětu Mikroekonomie I a podmínky jeho ukončení. Čtěte prosím podmínky, které se týkají vašeho typu studia. (Pokud studujete zaráz prezenční kurz BPE_MIE1 a kombinovaný BKE_MIE1, řiďte se pokyny pro prezenční kurz -- tam mustí splnit své povinnosti a složit známku; ta vám pak bude převedena i do hodnocení kombinovaného kurzu.)

Než položíte jakýkoli dotaz, přečtěte si znovu aktuální verzi pokynů! Pokyny budeme podle potřeby aktualizovat.

Průběžně budu posílat upřesňující maily a připomínky. Doporučuji pravidelně kontrolovat univerzitní mail.

Prezenční studium

Obecné pokyny

On-line studijní materiály

Průběžné testy

Průběžné testy se vyplňují v ISu (přes internet). Každý průběžný test se skládá ze svou částí: 1. z otázek, kde je odpověď platí/neplatí (tvoří 5 % známky), 2) z a/b/c/d testu (tvoří 15 % známky). Každý test bude přístupný jen po určité dny a po otevření zůstane na vypracování jen určitá doba. Pokyny, jak vyplňovat průběžné testy, jsou zde. Vyzkoušet, jak a/b/c/d test formálně vypadá a zda jej váš prohlížeč zvládne, si můžete na testovacím testu.

Kalendář testů, jejich obsah, termíny otevření a časové limity na vypracování najdete níže:

  1. průběžný test -- 4. týden semestru, od čtvrtka 15. 10. od 18.00 do neděle 18. 10. do 22.00
    • obsah: 2. a 3. přednáška, tj. kapitoly 3, 4  a 6 v učebnici: hranice výrobních možností, absolutní a komparativní výhody, nabídka, poptávka, rovnováha
    • odkazy na standardní testy: true/false test (6 otázek, max. 12 minut) a a/b/c/d test (26 úkolů, max. 60 minut)
    • odkazy na verzi pro Teiresiás: true/false test (6 otázek, max. 18 minut) a a/b/c/d test (26 úkolů, max. 90 minut)
  2. průběžný test -- 7. týden semestru, od čtvrtka 5. 11. od 18.00 do neděle 8. 11. do 22.00
    • obsah: 4.--6. přednáška, tj. kapitoly 5, 6, 7, 8 a 21 v učebnici: elasticita, efektivnost, zdanění a analýza spotřebitele
    • odkazy na standardní testy: true/false test (8 otázek, max. 16 minut) a a/b/c/d test část 1 (25 úkolů, max. 60 minut) a část 2 (12 úkolů, max. 45 minut)
    • odkazy na verzi pro Teiresiás: true/false test (8 otázek, max. 24 minut) a a/b/c/d test část 1 (25 úkolů, max. 90 minut) a část 2 (12 úkolů, max. 68 minut)
  3. průběžný test -- 10. týden semestru, od čtvrtka 26. 11. od 18.00 do neděle 29. 11. do 22.00
    • obsah: 7.--9. přednáška, tj. kapitoly 13, 14, 15 a 17 v učebnici: výrobní náklady, dokonalá konkurence, monopol a monopolistická konkurence
    • odkazy na standardní testy: true/false test (7 otázek, max. 14 minut) a a/b/c/d test (36 úkolů, max. 50 minut)
    • odkazy na verzi pro Teiresiás: true/false test (7 otázek, max. 21 minut) a a/b/c/d test (36 úkolů, max. 75 minut)
  4. průběžný test -- 13. týden semestru, od čtvrtka 17. 12. od 18.00 do neděle 20. 12. do 22.00
    • obsah: 10.--12. přednáška, tj. kapitoly 16, 18, 19 a 10 v učebnici: teorie her, oligopol, trh práce a externality
    • odkazy na standardní testy: true/false test (5 otázek, max. 10 minut) a a/b/c/d test (18 úkolů, max. 35 minut)
    • odkazy na verzi pro Teiresiás: true/false test (maximálně 15 minut) a a/b/c/d test (18 úkolů, max. 53 minut)

Závěrečný zkouškový test

Kombinované studium

Obecné pokyny

On-line studijní materiály

Tutoriály

  • 1. tutoriál: kapitoly Mankiw 1--8, ekvivalent prezenčních přednášek 1--5
  • 2. tutoriál: kapitoly Mankiw 21 a 13--14, ekvivalent prezenčních přednášek 6--8
  • 3. tutoriál: kapitoly Mankiw 15--19, ekvivalent prezenčních přednášek 9--11

Průběžné testy a POTy

Průběžné testy se vyplňují v ISu (přes internet). Každý průběžný test se skládá ze svou částí: 1. z otázek, kde je odpověď platí/neplatí, 2) z a/b/c/d testu. Každý test bude přístupný jen po určité dny a po otevření zůstane na vypracování jen určitá doba. Odkazy na testy, jejich obsah a termíny otevření najdete níže. Pokyny, jak vyplňovat průběžné testy, jsou zde. Vyzkoušet, jak a/b/c/d test formálně vypadá a zda jej váš prohlížeč zvládne, si můžete na testovacím testu.

