Teze závěrečné práce
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D.
Teze závěrečné práce
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 6/9/2021 to 12/9/2021.
Chapter contains:
1
PDF
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/9/2021 to 26/9/2021.
Chapter contains:
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 1/11/2021 to 7/11/2021.
Chapter contains:
3
PDF
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 27/9/2021 to 3/10/2021.
Chapter contains:
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 27/9/2021 to 3/10/2021.
Chapter contains:
1
PDF
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/10/2021 to 10/10/2021.
Chapter contains:
6
Image
2
PDF
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/10/2021 to 24/10/2021.
Chapter contains:
3
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/10/2021 to 24/10/2021.
Chapter contains:
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/10/2021 to 31/10/2021.
Teacher recommends to study from 8/11/2021 to 14/11/2021.

0. Informace o předmětu

Pozn. Tato verze interaktivní osnovy je aktualizovaná pro semestr Podzim 2021. Obsahuje informace pro studenty v prezenční i kombinované formě studia.


Cílem předmětu je a) naučit studenty řešit odborné a výzkumné problémy z oblasti podnikové ekonomiky a managementu s využitím vědeckých publikací a primárních a sekundárních dat; b) naučit studenty kriticky uvažovat o existujícím vědeckém poznání a o datech získaných s využitím různých výzkumných metod. Z krátkodobého hlediska pomáhá předmět studentům naformulovat kvalitní výzkumný záměr závěrečné práce a zpracovat kvalitní literárání rešerší k tématu práce. Z dlouhodobého hlediska je připravuje na práci s novými poznatky z oboru a na řešení nových problémů na různých pozicích v podnicích, anebo ve výzkumu.

Cíle předmětu

Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- provést literární rešerši k tématu z oblasti podnikové ekonomiky a managementu,
- odhalit a pojmenovat základní problémy ve výzkumném designu a v závěrech vědeckého textu,
- formulovat výzkumný či manažerský problém a zdůvodnit potřebnost jeho řešení,
- navrhnout metodologicky správný postup pro získání dat umožňujících řešit výzkumný nebo manažerský problém,
- dodržovat pravidla výzkumné a publikační etiky.

Výuka

Předmět je v doporučeném studijním plánu v jarním semestru. V jarním semestru také probíhají pro prezenční studenty prezenční semináře a pro kombinované studenty tutoriály. Pro studenty studující předmět v podzimním semestru jsou k dispozici záznamy.

Výuka probíhá paralelně dvěma způsoby. Prvním z nich je psaní závěrečné práce a konzultace s vedoucí/m práce. Druhým způsobem je shlédnutí záznamů ze seminářů (příp. účast na seminářích nebo tutoriálech v průběhu jarního semestru), ve kterých se studenti seznámí se základními poznatky metodologie společenskovědního výzkumu a s doporučeními pro přípravu kvalitní práce. Studenti dále sami studují povinnou literaturu zaměřenou na metodiku výzkumu a přípravu odborné práce ve společenských vědách a interní fakultní a katedrové dokumenty vztažené k závěrečným pracím.


Výukové materiály

Základem pro samostudium jsou záznamy z výukových bloků pro studenty prezenčního studia, které se budou postupně objevovat v MS Teams, studijních materiálech a případně zde u jednotlivých témat interaktivní osnovy.

Základní učebnicí k předmětu je "Research methods for business students 8th Ed." od Saunderse a kolektivu. Pro zvládnutí předmětu je důležitá také znalost normy ISO 690 a katedrových a fakultních pravidel pro závěrečné práce.

