You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Týden 1
ÚVOD
do vizuální komunikace. Zrakové vjemy jako základní komuniakční prostředek. Aldous Huxley - zakladatel vozuální komunikace. Definuje rozdíl mezi vnímáním (prostý zrakový vjem) a viděním (pochopení viděné informace, k čemuž přispívá vzdělání, uvědomění si okolnosti atp.)
Neverbální komunikace
Řeč těla, mimika, definice vyjadření emocí v obličejí - Facial Action Coding System (FACS), programy Facial Recognition a jejich dopad, Facial Emotion Recognition - budoucnost.
Simulace člověka
roboti, uncanny valley, snímání pohybu a mimiky - motion capture, deep fake.
Nahraná přednáška zde:
Slidy k přednášce
Internetové odkazy z prezentace:
Body Language: https://www.dailymotion.com/video/x3oeave
Facial recognition: http://www.jipvanleeuwenstein.nl/
https://zachblas.info/works/facial-weaponization-suite/
FER: https://www.youtube.com/watch?v=n8wJ8tjmnmU
Historie robotů: https://factoryautomation.cz/historie-robotu-saha-az-do-recke-mytologie/
Využití robotů: https://www.nationalgeographic.com/magazine/2020/09/the-robot-revolution-has-arrived-feature/
https://www.wired.com/story/citizens-should-be-allowed-to-kick-robots/
https://www.youtube.com/watch?v=0T9v9FUE7ms
Mají roboti duši?: http://www.youtube.com/watch?v=uD1CdjlrTBM
Zpívající robot: http://www.youtube.com/watch?v=LvN3yv7rLB8
Robot jako kněz: https://www.youtube.com/watch?v=_XdQugsDz8E
Robot + AI: https://www.bing.com/videos/searchq=sophia+robot&&view=detail&mid=411F691C3B469B456B9E411F691C3B469B456B9E&&FORM=VRDGAR
Motion Capture: http://www.youtube.com/watch?v=1wK1Ixr-UmM
http://www.ted.com/talks/ed_ulbrich_shows_how_benjamin_button_got_his_face.html
Deepfake: https://www.technologyreview.com/2020/08/28/1007746/ai-deepfakes-memes/
https://www.theverge.com/2019/6/10/18659432/deepfake-ai-fakes-tech-edit-video-by-typing-new-words
Brave New World:
https://aeon.co/videos/aldous-huxley-on-the-dangers-of-being-caught-by-surprise-by-our-own-advancing-technology
https://www.youtube.com/watch?v=alasBxZsb40
Týden 2
REPREZENTACE
Vyvolání mentálního obrazu skrze znak, kterým označujeme konkrétní věc/jev. Znak y mohou být vytvořeny na základě podobnosti - mimesis, či vytvořeny náhodně - vztah znaku a označovaného je naučený - symbol.
Mimesis
Schopnost vytvořit reprezentaci na základě podoby. Aristoteles - schopnost zasáhnot esenci zobrazovaného.
Eidetická redukce
U obrazu - zjednodušení zobrazeného na jeho základní vizuální informace. Proncip tvorby piktogramu.
Problém se zobrazením
Příklady reprezentací, kde není zjevná předloha - mikro a makro měřítko, kocepty, idee.
Koncept světa
Představa světa a jeho mapování. Probém popisu zakřiveného povrchu a projekce do plochy.
Nahraná přednáška zde:
Slidy k přednášce zde:
Odkazy z prezentace:
Blíže k teorii Stuarta Halla: https://www.youtube.com/watch?v=yJr0gO_-w_Q
Projekce, tvorba mapy: https://gistbok.ucgis.org/bok-topics/map-projections
Typy projekcí: https://www.vox.com/world/2016/12/2/13817712/map-projection-mercator-globe
Flat Earth Movement: https://www.placata-zeme.cz/
http://www.illinoishomepage.net/news/local-news/flat-earth-conspiracy-theorists-on-the-rise/848659399
Authagraph projekce: https://bigthink.com/design-for-good/award-winning-map-shows-a-more-accurate-world
Authagraph video: https://vimeo.com/15432252
Algoritmická mapa:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3385768/Our-universe-single-image-Artist-reveals-
stunning-circular-artwork-showing-Earth-Andromeda-galaxy.html
Doplňující studijní materiály:
Týden 3
PERSPEKTIVA
Tato přednášká se týka perpektivy, jak zaznamenáváme prostor převedený do dvourozměrného obrazu, Vysvětlené jsou principy lineární renezanční perspektiva a dále uvedené další příklady konstrukce, v přednášce jsou uvedeny i pomůcky pro zobrazování hloubky prostoru. Jiné typz perspektiv, se kterými se lze setkat. Nutnost zobrazování technických objektů vedlo ke stanovení principů isometrické perpektivy. V současné době 3d modelovací programy nabízí jak perspektivní, isometrické a ortigrafické zobrazení - výhody, nevýhody.
formování vnímání prostorovýc vztahů.