POT (práce opravená tutorem) je příklad, který vyřešíte na papíře, naskenujete a vložíte do příslušné Odevzdávárny v ISu.

Kalendář testů a POTu, jejich obsah, termíny otevření a časové limity na vypracování najdete níže:

  • 1. průběžný test -- od pátku 16. 10. od 18.00 do soboty 24. 10. do 22.00
    • kapitoly 3--8 v učebnici: hranice výrobních možností, absolutní a komparativní výhody, nabídka, poptávka a rovnováha, elasticita, efektivnost a zdanění
    • odkazy na standardní testy: true/false test (12 otázek, max. 24 minut) a a/b/c/d test část 1 (21 úkolů, max. 45 minut) a část 2 (25 úkolů, max. 60 minut)
    • odkazy na verzi pro Teiresiás: true/false test (12 otázek, max. 36 minut) a a/b/c/d test část 1 (21 úkolů, max. 68 minut) a část 2 (25 úkolů, max. 90 minut)
  • POT -- od pátku 13. 11. od 18.00 do soboty 21. 11. do 22.00
  • 2. průběžný test -- od pátku 13. 11. od 18.00 do soboty 21. 11. do 22.00
    • kapitoly 21, 13 a 14 v učebnici: analýza spotřebitele, výrobní náklady a dokonalá konkurence
    • odkazy na standardní: true/false test (6 otázek, max. 12 minut) a a/b/c/d test část 1 (8 úkolů, max. 25 minut) a část 2 (27 úkolů, max. 38 minut)
    • odkazy na verzi pro Teiresiás: true/false test (6 otázek, max. 18minut) a a/b/c/d test část 1 (8 úkolů, max. 38 minut) a část 2 (27 úkolů, max. 57 minut)
  • 3. průběžný test -- od pátku 18. 12. od 18.00 do středy 23. 12. do 22.00 (pozor! termín mimořádně končí středou!)
    • kapitoly 15--19 a 10 v učebnici: monopol, monopolistická konkurence, teorie her, oligopol, trh práce a externality
    • odkazy na standardní: true/false test (8 otázek, max. 16 minut) a a/b/c/d test (27 úkolů, max. 45 minut)
    • odkazy na verzi pro Teiresiás: true/false test (8 otázek, max. 24 minut) a a/b/c/d test (27 úkolů, max. 68 minut)

Závěrečný zkouškový test

 

1. Úvod do ekonomie

Cíl tématu

V této lekci byste se měli naučit:

  • co je ekonomie a jaké otázky zkoumá
  • co jsou to ekonomické modely a k čemu slouží
  • jak se tyto modely budují
  • jaké jsou role ekonomů
  • proč se názory ekonomů občas rozcházejí
  • principy, jak se lidé rozhodují
  • principy, jak lidé interagují
  • principy, jak celá ekonomika pracuje jako celek

Metodické poznámky

Tato lekce se zabývá především metodologií ekonomie. Nevyděste se, pokud nebudete všemu rozumět -- dojde vám to v průběhu semestru (a některé až v příštím semestru v makroekonomii), až je uvidíte prakticky použité. Proto doporučuji se k tomuto tématu vrátit na konci semestru pro shrnutí.

Co studovat

Lekce je založena na kapitolách 1 a 2 z Mankiwovy učebnice. Tyto kapitoly tvoří nezbytný úvod do látky -- nastudujte si je.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handouts. Celá přednáška je zde jako zvukový záznam a flashové video (z bezpečnostních důvodů novější prohlížeče flash nepodporují; na konverzi pracuji).

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Doporučuji násedující poslech:

  • Harford: "Logic of Life", LSE (mp3). Přednáška ke knize. Zábavné aplikace ekonomie do překvapujících oblastí (sex, drogy, poker atd.). Ukazuje možnosti a limity předpokladu racionality pro modelování lidského chování.
  • Peltzman: "Regulation", EconTalk (mp3). Na příkladě různých regulací (např. povinné zavedení bezpečnostních pásů v autech nebo testování bezpečnosti a účinnosti léků) ukazuje, jak lidé reagují na stimuly. Citováno v učebnici.
  • Freakonomics Radio: "Dangers of Safety", Freakonomics (mp3). Pěkná ilustrace Pelzmanova efektu ze sportu: ochrané pomůcky vedou sportovce k agresivnějšímu a nebezpečnějšímu jednání.
  • iDnes: "Lyžařské helmy počet zranění mozku nesnížily, varuje The New York Times" (7. ledna 2014). Peltzmanův efekt v praxi: když technika zvýší bezpečí, lidé se začnou chovat rizikověji.
  • Freakonomics: "The Cobra Effect", Freakonomics, mp3). Legrační (nebo možná smutné) příklady toho, jak lidé reagují na stimuly a k jakým nezamýšleným důsledkům to vede.
  • NPR Planet Money: "Can Hospitals Save Money By Making Doctors Squirm?" (NPR, mp3). Součástí Obama Care je i zajímavý pokus, jak zvýšit kvalitu lékařské péče a zároveň snížit její náklady změnou finanční motivace lékařů a nemocnic. Zároveň skvělá ilustrace, jak by se mělo zjišťovat, co skutečně funguje: pomocí polního experimentu.
  • Okrent: Prohibition and Last Call, EconTalk, mp3. Na příkladě prohibice v USA ilustruje, jak lidé reagují na stimuly.
  • Freakonomics: "Those Cheating Teachers!" (Freakonomics, mp3). Další příklad toho, jakou roli hraje motivace. Pokud je nastavená špatně, pak mohou dokonce i učitelé (považte!) podvádět. A jaké je řešní? Změna motivační struktury.
  • Munger: "Ticket Scalping and Opportunity Cost ", EconTalk, mp3. Zajímavé příklady nákladů příležitosti a jak je lidé špatně chápou.
  • Freakonomics: "What Would the World Look Like if Economists Were in Charge" (mp3). Čistě pro legraci: jak by se svět lišil, kdyby nevládli právníci, ale ekonomové.
  • Dobelli: "The Art of Thinking Clearly: Better Thinking, Better Decisions" (LSE public lectures, mp3). Extrémně zábavná přednáška o chybách v lidském uvažování.