Katedrová pravidla pro závěrečné práce jsou k dispozici zde:

https://www.econ.muni.cz/o-nas/organizacni-struktura/562000-katpodnikoveho-hospodarstvi/szz-na-kph

Fakultní pravidla pro závěrečné práce jsou k dispozici zde:

https://www.econ.muni.cz/studenti/statni-zaverecne-zkousky


Literatura pro předmět Teze:
    povinná literatura
  • Katedrová a fakultní pravidla pro závěrečné práce
  • SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Eight edition. Harlow: Pearson, 2019. xxxiii, 83. ISBN 9781292208787. Dostupné online v E-prezenčce zde: https://katalog.muni.cz/Record/MUB01006463247
  • ČSN ISO 690. Informace a dokumentace – Pravidla pro bibliografické odkazy a citace informačních zdrojů. 2011. Patent. Číslo: Třídící znak 01 0197. Vydavatel: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Místo vydání: Praha. info
    doporučená literatura
  • GERŠLOVÁ, Jana. Vádemékum vědecké a odborné práce. 1. vyd. [Praha]: Professional Publishing, 2009. 148 s. ISBN 9788074310027. info
  • ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách :několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 209 s. ISBN 8086429407. info

Výukové metody
Výklad (záznam), učení se činností (psaní závěrečné práce), zpětná vazba a mentoring (od vedoucího práce)

Ukončení předmětu
Výstupy z předmětu jsou a) závěrečný test a b) zadání, projekt a část rešerše závěrečné práce.
Obsahem testu jsou klíčové poznatky z jednotlivých záznamů zveřejněných ve Studiu online. Test se píše online přes IS, má uzavřené otázky s jednou správnou odpovědí a student může při psaní používat libovolnou literaturu a své poznámky. Pro úspěšné napsání testu je třeba získat alespoň 40 % bodů. Termín testu v PS2021 je 13. 12. 2021 v 8:00-8:25 (přes IS). Náhradní/opravný termín je 6. 1. 2022 v 18:00-18:25 (přes IS).

Předmět je ukončen zápočtem, který uděluje vedoucí závěrečné práce. Zápočet studentovi udělí, pokud student a) napíše závěrečný test na 40% nebo více bodů, b) předloží rešerši literatury k tématu závěrečné práce a návrh zadání závěrečné práce. Na rozsahu textu rešerše, který je dostačující pro udělení zápočtu se student domluví s vedoucím práce nejpozději 4 týdny po začátku semestru. Takto odsouhlasené podmínky jsou pro studenta závazné.

Pokud se student s vedoucím práce na začátku semestru nedomluví na vlastních podmínkách, musí splnit níže uvedené podmínky:
Předložit nejpozději 2 týdny po skončení výukové části semestru
a) Návrh zadání práce ve formátu vkládaném do Informačního systému MU (IS MU),
b) Projekt práce (tzv. research proposal) obsahující:

  • cíl, 
  • předběžný návrh výzkumných otázek nebo hypotéz,
  • předběžný návrh metod, použitých k zodpovězení VO nebo podpoře/falzifikaci hypotéz,
  • popis řešeného problému a jeho kontextu,
  • prvotní literární rešerši v rozsahu 1500 slov a odkazující na min. 12 zdrojů (v případě bakalářské práce) / v rozsahu 2500 slov a odkazující na min. 20 zdrojů (v případě diplomové práce).

Vedoucí přijme pouze text projektu, který je v souladu se zadáním závěrečné práce a naplňuje alespoň uspokojivě většinu relevantních požadavků pro "Úvod a literární rešerši" a "Formální náležitosti" dle check-listu pro závěrečné práce vyvěšeného na webu katedry (https://is.muni.cz/auth/do/econ/soubory/katedry/kph/3915224/pozadavky_na_zaverecne_prace/03_Check-list.pdf).


Student je odpovědný za iniciování komunikace s vedoucím práce a za dodržení termínů. Vedoucí práce není povinnen studentovi připomínat termíny a vyzývat ho k dodání textu ke konzultaci. Vedoucí práce také není povinnen studentovi udělit zápočet, pokud student nedodá podklady ve stanoveném termínu nebo v požadované kvalitě. V takovém případě musí student předmět opakovat v následujícím semestru.

Student má právo získat od vedoucího zpětnou vazbu ke své práci v předmem domluvených termínech a rozsahu. Pokud vedoucí na komunikaci ze strany studenta opakovaně nereaguje, měl by student situaci včas řešit s garantem předmětu nebo s vedoucím katedry.

