Integrativní speciální pedagogika
Mgr. Ľuboš Kohút
Integrativní speciální pedagogika
Info
Období
podzim 2016

Možnosti přednášek odborníky z praxe

Tabulka v ISu na: /el/1451/podzim2016/bp1812/um/

Organizační pokyny

Požadavky na splnění předmětu

Zápočet

                 → Aktivní účast na cvičeních – tolerance 2 absence.

                 → Prezentace na cvičení – dle zadání zpracovat a přednést prezentaci.

Zkouška

                 → Závěrečný test – při neúspěšném pokusu ústní zkouška.

                 → K přihlašování na závěrečný test musí být splněn zápočet.

Jak na prezentaci

Zadání pro prezentaci

Dle výběru (viz. níže) absolvovat (aktivně či pasivně) pohybovou aktivitu s jedinci s postižením a na základě této zkušenosti zpracovat prezentaci.

Prezentace může být v power pointu a studenti (na jednom příspěvku participují 2 studenti) ji přednesou na semináři.

Prezentace by měla obsahovat:

  1. Obecné seznámení s problematikou (např. zrakové postižení, druh pohybové aktivity),
  2. Postřehy a zkušenosti,
  3. Závěry pro praxi.

Pokud danou aktivitu absolvuje větší počet studentů, rozdělí si téma prezentace na více částí (1. problematika zrakového postižení, 2. možnosti pohybových aktivit, 3. Podrobný popis sportovní hry, 4. kazuistika jednoho klienta apod.).

 

Vyberte si aktivitu ze seznamu

 

  • Taneční skupina Cyranovy boty – zřejmě úterky 17,00. Kontakt – Míla Vašíčková, mila.226@seznam.cz, tel. 602533896
  • Speciální škola Sekaninova - uspořádání sportovního odpoledne Kontakt - zvs.sekaninova@bm.orgman.cz, p. ředitelka Mgr. Kohoutková
  • Speciální škola Želešice - uspořádání sportovního odpoledne Kontakt - 605965605
  • Středisko výchovné péče -  uspořádání sportovního odpoledne Kontakt - Mgr. Šárka Oplatková 604 741037

 

Jak si vybrat termín, kdy budu mít prezentaci

V ISu je vytvořen balík  „Prezentace“:

STUDENT → FSpS:np2066 Integrativní speciální pedagogika → Předmětové balíky témat → Prezentace

→ U něj se přihlašte na termín prezentace Vašeho tématu.

 

Příklad:

Termín 14.11., prezentace 1,2/II.

Legenda k příkladu:

14.11. – datum kdy proběhne vaše prezentace

1,2      – v jedné hodině proběhnou 2 prezentace, na 1 prezentaci spolupracují 2 studenti, tzn. že na 1 téma se mohou hlásit 4 studenti.

I.         – 1. Seminární skupina – tzn. čtvrtek 8,30 – 9,15

II.        – 2. Seminární skupina – tzn. čtvrtek 13,30 – 14,15  

Téma si zvolíte z pohybové aktivity, kterou navštívíte (viz. výše).

 

Na téma je třeba přihlásit se do 7.11.2014

 

 

 

Jak získat body navíc

Zlepšete si výsledek zkoušky bonusovými body

Student může získat tzv. bonusové body navíc, které se mu přičítají k bodům z testu. Tímto způsobem si může student zajistit větší úspěšnost v testu.

1 BOD – 100% docházka na seminářích

1 BOD – 100% docházka na přednáškách

1 BOD – vítězné družstvo v závěrečném kvízu

1 BOD – aktivita v hodinách – na začátku každé výuky lze vystoupit s aktualitou z oboru (aktuální dění na poli Speciální pedagogiky a Aplikovaných pohybových aktivit, popis nebo postřeh z filmu nebo knihy obsahující  tyto témata)

1 a více BODů – plnění úkolů vyplývajících z jednotlivých přednášek a seminářů

Speciální pedagogika

Bude se probírat

Speciální pedagogika – klasifikace oboru, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, terminologie, definice pojmů -  jedinec s postižením, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, žák se zdravotním postižením, žák se zdravotním znevýhodněním, žák se sociálním znevýhodněním, žáci nadaní a mimořádně nadaní, psychopedie, somatopedie, logopedie, surdopedie, oftalmopedie, etopedie, kombinované postižení, specifické poruchy učení a chování

Legislativa a integrace – kurikulární dokumenty, integrace, inkluze, formy integrace, možnosti integrace v současnosti, individuální vzdělávací plán, speciálně pedagogická podpora, organizační formy společného vyučování, podpůrné systémy pro společné vyučování, legislativní rámec pro integrativní/inkluzivní vzdělávání, pedagogicko psychologické poradenské služby - školní poradenská pracoviště, specializovaná poradenská zařízení, podmínky vzděllávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Tv a sport osob se zdravotním postižením – definice pojmu Aplikované pohybové aktivity, historie sportu osob s postižením, paralympijské hry, sporty osob se zdravotním postižením.