Korelace není důkaz kauzality, tj. to, že se dvě veličiny vyvíjejí v čase podobně, ještě neznamená, že vývoj jedné z nich je příčinou změn ve druhé:

  • Spurious Correlations. Legrační web, který sbírá dvě veličny, které nemají žádný vztah, ale vyvíjejí se podobně. Např. výdaje Spojených států na vědu, kosmonautiku a technologii se vyvíjejí téměř stejně jako počty sebevražd oběšením, uškrcením a udušením (korelace je přes 99 %). Znamená to, že výdaje na vědu vyvolávají v lidech sebevražedné tendence?

Zájemcům o metodologii ekonomie doporučuji také tyto (poněkud pokročilejší) texty:

Vtip: Mankiwův princip č. 4: lidé reagují na pobídky (a často to má nezamýšlené důsledky).

K procvičení

Český procvičovací test ke kapitolám 1 a 2 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 1 a kapitole 2.

2. Vzájemná závislost a prospěch z obchodu

Cíl tématu

V této lekci byste se měli naučit

  • že dobrovolná směna prospívá oběma stranám
  • význam absolutní a komparativní výhody
  • jak komparativní výhoda vysvětluje prospěch ze směny
  • se aplikovat teorii komparativní výhody v každodenním životě i v národní politice

Metodické poznámky

Tato lekce se zabývá jedním z nejdůležitějších a nejzajímavějších, ale také nejobtížnějších témat vůbec. Nečekejte, že po prvním přečtení kapitoly v učebnici či poslechu přednášky budete všemu rozumět. K tématu je třeba se několikrát vrátit.

Co studovat

Lekce je založena na kapitole 3 z Mankiwovy učebnice. Věnujte této kapitole velkou pozornost.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handouts. Celá přednáška je nahraná ve Studium on-line (vyžaduje přihlášení; po přihlášení ťukněte na link znovu).

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Magická škola ekonomie: interaktivní graf společné hranice výrobních možností.

Dále si povinně přečtěte také

  • Read: "Já, tužka". Krátká kanonická essay, která ilustruje současný neuvěřitelný rozsah dělby práce a fungování trhu. (Jako doplněk můžete shlédnout krátký animovaný film inspirovaný Readovým essayem: "I, Pencil"; nebo přímo na YouTube.)

Kromě povinné literatury doporučuji všem také následující texty:
Prospěch, které společnost získává díky dělbě práce a obchodu (plus jak starý je to jev):

Problémy, které může působit mezinárodní obchod (i když je pro společnost jako celek prospěšný):
  • Autor: "Trade, China, and U.S. Labor Markets" (EconTalk, mp3). Upřesnění, co znamenají komparativní výhody a případ, kdy někteří pracovníci mohou být zahraničním obchodem postiženi výrazně a na dlouho.

K procvičení

Český procvičovací test ke kapitole 3 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 3.

3. Tržní síly nabídky a poptávky

Cíl tématu

V této lekci byste se měli naučit:

  • co je to trh a konkurence
  • jaké faktory určují velikost nabídky a poptávky na konkurenčním trhu
  • jak nabídka a poptávka spolu určují cenu statku a prodané množství
  • jak změna ve faktorech určujících velikost nabídky a poptávky změní tržní cenu a prodané množství
  • jak trhy alokují zdroje

Metodické poznámky

Tato lekce se zabývá základním nástrojem ekonomické analýzy: nabídkou, poptávkou a tržní rovnováhou. Téma je relativně snadné; pro jeho důležitost mu však věnujte nálezitou pozornost.

Co studovat

Lekce je založena na kapitolách 4 a 6 z Mankiwovy učebnice. Přečtěte si celou kapitolu 4 a první polovinu kapitoly 6 (tu část, která se zabývá cenovou regulací).

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handouts. Celá přednáška je nahraná ve Studium on-line (vyžaduje přihlášení; po přihlášení ťukněte na link znovu).

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Magická škola ekonomie: interaktivní graf nabídky a poptávky a graf důsledků cenové regulace; kalkulačka ke Smithovu experimentu [pokud je problém s vykreslením grafu, zoomujte je myší a pak klikněte na reset zoom].