Proporce a kánon
Vztahy jednotlivých částí v celku, kánon - ustanovená pravidla zopbrazování
Lineární perspektiva
Konstrukce renezanční perspektivy,
Metody
Popis různých optických pomůcek pro zobrazování - mřížka, kreslení na průmětnici, camera obscura, camera lucida, pantograf.
Jiná zobrazení perspektivy
Obrácená perspektiva, hierarchická, verikální, iluzivní, isometrická.
Perspektiva a počítač
Ortografická, isometrická a lineární perspektiva na moitoru počítače - výhody a nevýhody, informativní hodnota isometrického a ortografického zobrazení.
Nahraná přednáška zde:
Prezentace zde:
Odkazy:
Vysvětlení různých metod 3D zobrazení: http://www.youtube.com/watch?v=IYm3BmnyVrg
Vitruviánský muž: https://www.youtube.com/watch?v=tBdEr2-C-U4
Procedural generative architecture: https://www.fi.muni.cz/~liarokap/publications/VAST2012.pdf
Brunelleschi: http://smarthistory.khanacademy.org/Brunelleschi.html
https://www.youtube.com/watch?v=evLgneyk4hA (5:10 min)
Camera obscura - vejce: http://www.lomography.com/magazine/71984-the-pinhegg-my-journey-to-build-an-egg-pinhole-camera
Camera lucida: https://www.youtube.com/watch?v=_8-gSPjrjQY
Pantograf: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/Pantograph_animation.gif
David Hockney: malba vzorů a odrazu https://www.youtube.com/watch?v=uUJjzDCrQoc (3:32 min)
Srovnání perspektiv: https://www.youtube.com/watch?v=evLgneyk4hA
Obraz Svatba Arnolfiniových: https://www.youtube.com/watch?v=evLgneyk4hA
Mrakodrap: http://www.theguardian.com/uk-news/video/2013/sep/03/london-walkie-talkie-skyscraper-video
Art Optics – názory: http://www.webexhibits.org/hockneyoptics/
David Stork
- Computer
vision
and image analysis in the study of art: http://diatrope.com/stork/FAQs.html
Computer
Vision in Study of
Art: http://www.youtube.com/watch?v=rbL_Y-hZh20 (27:40 min)
Emmanuel Kant: https://www.khanacademy.org/partner-content/wi-phi/wiphi-history/wiphi-kant/v/kant-on-space-part-1
Týden 4
Písmo
Přednáška seznamuje posluchače s tématikou tvorby písma a poskytuje mu základní informace ohledně historického vývoje latinky v souvislosti s klasifikací písem.
1. část:
- Vlastnosti písma
- Nástroje pro tvorbu písma
- Terminologie
- znaky
- písmová osa
- kresba znaku
- druhy vs. typy písem
- rodina písma
- Klasifikace písem
- historické
- současné
- klasifikace Jana Solpery
- Doporučená literatura
- Tematické časopisy a weby
- Asociace, konference a soutěže
2. část:
- Historie latinky a klasifikační skupiny písma
- vznik písma
- piktogram
- Egyptská a Mezopotámská písma
- Fénické písmo
- Řecké písmo
- Římská kapitála
- Unciála
- Karolínská minuskule
- Staroslověnština
- Gotická lomená písma
- Renesanční antikva
- Barokní antikva
- Klasicistní antikva
- Egyptienky
- Groteskantikva
- Secesní písma
- Avantgardní a konstruovaná písma
- Dynamická bezserifová písma
- Kaligrafická písma
- Volně psaná písma
- písma digitální éry
- Písmolijny a distributoři fontů
Nahraná přednáška zde:
Prezentace zde:
Literatura:
František Muzika – Krásné písmo ve vývoji latinky (I. + II. díl); Paseka, 2005, 80-7185-740-8; je v knihovně FI MU
Joep Pohlen – Letter fountain: on printing types; Taschen, 2011, 978-3-8365-2509-1; je v knihovně FI MU
Simon Garfield – Just my type: a book about fonts; Gotham Books, 2011, 978-1-59240-746-0; je v knihovně FI MU
časopis Typo (50 čísel); Svět tisku, 2003–2012, ISSN 1214–0716; je v knihovně FI MU
Oldřich Menhart – Nauka o písmu; SPN, 1954
Bohuslav Blažej – Grafická úprava tiskovin; Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 80-04-23201-9
Jan Solpera – Klasifikace typografických písem latinkových; Revolver Revue, 2009
František Štorm – Eseje o typografii; Společnost pro Revolver Revue, 2008, 978-80-87037-15-7; je v knihovně FI MU
Karen Cheng – Designing Type; Yale University Press, 2005, 978-0-300-11150-7; je v knihovně FI MU
Tomáš Brousil, Petra Dočekalová, Zuzana Lednická – České digitalizované písmo 1990–2010; BiggBoss, 2015, 978-80-906019-5-6
Indie Fonts I, II, III; Rockport, 2007, 978-1592533503, 978-0963108234, 978-1592533138; je v knihovně FI MU
Stefan Sagmeister – Things I Have Learned In My Life So Far; Harry N. Abrams 2013, 978-1419709647
Neville Brody, Jon Wozencroft – FUSE; Taschen, 2012, 978-3-8365-2501-5; je v knihovně FI MU
Typografia a dizajn písma na Slovensku; Slovart, 2013, 978-80-89259-75-5; je v knihovně FI MU
Alec Julien – FontFace: the complete guide to creating, marketing & selling digital fonts; Focal Press, 2012, 978-0-240-82397-3
Týden 5
Typografie
Přednáška seznamuje posluchače se základní charakteristikou a terminologií typografie. Dále se zabývá vznikem, historií i současností typografie, a to jak z hlediska technologického, tak z hlediska typografické teorie. Na závěr pak shrnuje základní druhy a pravidla sazby.