Více informací se dozvíte na přednášce a seminářích. Prohlédněte si studijní materiály do předmětu ISPg či e-learning předmětu Speciální pedagogika

Doma si nastudujte

http://www.fsps.muni.cz/impact/specialni-pedagogika/uvod-do-specialni-pedagogiky/

http://www.fsps.muni.cz/impact/aplikovana-telesna-vychova/historie-apa/

Pedagogicko–psychologický poradenský systém

Bude se probírat

Pedagogicko-psychologický poradenský systém – složení, SPC, PPP, SVP, IPPP, školní poradenská pracoviště, rozdíl mezi nimi.

Diagnostika – pojem speciálněpedagogická diagnostika, diagnostika ve speciální pedagogice, dělení speciálněpedagogické diagnostiky, cíle, metody, oblasti diagnostiky, diagnostické situace, diagnostika dle jednotlivých věkových obdobích, diagnostické testy

TV žáků se zdravotním postižením – definice pojmu Aplikovaná tělesná výchova, možnosti integrace žáka či studenta se speciálními vzdělávacími potřebami do běžné Tv, modifikace pohybových aktivit v ATv, formy podpory při Integrované tělesné výchově

Více informací se dozvíte na přednáškách a seminářích. Prohlédněte si studijní materiály do předmětu ISPg či e-learning předmětu Speciální pedagogika.

Doma si nastudujte

http://www.fsps.muni.cz/impact/specialni-pedagogika/uvod-do-specialni-pedagogiky/

http://www.fsps.muni.cz/impact/aplikovana-telesna-vychova/apa-osob-s-telesnym-postizenim/integrace-osob-se-zdravotnim-postizenim/

Tělesné postižení (Somatopedie)

Bude se probírat

Tělesné postižení (Somatopedie)

- charakteristika oboru somatopedie

- osoba s tělesným postižením

- klasifikace pohybových vad - obrny, amputace, deformace, malformace

- etiologie pohybových vad, možnosti léčby,

- Mozková obrna - charakteristika, klasifikace, možnosti vzdělávání, integrace žáka s MO, konfrontace s dětskou obrnou

- LMD, další druhy obrn - mozkové záněty, mozkové nádory, mozková příhoda, traumatické obrny, obrny míchy

- další diagnózy - rozštěpy páteře, degenerativní onemocnění mozku a míchy,

 - Deformace -  příčiny, prevence, deformace páteře, kyčelních kloubů, svalová dystrofie,...

- Malformace - etiologie, amélie, fokomélie

- Amputace - příčiny, rehabilitace

- Epilepsie - charakteristika, dělení záchvatů, prognózy, integrace žáků s epilepsií

- Vzdělávání žáků s tělesným postižením, možnosti a podmínky integrace

Tv a sport osob s tělesným postižením

- Tělesná výchova žáků s tělesným postižením  - cíle, úkoly

- sport osob s tělesným postižením - klasifikace pro některé výkonnostní sporty, klasifikace pro sportovní hry - basketbal na vozíku, rugby na vozíku, ....charakteristika, pravidla boccia, sitting volejbal, 

Více informací se dozvíte na přednáškách a seminářích. Prohlédněte si studijní materiály do předmětu ISPg či e-learning předmětu Speciální pedagogika.

Doma si nastudujte

http://www.fsps.muni.cz/impact/specialni-pedagogika/somatopedie/

http://www.fsps.muni.cz/impact/aplikovana-telesna-vychova/apa-osob-s-telesnym-postizenim/lide-s-telesnym-postizenim/

Mentální postižení (Psychopedie)

Bude se probírat

Mentální postižení (Psychopedie) – předmět, cíle a úkoly psychopedie, charakteristika osob s mentálním postižením, pojmy mentální retardace, demence, pseudooligofrenie, klasifikace mentální retardace, etiologie, možnosti vzdělávání osob s mentálním postižením,legislativa vzdělávání osob s mentálním postižením, sociální služby pro osoby s mentálním postižením

Downův syndrom - charakteristika, screening, rizikové faktory, možnosti vzdělávání

Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.

Tv a sport osob s mentálním postižením - speciální olympiády

Více informací se dozvíte na přednáškách a seminářích. Prohlédněte si studijní materiály do předmětu ISPg či e-learning předmětu Speciální pedagogika.

Doma si nastudujte

http://www.fsps.muni.cz/impact/specialni-pedagogika/psychopedie/

Zrakové postižení (Oftalmopedie)

Bude se probírat

Zrakové postižení (Oftalmopedie) – Oftalmopedie vs. Tyflopedie,  charakteristika a cíle oftalmopedie, speciálněpedagogické metody v oftalmopedii - reedukace, kompenzace, rehabilitace, anatomie a fyziologie zrakového orgánu, zrakové funkce, klasifikace osob se zrakovým postižením, etiologie zrakových vad, vyšetření zraku - optotypy, vizus, časté diagnozy zrakových vad, možnosti léčby, poradenský systém, možnosti vzdělávání, kompenzační pomůcky.