Všichni si také přečtěte:

  • Friedmanovi: Svoboda volby, kap. 1, min. strany 17--31.  Kanonické vysvětlení funování tržního (cenového) mechanismu. Tohle by měl důkladně znát každý, kdo si říká ekonom.

Kromě povinné literatury doporučuji všem studentů také následující texty a poslech:

Vtip: role očekávání na poptávku:

K procvičení

Český procvičovací test ke kapitole 4 a první části kapitoly 6 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 4 a kapitole 6.

4. Elasticita a její aplikace

Cíl tématu

V této lekci byste se měli naučit:

  • co je to elasticita poptávky
  • jaké typy elasticity poptávky existují
  • co určuje jejich velikost
  • jak souvisejí s poptávkovou křivkou a celkovými výdaji
  • co je to elasticita nabídky
  • co ji určuje
  • jak souvisí s nabídkovou křivkou

Metodické poznámky

Tato lekce se zabývá pojmem elasticita. Věnujte pozornost tomu, abyste věděli, jak se elasticita počítá, co vyjadřuje, co ji ovlivňuje a jak souvisí s výnosy firem a poptávkovou a nabídkovou křivkou.

Co studovat

Lekce je založena na kapitolách 5 a 6 z Mankiwovy učebnice. Přečtěte si celou kapitolu 5 a druhou polovinu kapitoly 6 (tu část, která se zabývá zdaněním). V učebnici je chyba, viz errata.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handouts. Celá přednáška je nahraná ve Studium on-line (vyžaduje přihlášení; po přihlášení ťukněte na link znovu).

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Magická škola ekonomie: interaktivní graf počítající cenovou elasticitu nabídky a poptávky a graf nákladů zdanění.

Aktuálně:

K procvičení

Český procvičovací test ke kapitole 5 a druhé části kapitoly 6 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 5 a kapitole 6.

5. Spotřebitelé, výrobci a efektivnost trhů

Cíl tématu

V této lekci byste se měli naučit

  • jaký je vztah mezi ochotou spotřebitelů platit a poptávkou
  • jaký je vztah mezi náklady výrobců a nabídkou
  • co je to přebytek spotřebitele, přebytek výrobce a celkový přebytek
  • proč tržní rovnováha maximalizuje celkový přebytek
  • proč cenové regulace a daně celkový přebytek snižují

Metodické poznámky

V této lekci se budeme zabývat tím, jak jsou trhy efektivní a za jakých okolností. To je nutný předpoklad pro normativní analýzu. Kromě vlastní efektivnosti trhů nás bude zajímat i efektivnost státních zásahů: cenových regulací, zdanění a subvencí.

Co studovat

Lekce je založena na kapitolách 7 a 8 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si je. V učebnici je chyba, viz errata.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handoutsCelá přednáška je nahraná ve Studium on-line (vyžaduje přihlášení; po přihlášení ťukněte na link znovu).

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Magická škola ekonomie: interaktivní graf nákladů zdanění a simulátor parkování před dětskou nemocnicí (jak souvisí cena a efektivnost při alokaci vzácného zdroje).

Kromě povinné literatury doporučuji všem také následující čtení / poslech:

  • Alokace zdrojů:
  • Ostatní:
    • Hayek: "Využití znalostí ve společnosti". Poněkud pokročilejší text o tom, jak trhy agregují a využívají distribuované informace.
    • Satz: "Markets", EconTalk, mp3. Filosofická kritika efektivnosti jako základu pro normativní hodnocení situace. (Schválně, souhlasíte s paní Satz, profesorem Robertsem, nebo profesorem Mankiwem?)

Ekonomie ve filmu

  • Film "Dogville" ukazuje některé (nepěkné) vlastnosti ekonomické rovnováhy, reakce na šoky. Ukazuje také, jak lidé reagují na stimuly. Pozor, čtení pouze pro otrlé. Po přečtení nemám ke shlédnutí filmu odvahu.

K procvičení

Český procvičovací test ke kapitolám 7 a 8 je zde;  anglický procvičovací test je zde ke kapitole 7 a kapitole 8.

6. Teorie spotřebitelské volby

Cíl tématu

V této lekci byste se měli naučit

  • jak rozpočtové omezení zobrazuje  volby, které si může domácnost dovolit
  • jak indiferenční křivky zobrazují preference domácnosti
  • co určuje optimální volbu domácnosti
  • jak domácnost zareaguje na změnu svého důchodu a cen
  • jak rozložit dopad změny ceny na důchodový a substituční efekt
  • jak teorii spotřebitelské volby použít ke zkoumání chování domácností

Metodické poznámky

V této lekci prozkoumáme, jak se domácnosti rozhodují při volbě mezi různými kombinacemi statků. To nám umožní blíže prozkoumat, jaké faktory a proč ovlivňují poptávku  po spotřebních statcích a jaké faktory a proč ovlivňují nabídku výrobních faktorů.

V přednášce probereme některé věci poněkud přesněji, než jak jsou prezentovány v učebnici. Ke zkoušce by vám však mělo stačit (mírně zjednodušené) učebnicové podání.

Co studovat

Lekce je založena na kapitole 21 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si ji. V učebnici je chyba, viz errata.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handoutsCelá přednáška je nahraná ve Studium on-line (vyžaduje přihlášení; po přihlášení ťukněte na link znovu).