1. Závěrečné práce na Katedře podnikového hospodářství ESF MU


Prezentace k přednášce:

Uvodni seminar Teze
PDF to download

1. Seznamte se s pravidly ESF MU pro závěrečné práce. Najdete je na webu fakulty:
https://www.econ.muni.cz/studenti/statni-zaverecne-zkousky

Projděte si zejména tyto dva dokumenty:
a) Se SMĚRNICÍ č. 9/2019 popisující zejména formální požadavky na závěrečné práce  (její formát, rozsah, typ a velikost písma, strukturování kapitol, metoda citování, způsob tisku a vazby, odevzdání, atd.),

b) se šablonou (DOC) pro závěrečné práce a návodem, jak se šablonou pracovat.

Na webu najdete také informace o způsobu odevzdávání závěrečné práce nebo pokyny pro případ, že chcete práci odevzdávat v jiném než v českém, slovenském nebo anglickém jazyce.

2. Seznamte se s pravidly katedry pro závěrečné práce. Najdete je na webu katedry stejně jako popis průběhu státní závěrečné zkoušky zahrnující i obhajobu BP :
https://www.econ.muni.cz/o-nas/organizacni-struktura/562000-katpodnikoveho-hospodarstvi/szz-na-kph

a) Přečtěte si, jak by mělo probíhat Vedení prací ze strany vedoucích, jak vypadají jednotlivé fáze psaní závěrečné práce a co budete muset splnit pro získání zápočtů v každém semestru.
b) Přečtete si, jak vypadá Struktura závěrečných prací, které byste se měli držet i ve své práci.
c) Podívejte se na Check list obsahující hlavní kritéria, podle kterých bude vaše práce hodnocena.
d) Podívejte se na Často kladené otázky (FAQ) studentů a odpovědi na ně.

  • 3. Věnujte pozornost pravidlům práce se zdroji a citování v odborných textech
  • Závěrečná práce by měla vycházet primárně z aktuálních vědeckých a odborných textů. Takovými texty jsou zejména články ve vědeckých a odborných časopisech, vědecké a odborné monografie nebo metodiky. Odbornými texty nejsou vysokoškolské učebnice, popularizační knížky, popularizační časopisy, blogy nebo soukromé webové stránky.

  • Kvalitní zdroje k tématu můžete najít zejména přes databáze odborných a vědeckých textů. Seznam dostupných databází najdete na webu knihovny: https://ezdroje.muni.cz/prehled/

  • Do databází se dostanete přes počítače na fakultě nebo přes vzdálený přístup (https://www.econ.muni.cz/stredisko-vedeckych-informaci/vzdaleny-pristup-k-licencovanym-zdrojum).

  • Základní databází pro vyhledávání klíčových vědeckých publikací ke všem tématům je databáze Web of Science (https://apps.webofknowledge.com). Využijte třízení podle roku vydání a podle počtu citací, abyste nalezli nejaktuálnější a nejvlivnější články. Pokud mezi klíčová slova zařadíte "review" nebo "metaanalysis", naleznete základní přehledové studie ke svému tématu. Databáze obsahuje pouze katalogové záznamy k jednotlivým článkům, nikoliv plné texty. Plné texty najdete kliknutím na modrý obrázek "Full Text Finder Masaryk Univeristy" nebo zadáním jmen autorů a jména článku do databáze Google Scholar (https://scholar.google.com/).

  • V textu závěrečné práce máte povinnost odkazovat na zdroje, které jste v práci využili. Jednak uvádíte odkaz v místě, kde převzatou informaci citujete a zároveň musíte uvést plné bibliografické údaje v seznamu literatury. Odkazy v textu i seznam literatury by měly dodržovat citační normu ČSN ISO 690.
  • Podrobnou interpretaci této normy najdete zde: www.iso690.zcu.cz
  • Na webu katedry najdete stručný výtah z normy pod odkazem Pokyny k citacím v bakalářských a diplomových pracích.
  • Správným citováním se vyhnete tomu, že by vaše práce nesplnila formální požadavky nebo byla prohlášena za plagiát (viz definice plagiátu v rámci SMĚRNICE č. 9/2019). Práce nesplňující formální pořadavky mohou být hodnoceny známkou F. Práce naplňující znaky plagiátu jsou hodnoceny známkou F a se studentem může být zahájeno disciplinární řízení.