Tv a sport osob se zrakovým postižením

- pohybový vývoj dítěte se zrakovým postižením

- význam nácviku prostorové orientace a samostatného pohybu

- cíle tělesné výchovy u žáků se zrakovou vadou

- sporty osob se zrakovým postižením

- klasifikace sportovců se zrakovým postižením dle IBSA

- organizace a institucionální podpora sportovců se zrakovým postižením

 

Více informací se dozvíte na přednáškách a seminářích. Prohlédněte si studijní materiály do předmětu ISPg či e-learning předmětu Speciální pedagogika.

Doma si nastudujte

http://www.fsps.muni.cz/impact/aplikovana-telesna-vychova/apa-osob-se-zrakovym-postizenim/

http://www.fsps.muni.cz/impact/specialni-pedagogika/oftalmopedie/

Sluchové postižení (Surdopedie)

Bude se probírat

Sluchové postižení (Surdopedie)

- charakteristika pojmu surdopedie, cíle oboru surdopedie, osoby se sluchovým postižením,

- klasifikace sluchové vady podle místa vzniku postižení, podle etiologie, podle ztráty v decibelech,

- anatomie a fyziologie sluchového analyzátoru,  sluchová protetika,

- komunikace osob se sluchovým postižením - audioorální a vizuálněmotorický systém, prstová abeceda,

- komplexní péče o osoby se sluchovým postižením - Střediska rané péče, Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené

- možnosti a přístup ke vzdělávání osob se sluchovým postižením, možnosti integrace, zásady komunikace s žáky se sluchovým postižením

Tv a sport osob se sluchovým postižením.

 - pohybový vývoj dítěte se sluchovým postižením

- tělesná výchova a sport žáků se sluchovým postižením, zásady pro pohybové aktivity u žáků se sluchovým postižením

- specifika pohybových aktivit u osob se sluchovým postižením

- deaflympiády

Více informací se dozvíte na přednáškách a seminářích. Prohlédněte si studijní materiály do předmětu ISPg či e-learning předmětu Speciální pedagogika a Aplikovaná tělesná výchova

 

Doma si nastudujte

http://www.fsps.muni.cz/impact/specialni-pedagogika/surdopedie/

http://www.fsps.muni.cz/impact/aplikovana-telesna-vychova/apa-osob-se-sluchovym-postizenim/

 

Narušená komunikační schopnost (Logopedie)

Bude se probírat

Narušená komunikační schopnost (Logopedie) – charakteristika oboru logopedie, narušená komunikační schopnost, logopedická intervence, etiologie, náprava, podpora, komunikace - verbální, neverbální, ontogeneze řeči, klasifikace narušení komunikační schopnosti - vývojová nemluvnost (vývoj.dysfázie), získaná orgánová nemluvnost (afázie), získaná psychogenní nemluvnost (mutismus), narušení zvuku řeči (rinolalie, palatolalie), narušení fluence (plynulosti) řeči (koktavost, brebtavost), narušení článkování řeči (dyslalie, dysartrie), narušení grafické stránky řeči – viz. Specifické poruchy učení, symptomatické poruchy řeči, poruchy hlasu, kombinované vady a poruchy řeči, současné možnosti logopedické intervence - 3 resorty, možnosti vzdělávání a integrace, Aplikované pohybové aktivity v rámci logopedické intervence

,

Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika komunikace, alternativní komunikace, augmentativní komunikace, jednotlivé metody a systémy, výhody a nevýhody AAK

Více informací se dozvíte na přednáškách a seminářích. Prohlédněte si studijní materiály do předmětu ISPg či e-learning předmětu Speciální pedagogika.

Doma si nastudujte

http://www.fsps.muni.cz/impact/specialni-pedagogika/logopedie/

Specifické poruchy učení

Bude se probírat

Specifické poruchy učení – pojem Specifické poruchy učení, charakteristika žáka se specifickými , klasifikace, etiologie, prevence, náprava, možnosti vzdělávání.

- dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmuzie,..

- ADD, ADHD - negativní ale i pozitivní projevy projevy ve třídě

- formy vzdělávání a poskytování reedukační péče, nalezení správného styylu výuky, podpůrná opatření ve škole

Více informací se dozvíte na přednáškách a seminářích. Prohlédněte si studijní materiály do předmětu ISPg či e-learning předmětu Speciální pedagogika.

Doma si nastudujte

http://www.fsps.muni.cz/impact/specialni-pedagogika/specificke-poruchy-uceni/

Poruchy chování (Etopedie)

Bude se probírat

Poruchy chování (Etopedie) – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.

 

Doma si nastudujte

http://www.fsps.muni.cz/impact/specialni-pedagogika/etopedie/

Terapie ve speciálně pedagogické péči

Bude se probírat

Terapie ve speciálně pedagogické péči – canisterapie, hipoterapie, muzikoterapie, arteterapie, herní terapie, ergoterapie.

Více informací se dozvíte na přednáškách a seminářích. Prohlédněte si vložený materiál.

Doma si nastudujte

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1451/podzim2016/np2066/um/TERAPIE.pptx

Technické řešení této výukové pomůcky

logolink OP VK, CZ.1.07/2.2.00/28.0041