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Magická škola ekonomie:

Kromě povinné literatury doporučuji všem také následující čtení / poslech:

  • NPR Planet Money: "Why We Work So Much" (24. 7. 2015, mp3). Slavný ekonom John Maynard Keynes před mnoha lety předpovídal, že dnes budeme pracovat cca 15 hodin týdně. Proč neměl pravdu? Protože nejen důchodový, ale také substituční efekt (a možná i trocha psychologie).
  • NPR Planet Money: "What Happens When You Just Give Money To Poor People?", mp3. Charitativní organizace narozdíl od ekonomů většinou nevěří, že lidé dokáží se svými penězi naložit rozumně. Polní experiment ale ukazuje, že se pletou (tedy ty chartiativní organizace).

Ekonomie ve vtipu

Spotřebitelská volba při dokonalých komplementech...

K procvičení

Český procvičovací test ke kapitole 21 je zde; anglický test ke kapitole 21 je zde.

7. Výrobní náklady

Cíl tématu

V této lekci byste se měli naučit

  • co je zahrnuto ve výrobních nákladech firem
  • jak souvisí výrobní proces a náklady
  • jaký je význam průměrných a mezních nákladů
  • jaký je tvar typických nákladových křivek
  • jaký je vztah mezi krátkodobými a dlouhodobými náklady

Metodické poznámky

V této lekci prozkoumáme, jak se firmy rozhodují o zapojení výrobních faktorů (jak je kombinují) a jak toto rozhodnutí ovlivňuje náklady firmy. Tato kapitola je nutným předpokladem pro studium následujících čtyř témat, která se zabývají chováním firem v různých tržních strukturách.

Co studovat

Lekce je založena na kapitole 13 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si ji. V učebnici je chyba, viz errata.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handouts. Celá přednáška je nahraná ve Studium on-line (vyžaduje přihlášení; po přihlášení ťukněte na link znovu).

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Magická škola ekonomie: interaktivní graf výrobních nákladů.

Jako rozšiřující čtení / poslech doporučuji následující:

K procvičení

Český procvičovací test ke kapitole 13 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 13.

 

8. Firmy na dokonale konkurenčních trzích

Cíl tématu

V této lekci byste se měli naučit

  • co je to dokonale konkurenční trh
  • co je mezní příjem a jaký má vztah k celkovému a průměrnému příjmu
  • jak konkurenční firmy určují množství, které maximalizuje jejich zisk
  • kdy konkurenční firma krátkodobě ukončí činnost a kdy opustí trh
  • jak vypadá tržní nabídková křivka v krátkém a v dlouhém období

Metodické poznámky

První z kapitol o tom, jak se firmy rozhodují o množství a ceně v různých tržních strukturách. Věnujte velkou pozornost tomu, jak firma určí optimální rozsah výroby -- to je společném firmám v každé tržní struktuře. Dále věnujte pozornost odvození nabídkové křivky firmy a odvětví v krátkém a dlouhém období. Důležité je i rozhodnutí o ukončení činnosti v krátkém a odchodu z trhu v dlouhém období.

Co studovat

Lekce je založena na kapitole 14 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si ji. V učebnici je chyba, viz errata.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handouts. Celá přednáška je nahraná ve Studium on-line (vyžaduje přihlášení; po přihlášení ťukněte na link znovu).

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Magická škola ekonomie:

Kromě povinné literatury doporučuji všem studentů také následující texty a poslech:

  • NPR Planet Money: "The Benefits of Bankruptcy" (5. 9. 2015, mp3). Jak americký bankrotový zákon umožňuje firmám chvíli fungovat i se ztrátou -- pokud je naděje na záchranu firmy. Příběh firmy, která se zachránila.
  • Munger: "Profits Entrepreneurship and Storytelling", EconTalk (mp3). O dvou příčinách vzniku zisku a jejich ekonomických a morálních důsledcích. Ilustrováno na třech příbězích z literatury.

Ekonomie ve filmu

  • Krátký film Pixaru "One Man Band" krásně ukazuje, jak konkurence mezi výrobci prospívá spotřebitelům. A že konkurence může být velmi živá i v případě, že výrobců je jen málo.

K procvičení

Český procvičovací test ke kapitole 14 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 14.

9. Monopol a monopolistická konkurence

Cíl tématu

V této lekci byste se měli naučit o monopolech:

  • co jsou to monopoly a jak vznikají
  • proč pro monopolistu platí MR
  • jak monopolista určujte objem produkce a cenu
  • jak monopoly ovlivňují blahobyt společnosti
  • co je to cenová diskriminace
  • co může vláda s monopoly dělat

a o monopolistické konkurenci:

  • co je to monopolistická konkurence
  • jak firmy v monopolistické konkurenci určují vyráběné množství a cenu
  • jak efektivní je monopolistická konkurence
  • proč firmy v monopolistické konkurenci dělají reklamu a jaké jsou společenské přínosy a náklady reklamy

Metodické poznámky

Lekce pokrývá dvě kapitoly, z toho druhá bude v přednášce jen nastíněna. Je třeba, abyste si ji nastudovali sami z učebnice -- a to včetně částí, které nejsou ve slides -- i ty budou součástí zkouškového testu!