    Literatura k úvodnímu tématu:

    Povinná

    SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Eight edition. Harlow: Pearson, 2019. ISBN 9781292208787, kapitola 1 a 14, strany 2-25, 706-753.


    Doporučená

    GERŠLOVÁ, Jana. Vádemékum vědecké a odborné práce. 1. vyd. [Praha]: Professional Publishing, 2009. 148 s. ISBN 9788074310027.

    PIMPLE, Kenneth D. Six domains of research ethics. Science and Engineering Ethics, 2002, roč. 8, č. 2, s. 191-205. ISSN 1353-3452.

    ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách :několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 209 s. ISBN 8086429407.


    2. Výzkumný problém: Jak poznat, čemu se má smysl věnovat v odborné práci a jak volbu zdůvodnit


    Výstup z učení:

    Student bude schopen:

    - vymezit výzkumnou oblast,

    - předložit a obhájit výzkumný problém,

    - formulovat výzkumnou otázku a hypotézu,

    - zvážit etické problémy spojené s navrženým výzkumem.


    Na co se zaměřit:

    - výzkumné oblasti,

    - výzkumný problém, otázka a hypotéza,

    - etické problémy výzkumu.


    Literatura:

    Povinná

    SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Eight edition. Harlow: Pearson, 2019. ISBN 9781292208787, kapitola 2, strany 26-71.

    PIMPLE, Kenneth D. Six domains of research ethics. Science and Engineering Ethics, 2002, roč. 8, č. 2, s. 191-205. ISSN 1353-3452.

    3. Dobré zadání: Jak zjistit, že mám dobré téma a jak zpracovat dobré zadání

    Prezentace k přednášce:

    Jak zjistit ze mam dobre tema
    PDF to download


    Výstupy z učení:

    Student bude schopen:

    - zvolit vhodné téma závěrečné práce pro svůj obor studia,

    - vytvořit kvalitní a specifické zadání závěrečné práce v souladu s vnitřními předpisy ESF MU.


    Co je a co není DOBRÉ téma

    Dobré téma je téma, které:

    • je "zpracovatelné" (a zde je potřebné odlišit, co je v silách a možnostech bakaláře a co diplomanta, přestože je to aspekt velmi individuální; i "zpracovatelnost" sama o sobě je samozřejmě individuální)
    • je takové, že si dokážete představit, co v rámci něho může být řešené (buď sami anebo s pomocí vedoucího práce)
    • přináší nový poznatek, řešení problému, jednoduše je účelné
    • je dostatečně náročné pro daný stupeň studia (protože bakalářská práce není seminární práce a diplomová práce není bakalářská práce)
    • je pro Vás zajímavé

    Výše uvedené je možné použít i pro pomyslný checklist, pokud si vybíráte mezi tématy zveřejněnými vedoucími práce.

    Dobré téma NENÍ to, co je opakem výše uvedeného.

    Dobré téma MŮŽE BÝT ŠIROKÉ.....protože Vám umožňuje zacílit se na konkrétní problém dle různých možností a omezení. Je to i lepší než téma, které je velmi konkrétní (například obsahuje i název podniku).

    Co je a co není vhodné téma pro PEM/POIN

    Studujete program Podniková ekonomika a management (PEM) nebo Podniková informatika (POIN). Již z předchozích dvou kapitol víte, že ve Vaši práci je nutné řešit to, co se nazývá manažerský problém a týká se problémů v podnicích. Manažerský problém je nutné chápat široce - i jako neznalost potřebného anebo jako potřebu najít určité data, informace, poznatky, analyzovat je a výsledky analýzy použít pro formulování závěrů, doporučení, návodů, nejlepších praktik, plánu, strategie atd. - opětovně pro fungování a lepší fungování různých oblastí podnikového dění.