1. část:
- pojem typografie
- typografické nástroje
- doporučená literatura
2. část:
- historie typografie
- knihtisk
- linotype, monotype
- fotosazba
- digitální sazba
- terminologie typografie
- kuželka
- stupeň písma
- čtverčík
- typografický bod
- font
- teorie typografie
- Pierre Simon Fournier
- Francois Ambroise Didot
- Giambattista Bodoni
- William Morris
- Eric Gill
- Jan Tschichold
- Karel Teige
- Erik Spiekermann
- Filip Blažek
- Martin Pecina
- ...
3. část:
- druhy sazby
- sazební obrazec
- odstavec
- pravidla sazby v češtině
- pravidla sazby v angličtině
- typografické korektury
Nahraná přednáška zde:
Prezentace zde:
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/fi/podzim2020/PV123/um/prezentace/05_typografie.pdf
Literatura:
Vladimír Beran & kolektiv – Aktualizovaný typografický manuál; Kafka Design, 2015; je v knihovně FI MU
Robert Bringhurst – The Elements of Typographic Style; Hartley & Marks, 2012, 0-88179-033-8; je v knihovně FI MU
Richard Rutter – Web Typography; Ampersand Type, 2017, 978-0995664203
Carolina de Bartolo, Erik Spiekermann – Explorations in typography: mastering the art of fine typesetting: a visual textbook for intermediate to advanced typography; 101 Editions, 2011, 978-0-9843707-8-8; je v knihovně FI MU
Erik Spiekermann & E. M. Ginger – Stop Stealing Sheep & Find Out How Type Works; Adobe Press, 2003, 0-201-70339-4; je v knihovně FI MU
Pavel Kočička, Filip Blažek – Praktická typografie; Computer Press, 2000, 80-7226-385-4; je v knihovně FI MU
Martin Pecina – Knihy a typografie; Host, 2017, 978-80-7577-040-0; je v knihovně FI MU
Oldřich Hlavsa – Typografia 1, 2, 3; SNTL, 1976, 1981, 1986; je v knihovně FI MU
Gerard Unger – While you’re reading; Mark Batty Publisher, 2007, 978-0-9762245-1-8; je v knihovně FI MU
Jost Hochuli – Detail in typography: letters, letterspacing, words, wordspacing, lines, linespacing, columns; Hyphen Press, 2015, 978-2-917855-66-9; je v knihovně FI MU
Týden 6
Nová média a mediální komunikace
1. CO
JSOU TO MÉDIA?
1.2 Co jsou nová média?
1.3 Teorie médií (Mc Luhan, Flusser, Manovich, Plant, Castells, Baudrillard)
1.4 Mediální saturace
1.5 Média a skepse
2. HISTORIE MÉDIÍ
2.1 Prehistorická doba, starověké civilizace
2.2 Antika, středověk (Řecko, Řím, křesťanská Evropa)
2.3 Novověk, vynález knihtisku, osvícenství
2.4 Vědecko-technická revoluce, industrializace
2.5 Moderní doba (19. a 20. století), vynález fotografie
3. NOVÉ TECHNOLOGIE V UMĚNÍ
3.1 Kinetické umění
3.2 Computer art,cyber art, op art
3.3 Videoart, land art
3.4 Happening, performance, aktivismus
3.5 Generative art, interactive art, VR art
Přednáška ke shlédnutí zde:
https://vimeo.com/468494840 část 1
https://vimeo.com/470616435 část 2
Přeji příjemný poslech (upozorňuji, že je to hodně dlouhé:-)
Literatura a odkazy na konci pdf dokumentu.
Otázky můžete směřovat do diskuzního fóra níže.
Týden 7
Týden 8
GRAFICKÝ DESIGN - DEFINICE A SMYSL
Prezentace:
Přednáška:
Dobrý přehled o historii grafického designu:
Týden 9
HISTORIE GRAFICKÉHO DEISGNU
Týden 10
prezentace
video
Týden 11
Pohyblivý obraz
Prezentace
Video
Týden 12
Týden 13
PERCEPCE, ILUZE, GESTALT, ISOTYPE
Týden 14
ZNAK, KONTROVERZE, SÉMIOTIKA, KULTURA, MYTOLOGIE PODLE ROLANDA BARTHSE