Co studovat

Lekce je založena na kapitolách 15 a 17 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si je. V učebnici je chyba, viz errata.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handoutsCelá přednáška je nahraná ve Studium on-line (vyžaduje přihlášení; po přihlášení ťukněte na link znovu).

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Magická škola ekonomie:

Rozšiřující čtení a poslechy:

K procvičení

Český procvičovací test ke kapitolám 15 a 17 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 15 a kapitole 17.

 

10. Oligopol a teorie her

Cíl tématu

V této lekci byste se měli naučit

  • co je to oligopol
  • jak oligopoly vznikají
  • jak oligopolní firmy stanovují množství a cenu
  • proč je pro oligopolní firmy obtížné spolupracovat
  • jak antimonopolní zákonodárství může prospět konkurenci
  • jemný úvod do teorie her

Metodické poznámky

Fakticky kapitola obsahuje dvě související látky: úvod do chování oligopolní firmy a úvod do teorie her. V obou případech byste si měli být vědomi, že jste pouze nahlédli pod pokličku: existuje mnoho dalších modelů chování oligopolu; a hlavně, teorie her obsahuje mnohem mnohem víc, než co můžete vidět v této kapitole. Je to záležitost zajímavá, užitečná a často hravá. Pokud vás zaujme, podívejte se po nějaké učebnici v knihovně.

Co studovat

Lekce je založena na kapitole 16 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si ji.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handoutsCelá přednáška je nahraná ve Studium on-line (vyžaduje přihlášení; po přihlášení ťukněte na link znovu).

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Pokud chcete vědět něco víc o antimonopolním zákonodárství, podívejte se sem:

  • PlanetMoney: "Maverics, Monopolies, and Beer" (mp3). Jak a proč antimonopolní úřady brání fúzim, které by snížily konkurenci -- i když je jedna z firem relativně malá.

Pokud chcete vědět něco víc o kartelech, podívejte se sem:

Pokud vás zaujala teorie her, můžete se podívat sem:

  • Tim Harford: "War Games and Armageddon" (BBC, mp3). Využití teorie her ve válce (a hlavně zachování míru -- oslava nobelisty Thomase Schellinga).
  • Tim Harford: "The day the geeks took over poker" (BBC, mp3). Co může teorie her říct k tomu, jak hrát poker.
  • Freakonomics: "Make Me a Match" (17. 6. 2015, mp3). Rozhovor s Alvinem Rothem -- mužem, který dostal Nobelovu cenu za rozvoj market design, tj. mechanismu, jak vytvářet trhy. Ilustrovaný na systému výměny ledvin, který Roth pomáhal vytvořit.
  • Freakonomics: "Why the World Cup Is an Economist's Dream" (mp3). Druhá půlka ukazuje, jak se hráči fotbalové extraligy řídí předpověďmi teorie her. (První vysvětluje, jak ve fotbale funguje výhoda domácího hřiště.)
  • Martin J. Osborne: "An introduction to game theory" -- velmi pěkná učebnice základů teorie her. Dvě kapitoly jsou k ochutnání zde: Nashova rovnováha a její aplikace.
  • Robert Axelrod: "The Evolution of Cooperation", vybrané kapitoly v ISu, celá v knihovně. Opakované vězňovo dilema, počítačové turnaje různých strategií a spontánní vznik spolupráce.
  • kurz Základy teorie her na ESF, určen pro 3. ročník, ale zapsat si jej můžete už ve druháku

Zajímavé příklady vězňova dilematu:

Ekonomie ve filmu

  • dva příklady strategického jednání ve filmu: Princezna nevěsta (bohužel s reklamou na začátku a bez hlavní pointy na konci, zkusím to spravit).

K procvičení

Český procvičovací test ke kapitole 16 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 16.

11. Trh práce (a ostatních výrobních faktorů)

V této lekci byste se měli naučit

  • co určuje poptávku dokonale konkurenční firmy po práci
  • jak závisí nabídka práce na mzdové sazbě a na dalších faktorech
  • jak různé události ovlivňují rovnovážnou mzdovou sazbu a úroveň zaměstnanosti
  • jak jsou určeny rovnovážné ceny a množství ostatních výrobních faktorů
     

Metodické poznámky

Tato přednáška pokrývá dvě kapitoly a malý kousek. První kapitola se zabývá poptávkou po výrobních faktorech obecně. Mějte na paměti, že formálně se analýza vztahuje pouze na dokonalou konkurenci a na krátké období a že v obecnějším případě může být maličko složitější, byť výsledky jsou velmi podobné. Nepřehlédněte konec kapitoly 18 -- zde se diskutuje případ jiných výrobních faktorů než je práce.

Kapitola 19 pak rozšiřuje pochopení faktorů, které určují mzdové sazby. Z kapitoly 18 by se mohlo zdát, že v celé ekonomice je vždy jedna jediná mzdová sazba. To je svým způsobem pravda -- různí lidé vydělávají vždy tuto sazbu modifikovanou o určité přirážky či srážky, jak to právě diskutuje tato kapitola. Patří sem i teorie efektivnostích mezd, která je v 1. (českém) vydání až na str. 559--562.