    Pro PEM se tedy HODÍ témata, která například řeší:

    • rizika a bariéry vzniku start-upů
    • sanaci a zánik podniků
    • finanční situaci podniků
    • různé manažerské problémy spojené například s organizováním a organizační strukturou podniku, vůdcovstvím, rozhodováním, řízením lidských zdrojů, plánováním, podnikovou kulturou, řízením projektů, řízením procesů, řízením znalostí, řízením společenské odpovědnosti a etiky, řízením vztahů...
    • různé problémy týkající se dílčích primárních aktivit hodnotového řetězce a dalších výše nezmíněných podpůrných aktivit (například v rámci nákupu, inovacích, řízení výroby, marketingu, prodeje, služeb...)

    a pro PEM  a pro POIN se NEHODÍ témata, která se netýkají podnikového dění, například ty, které se týkají:

    • fungování municipalit a obcí
    • neziskových organizací
    • tedy jakýchkoliv institucí vykonávajících veřejnou správu a samosprávu
    • a proto také i mimo jiné veřejných financí
    • jenom makroekonomických ukazatelů bez souvislosti s fungováním podniku

    a další témata, která nemají manažerský a ekonomický "rozměr aplikovaný na podnik (například čistě anebo více než méně právní témata, psychologická témata,  filozofická anebo matematická témata apod. - protože i toto se v minulosti stalo - a Vy studujete Podnikovou ekonomiku a management nebo Podnikovou informatiku a ne některý ze zmíněných oborů).

    OVŠEM existují témata, která jsou na "pomezí". Mezi ně patří například:

    • destinační marketing a management
    • sociální podnikání
    • témata týkající se podnikání organizací, které nejsou podniky 
    • případně témata, v rámci který je řešena komparace podniku s nepodnikatelským subjektem.

    Co všechno má být v zadání a co tam nepatří

    Zadání by mělo být tvořeno ve spolupráci studenta a vedoucího práce, přičemž iniciativa by měla vycházet od Vás - Vy byste měli mít představu - někdy mlhavou, někdy možná až příliš jasnou, co si pod tématem představujete a čím se chcete zabývat a proč a k jakému cíli chcete dojít. Vedoucí práce hraje roli navigátora - "GPS". Stává se ovšem, že vedoucí přebírá iniciativu a zadání napíše sám.

    Zadání je nutné chápat ve dvou podobách - to oficiální, které je vytvořeno v ISU, je součástí Vaší práce a potom to méně oficiální, což je ujasnění si, specifikace toho, co chcete, proč, jak a proč daným způsobem řešit a jaký výsledek má práce přinést - takový a pro potřeby těch, kterým by mohl pomoci vyřešit manažerský problém. 

    V zadání MÁ BÝT CÍL PRÁCE, kterým NEMŮŽE BÝT JENOM POPIS NEBO ANALÝZA, nýbrž i minimálně návrhy, co s výsledky analýzy je možné udělat. V zadání má být také uvedena metodika - neměla by obsahovat pouze obecné pojmy jako analýza a syntéza a indukce a dedukce (navíc obě poslední jsou ne vždy vhodné), ale i o něco větší konkretizaci postupu. Dále také návrh vhodných zdrojů - co nejméně učebnic, co nejvíce kvalitních akademických článků (důvody se dozvíte v rámci tohoto předmětu).

    V zadání by NEMĚLA BÝT uvedena osnova, konkrétní obsah práce. Toto je příliš omezující a navíc se návrh vhodné struktury očekává od autora práce - patří to mezi jeho schopnosti, které prokazuje jako součást zpracování tématu.

    Problém menší míry konkrétnosti se může objevit, pokud se Vy a i s pomocí Vašeho vedoucího "nedokážete najít, t. j. nedokážete si v rámci tématu najít problém, který by bylo možné a vhodné řešit. 

    Problém větší míry konkrétnosti je například časový aspekt.....například pokud se v zadání objeví cíl navrhnout metodiku, postup atd. a metodiku či postup také v podniku implementovat, vyzkoušet a zhodnotit. Zdánlivě by to problém být nemusel, ale něco takového vyžaduje oblast, ve které daný proces lze realizovat během cca necelého roku a podnik, který je maximálně otevřený testování. Dalším je to, že za 3, resp. 2 semestry se může situace změnit a Vy najednou zjistíte, že téma řešit nelze tak, jak je uvedeno v oficiálním zadání. Ne vždy je změna možná.

    Příklady z minulosti 

    budou prezentovány na semináři

    Zdroje:

    Hart, Ch. (2005). Doing your master dissertation. Sage. https://books.google.cz/books?id=60pOCgAAQBAJ&pg=PT52&lpg=PT52&dq=%22Finding+and+formulating+your+topic%22&source=bl&ots=UKDLru_T0p&sig=ACfU3U1wbeKutzeZELLuHB6FJsN7uipWnA&hl=cs&sa=X&ved=2ahUKEwitm7G8jIDvAhUImIsKHdtNBz0Q6AEwDnoECBAQAw#v=onepage&q=%22Finding%20and%20formulating%20your%20topic%22&f=false

    Finding and formulating your topic
    PDF to download

    Evans, J. (2007).  Your psychology project: The essential guide. Sage.

    https://uk.sagepub.com/sites/default/files/upm-assets/15490_book_item_15490.pdf

    CHOOSING A TOPIC AND THE research proposal
    PDF to download

    4. Výzkum v podnicích: Na co si dát pozor v pracích zaměřených na řešení manažerského problému v podnicích


    Výstup z učení:

    Student bude schopen:

    - identifikovat manažerský problém a zformulovat ho,

    - vyhledat vhodnou metodu k jeho řešení,

    - komunikovat s podnikem/organizací v nestandardních situacích.


    Na co se zaměřit:

    - Vyhledání smysluplného manažerského problému v podniku a jeho formulace.

    - Řešení situací ohrožujících úspěšné sepsání závěrečné práce.

    - Zacházení s interními podnikovými daty.

    • utajování,
    • anonymizace,
    • práce s číselnými údaji.

    - Vyhledání vhodné metody řešení manažerského problému, která by měla být:

    • standardizovaná,
    • obecně akceptovaná,
    • aktuální a moderní.

    - Formulace návrhové části tak, aby řešila manažerský problém.


    Literatura:

    Doporučená

    GRASSEOVÁ, Monika; DUBEC, Radek; ŘEHÁK, David. Analýza podniku v rukou manažera: 33 nejpoužívanějších metod strategického řízení. BizBooks, 2012.

    PUNCH, Keith, and Jan HENDL. Úspěšný návrh výzkumu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008.


    Doporučená pro studenty píšící podnikatelský plán, studii proveditelnosti nebo práce zaměřené na analýzu trhu

    šAFROVÁ DRÁŠILOVÁ, Alena. Základy úspěšného podnikání: průvodce začínajícího podnikatele. Grada, 2019.

    5. Kvantitativní výzkumné strategie: Jaký postup zvolit, abychom získali kvalitní data I.


    Prezentace k přednášce:

    Vyzkumne strategie kvanti Teze
    PDF to download


    Výstup z učení:

    Student bude schopen:

    - odhalit a pojmenovat základní problémy ve výzkumném designu a v závěrech vědeckého textu,

    - zvolit vhodný design pro zodpovězení výzkumné otázky.


    Na co se zaměřit:

    - Volba exploračního, deskriptivního nebo hodnotícího výzkumu s ohledem na cíle výzkumu a výzkumnou otázku,

    - Rozdíly mezi kvantitativním, kvalitativním a smíšeným designem výzkumu,

    - Charakteristika, výhody a nevýhody:

    • experimentální a kvaziexperimentální výzkumné strategie,
    • korelační studie,
    • průzkumu (survey).

    - Výhody a rizika cross-sectional a panelového/longitudinálního výzkumu,

    - Etika: Klamání účastníků výzkumu, informovaný souhlas, debriefing.