Co studovat

Lekce je založena na kapitolách 18 a 19 a str. 559--563 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si je. V učebnici je chyba, viz errata.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handouts. Celá přednáška je nahraná ve Studium on-line (vyžaduje přihlášení; po přihlášení ťukněte na link znovu).

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Doporučuji také následující poslech:

K procvičení

Český procvičovací test ke kapitolám 18 a 19 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 18 a kapitole 19.

12. Externality

V této lekci byste se měli naučit

  • co jsou to externality
  • proč jsou výsledky tržního procesu při existenci externalit neefektivní
  • jaké vládní politiky mohou vyřešit problém externalit
  • jak mohou lidé sami vyřešit problém externalit a proč soukromé řešení vždy nefunguje

Metodické poznámky

Tato přednáška zabývá důležitou otázkou externalit, která má významné soukromo-právní a ekologické důsledky. Věnujte pozornost tomu, abyste pochopili jednak, jaké jsou možnosti a limity Pigouovy daně, a jednak tomu, jaké jsou možnosti a limity Coasova teorému.

Co studovat

Lekce je založena na kapitole 10 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si ji. V učebnici je chyba, viz errata.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handouts. Celá přednáška je nahraná ve Studium on-line (vyžaduje přihlášení; po přihlášení ťukněte na link znovu).

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Magická škola ekonomie: interaktivní graf Pigouovského přístupu k externalitám.

V Pigouově tradici stojí za přečtení:

  • NPR Planet Money: "The One-Page Plan To Fix Global Warming" (mp3). Daň z oxidu uhličitého může odstranit problémy s globálním oteplováním (pokud je způsobené tímto plynem), a přitom nemusí lidi (téměř) nic stát.
  • Mankiw: "Raise the Gas Tax", The Wall Street Journal, 2006, novinový úvodník s politickými doporučeními ohledně externalit.
  • Mankiw: "One Answer to Global Warming: A New Tax", New York Times, 2007, jiný novinový úvodník s politickými doporučeními ohledně externalit.
  • Mankiwův blog obsahuje polo-pravidelné příspěvky o Pigouově dani --  na straně "A Few Time-less Posts" hledejte "the Pigou Club Manifesto".
  • NPR Planet Money: "Will Economic Growth Destroy The Planet?" (mp3). O tom, zda je růst udržitelný, zda přispívá k ničení přírody nebo jejímu zlepšování a jak se odhadují velikosti externalit.
  • Tramba: "Miliardy za povolenky nedorazí", Lidové noviny, 25. 11. 2011, s. 17.

Aktuálně:

V Coaseho tradici stojí za přečtení následující texty:

K procvičení

Český procvičovací test ke kapitole 10 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 10.

13. Veřejné statky a společné zdroje

V této lekci byste se měli naučit

  • co jsou veřejné statky
  • co jsou společné zdroje
  • proč trhy nedokážou poskytovat efektivní objem těchto statků
  • jak může vláda zlepšit výsledky trhu v případě veřejných statků a v případě společných zdrojů
  • jak by mohlo vypadat soukromé řešení těchto problémů

Metodické poznámky

Tato přednáška zabývá z analytického hlediska relativně jednoduchým problém veřejných statků a společných zdrojů. Přemýšlejte však o praktických aplikacích. Zjistíte, že použití této jednoduché teorie v praxi může být poměrně komplikovaná záležitost -- protože na detailech záleží.

Co studovat

Lekce je založena na kapitole 11 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si ji.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handouts. Celá přednáška je nahraná ve Studium on-line (vyžaduje přihlášení; po přihlášení ťukněte na link znovu).

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

K veřejným statkům si můžete také přečíst a poslechnout:

  • NPR Planet Money: "How To Stop An Asteroid" (14. 8. 2015, mp3). Klasický příklad veřejného statku: obrana země proti asteroidům. :-)
  • NPR Planet Money: "Lighthouses, Autopsies And The Federal Budget" (mp3). Ekonomové se shodují, že stát jednotlivé položky by si měly své místo ve státním rozpočtu zasloužit. Především by měl stát poskytovat veřejné statky. Tady jsou některé příklady: (některé) majáky a pitvy.

K tragédii obecní pastviny si můžete také přečíst ​a poslechnout:

  • Meteor: "Jak drahé je zdarma aneb voda v Indii" (16. 5. 2015, mp3). Proč má Indie problémy s vodou? A proč se v místech, kde není voda, pěstuje rýže? Tragédie obecní pastviny v kostce. (Začíná asi na 20. minutě.)
  • Baltimore Sun: "UMD 'tragedy of the commons' tweet goes viral" (Baltimore Sun). Krásný příklad tragédie obecní pastviny: profesor na univerzitě nabízí ve zkouškovém testu 2 nebo 6 extra bodů zdarma. Má to však háček...
  • NPR Planet Money: "The Bottom Of The Well" (22. 7. 2015, mp3). Smutný příklad tragédie obecní pastviny -- mizející podzemní voda v Kalifornii. Dokážete vymyslet řešení? (Je v principu velmi snadné -- a fungovalo by lépe a farmáři by byli ochotnější na ně přistoupit než to, které vymyslel právník.)
  • Harford: "Tragedy of the Commons" (mp3), BBC. Optimistický pohled Elinor Ostrom -- ženy, která za něj dostala Nobelovu cenu za ekonomii -- jako první žena vůbec.
  • NPR Planet Money: "Free Parking" (5. 6. 2015, mp3). Parkování ve městech zdarma je tragédie obecní pastviny. Ale pokus se ji pokusí vyřešit mladý podnikatel aplikací do chytrého telefonu, zadělá si na pořádný malér.
  • Boudreaux: "Wildlife, Property and Poverty in Africa" (mp3), EconTalk.
  • Demsetz: "Toward a Theory of Property Rights", AER 1967.
  • Hardin (1986): "The Tragedy of the Commons", Science, 13th December. Kanonický článek o tragédii obecní pastviny, který je ale zoufale pesimistický. Z autora se díky jeho pohledu stal strašný misantrop.

K procvičení

Český procvičovací test ke kapitole 11 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 11.

A co dál...

Mikroekonomie pro vás (prozatím) oficiálně skončila. Zdálo by se, že nezbývá než vám popřát hodně štěstí u zkoušky a ve vašem dalším studiu. Přesto si však dovolím něco navíc -- nabídnu vám komentovaný seznam knih, které by vás mohly zajímat (pokud vás mikroekonomie zaujala). Průběžně budu seznam měnit a doplňovat.

Dovoluji si doporučit vaší pozornosti tyto knihy (většinu najdete v naší fakultní knihovně):

  • Tim Harford: The Undercover Economist (česky vyšlo pod idiotským názvem Důvtipný zákazník). Skvělá kniha, která na názorných příkladech vysvětluje některé základní jevy zkoumané ekonomickou teorií. Tahle kniha se vám bude nejen líbit, ale pomůže vám porozumět víc do hloubky tomu, co jste se učili v našem kurzu.
  • Tim Harford: The Logic of Life. Pokračování předchozí úspěšné knihy. Pokud vím, český překlad zatím neexistuje.
  • Steven D. Levitt--Stephen J. Dubner: SuperFreakonomics (česky vyšlo jako Superfreakonomics: skrytá ekonomie všeho: o globálním ochlazování, vlasteneckých prostitutkách a o tom, proč by si sebevražední atentátníci měli kupovat životní pojistku). Populární kniha s mnoha příklady, jak se ekonomové dívají na svět.
  • Steven D. Levitt--Stephen J. Dubner: Think like a freak: how to think smarter about almost everything (česky zatím myslím neexistuje). Další ze série úspěšných "špekonomií".
  • Robert H. Frank: The Economic Naturalist. Kniha krátkých případových studií. Jejich obsah nejlépe vysvětlí podtitul: "In Search of Explanation for Everyday Enigmas". (Ochutnávka: Příklady, jak uvažuje ekonom -- Robert Frank jako host EconTalk: "Dinner Table Economics", mp3.)
  • Richard B. McKenzie: Why Popcorn Costs So Much at the Movies (And Other Pricing Puzzles). Další zajímavá kniha, která zkoumá záhady spojené s cenami, ted mikroekonomie v akci.

A tyto blogy:

  • Blog Grega Mankiwa. Možná vás zaujme, že autor vaší učebnice je horlivý blogger. Člověk s ním nemusí ve všem souhlasit, rozhodně je to však velice chytrý ekonom.

A tyto podcasty:

  • EconTalk. Každý týden Russel Roberts z George Mason University uveřejní na tomto webu mp3 nahrávku rozhovoru na téma z ekonomie nebo souvisejících věd. V archivu je i několik rozhovorů s Nobeláči. Opravdu velmi, velmi dobré.
  • NPR Planet Money. Podle Tima Harforda nejlepší ekonomický podcast na trhu. Podle mě ... druhý, až po EconTalku.
  • Freakonomics Radio. Stephen Dubner zde prezentuje zajímavá témata z ekonomie a okolních věd. Kvalita je nevyrovnaná: něco je skvělé, něco jenom zajímavé, něco... Poslech přerušuje reklama, ale stejně stojí za zvážení.

A tyto vtipy:

Mikroekonomii můžete dál studovat v předmětu Mikroekonomie 2 v magisterském studiu. Kdybyste si mohli vybrat, chtěli byste Mikroekonomii 2 studovat (a) podle učebnice, kterou napsal elitní akademický ekonoma, který publikuje v předních odborných časopisech, nebo (b) podle učebnice, kterou napsal praktický ekonom, který je vrchním ekonomem velké nadnárodní dynamicky rostoucí společnosti? Pokud je vaše odpověď (a), máte opravdu štěstí: budete se učit z učebnice Hala Variana, který patří mezi nejlepší mikroekonomy současnosti. Pokud je vaše odpověď (b), máte opravdu štěstí: budete se učit z učebnice Hala Variana, který je hlavním ekonomem společnosti Google. :-)

Berte a vychutnávejte. Objevte kouzlo vědy, ke které jste zatím jen přičichli...

... a nezapomeňte vyplnit předmětovou anketu -- je pro nás důležitá.