    Literatura:

    Povinná

    SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Eight edition. Harlow: Pearson, 2019. ISBN 9781292208787, kapitola 5, strany 172-230.


    Doporučená

    PUNCH, Keith, and Jan HENDL. Úspěšný návrh výzkumu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008.

    6. Kvalitativní výzkumné designy: Jaký postup zvolit, abychom získali kvalitní data II.


    Výstup z učení:

    Student bude schopen:

    - odhalit a pojmenovat základní problémy ve výzkumném designu a v závěrech vědeckého textu,

    - zvolit vhodný design pro zodpovězení výzkumné otázky.


    Na co se zaměřit:

    - Volba designu vzhledem k výzkumné otázce,

    - Případové studie,

    - Etika při sběru a zpracování dat.


    Literatura:

    Povinná

    SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Eight edition. Harlow: Pearson, 2019. ISBN 9781292208787, kapitola 5, strany 172-230.


    Doporučená

    Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum. Portál

    https://ulozto.cz/file/bgMFVvzgsMgk/hendl-kvalitativni-vyzkum-pdf



    Silverman, D. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum. Ikar

    https://ulozto.cz/file/3MoJjKCR/silverman-ako-robit-kvalitativny-vyskum-pdf



    Flick, U., Von Kardorff, E., & Steinke, I. , eds. (2004). A companion to qualitative research. Sage publications


    Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
    https://is.muni.cz/el/econ/podzim2021/BPH_TEBP/110695396/A_Companion_to_qualitative_research.pdf


    Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2016). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.

    https://www.pdfdrive.com/research-design-qualitative-quantitative-and-mixed-methods-approaches-d157290582.html



    Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2017). The Sage handbook of qualitative research. Sage publications.

    https://www.pdfdrive.com/the-sage-handbook-of-qualitative-research-e176394541.html


    Maxwell, J. A. (2012). Qualitative research design: An interactive approach (Vol. 41). Sage publications.

    https://www.pdfdrive.com/qualitative-research-design-e45714741.html



    Yin, R. K. (2015). Qualitative research from start to finish. Guilford publications.

    https://www.pdfdrive.com/qualitative-research-from-start-to-finish-e18822161.html



    Fossey, E., Harvey, C., McDermott, F., & Davidson, L. (2002). Understanding and evaluating qualitative research. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry36(6), 717-732.

    https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1046/j.1440-1614.2002.01100.x?casa_token=eW1PrgRf-0cAAAAA:8xqsEnt_CT5GJvUPglpvnymIGNz8qrQcThwMKwxIGQDEi3L6szOaSjTtd2s8ENjCD5Av1JbPYHKs


    Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L., & Morales, A. (2007). Qualitative research designs: Selection and implementation. The counseling psychologist35(2), 236-264.

    https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0011000006287390?casa_token=ZMjbdRpv110AAAAA:xpWjTjfT5l_a38Sxyck2RZklQ8MyadXSHVRRUH2cig3cHaSxJOGo2stlpo1-Ltf3YnagIoCE83Gf


    Starman, A. B. (2013). The case study as a type of qualitative research. Journal of Contemporary Educational Studies/Sodobna Pedagogika64(1).

    https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/55511162/CaseStudy.pdf?1515683908=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3D28_JOURNAL_OF_CONTEMPORARY_EDUCATIONAL_S.pdf&Expires=1616175810&Signature=V9uL7riYgf-a4kwu~4vT3CnfYl1FfwTXDfu-TXlrkiA9zOnUNtlHHEJLmlh4ew4SLeveDPQkJP40kILSTkhH0LWTGKGaVY6PmIOLIKCE6uXuPlcCc3XsbiOguWC-qHVQFVwHSiBVWSGh769I1E~rgaeFW3k0a8Njoc8ZTul~96MCQg6byRa7EMXK2ze1HmuDsbBNXLj2t8pELTS24A7TVW4Liz56Xv9gjFvRteC~mb5gmjpRx2eyl8uqb03VrConCA79-cuCE9Z6eJF9AosWcTAqMJ~ZATbdOwcdVfHlfpaLJXmcpz4S464pLMU1Xs5igtQXCjpfmgjMTiltrQG9Tg__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA


    Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal.

    https://www.researchgate.net/profile/Glenn-Bowen/publication/240807798_Document_Analysis_as_a_Qualitative_Research_Method/links/59d807d0a6fdcc2aad065377/Document-Analysis-as-a-Qualitative-Research-Method.pdf


    PETRUSEK, M. (1990). Kvantitativní nebo kvalitativní metody?. Sociologický Časopis/Czech Sociological Review, (Čís. 1/2), 75-90.

    PETRUSEK M. 1990 . Kvantitativni nebo kvalitativni metody. Sociologicky Casopis Czech Sociological Review Cis. 1 2 75 90.
    PDF to download

    https://www.jstor.org/stable/pdf/41130592.pdf?refreqid=excelsior%3A3f702a7352b8045c71d643560fa097d5

    7. Rešerše literatury: Jak dobře shrnout současné poznání


    Výstup z učení:

    Student bude schopen:

    - vysvětlit smysl literární rešerše ve výzkumném procesu;

    - formulovat vhodný vyhledávací dotaz v relevantní databázi;

    - vytvořit osnovu rešerše pro svoje téma;

    - znát základní sw nástroje podporující proces tvorby rešerše.


    Na co se zaměřit:

    - systematická literární rešerše (systematic literature review);

    - vyhledávání zdrojů v databázích s akademickými zdroji;

    - Web of Science, Scopus, Google Scholar, ezdroje.muni.cz;

    - Zotero, Mendeley.


    Literatura:

    Povinná

    SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Eight edition. Harlow: Pearson, 2019. ISBN 9781292208787, kapitola 3, strany 72-127.


    Doporučená

    PUNCH, Keith, and Jan HENDL. Úspěšný návrh výzkumu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008.

    FINK, A. Conducting Research Literature Reviews: From the Internet to Paper. Fourth edition. SAGE, 2014.

    JESSON, J.K., MATHESON, L. and LACEY, F.M. Doing Your Literature Review: Traditional and Systematic Techniques. SAGE, 2011.


    Doplňující multimediální zdroje


    Krátký a obecný přehled o tom, co je systematická rešerše


    Video obsahuje několik témat, které zazněly ve výuce a může sloužit jako pohled na stejnou problematiku z jiného úhlu.

    8. Jak dobře argumentovat v odborném textu


    Výstup z učení:

    Student bude schopen:

    - udělat základní rozlišení informací s ohledem k jejich zdroji,

    - určit složky argumentu a jejich vzájemné vztahy,

    - rozlišit různá argumentační schémata,

    - testovat argumenty na jejich udržitelnost,

    - posoudit přijatelnost argumentů a informací s ohledem k vybraným kritériím.


    Na co se zaměřit:

    - demarkace ne-vědy,

    - kritická diskuze,

    - argumenty, jejich složky a argumentační schémata,

    - kritická diskuze.


    Literatura:

    Povinná

    SVAČINOVÁ, Iva. Bábu nepřemluvíš, co takhle jít k volbám? Strategicky kontraproduktivní přemlouvání mladých (ne) voličů. Filosofie dnes, 2018, roč. 10, č. 2, s. 126-174.


    Doporučená

    SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Eight edition. Harlow: Pearson, 2019. ISBN 9781292208787, kapitola 4, strany 128-171.


    Doporučená pro studenty zajímající se o problematiku analýzy textu pomocí argumetační a dalších nástrojů:

    Filosofie dnes, 2018, roč. 10, č. 2.

    van EEMEREN, Frans H., et. al. Fundamentals of Argumentation Theory: A Handbook of Historical Background and Contemporary Developments. Routledge, 2013.


    Doporučená pro studenty zajímající se o problematiku arozlišení vědy a ne-vědy:

    POPPER, Karl R. Science: Conjectures and Refutations. Cambridge: 1963.

    BUNGE, Mario. What is Pseudoscience. The Skeptical Inquirer1984 roč. 9, č. 1, s. 36-47.

    9. Další rozvojová témata