Didaktika tělesné výchovy

Závěrečná ústní zkouška

  • podmínkou pro připuštění k závěrečné ústní zkoušce je splnění obou průběžných seminárních úkolů a úspěšné absolvování závěrečného písemného testu
  • ústní zkouška se bude skládat ze dvou částí (student(ka) je plní současně v rámci jednoho zkušebního termínu):

                   I.          student(ka) si vylosuje číslo jednoho ze zkouškových tematických okruhů, o kterém následně samostatně a                                 souvisle hovoří a případně reaguje na doplňující otázky či vede k danému tématu diskusi,

                  II.          student(ka) si dopředu připraví vlastní podklady k jednomu aktuálnímu vybranému tématu výuky tělesné                                   výchovy (podle své vlastní volby), stručně je prezentuje zkoušejícímu a v následné diskusi prokazuje šířku a                                 hloubku svých znalostí tématu a především schopnost argumentačně obhájit své postoje a názory v                                             jeho rámci

  • obě části ústní zkoušky jsou hodnoceny samostatně dílčím stupněm hodnocení

 

I.     část závěrečné ústní zkoušky

  • začíná vylosováním čísla jednoho z uvedených tematických okruhů

Tematické okruhy k první části závěrečné ústní zkoušky:

1.        Dvoustupňový model kurikula a současné hlavní kurikulární dokumenty.

2.        Vzdělávací proces v tělesné výchově, jeho základní prvky a jejich vzájemné vztahy, vyučování, učení, interakce.

3.        Učitel jako objekt i subjekt vzdělávacího procesu.

4.        Žák (student) jako objekt i subjekt vzdělávacího procesu.

5.        Rozpracování kurikula na úrovni školy – ŠVP, roční tematický plán, tematický celek, vyučovací jednotka. Volba cílů,                     výběr učiva, didaktické zásady.

6.        Didaktické řídicí styly.

7.        Vyučovací postupy, metody a organizační formy v tělesné výchově.

8.        Vyučovací jednotka tělesné výchovy – struktura, typologie, efektivita.

9.        Hodnocení vzdělávacího procesu v tělesné výchově a sebehodnocení žáků.

10.    Podmínky, ovlivňující vzdělávací proces v tělesné výchově (institucionální, materiální, personální, sociální, legislativní,                bezpečnost).

  • po vylosování jednoho z tematických okruhů má student(ka) přiměřený čas na písemnou přípravu tématu
  • následně téma samostatně a uceleně prezentuje, případně zodpovídá doplňující otázky
  • dílčí stupeň hodnocení (A – F) je za tuto část ústní zkoušky udělen podle následujících hodnotících kritérií:

                   -     jasná a věcně přesná strukturovanost výkladu

                   -     úplnost a faktická správnost předkládaných informací

                   -     schopnost zařazovat předkládané informace do širšího kontextu a souvislostí

                   -     schopnost v případě potřeby vhodně demonstrovat teoretické poznatky na praktických příkladech                                               a v konkrétních příkladech rozpoznávat teoretické koncepty

  • při hodnocení stupněm F je nutné tuto část ústní zkoušky opakovat

 

II.     část závěrečné ústní zkoušky

  • student(ka) si dopředu z níže uvedené nabídky témat vybere jedno, k jehož prezentaci a diskutování si nachystá vlastní podklady
  • podstatou této části ústní zkoušky je, že si student(ka) připraví a formuluje svoji úvahu na vybrané téma (téma je samozřejmě možné ještě více specifikovat)

                   ‒      nejprve shrne teoretické i praktické poznatky, které jsou mu/jí v rámci daného tématu známé, nebo které si                               dohledal(a)

                   ‒      pokud je to možné, připojí zkušenosti, které v dané oblasti získal(a), ať už vlastní pedagogickou praxí, nebo                                 zprostředkovaně od kolegů

                   ‒      dále prezentuje svůj vlastní postoj a názor na vybranou problematiku

                   ‒      a v posledním kroku formuluje výstupy, které z prezentovaného poznání vyvozuje pro svoji budoucí                                             pedagogickou praxi

 

Témata pro II. část ústní závěrečné zkoušky:

a)    Možnosti motivace žáků k pohybu v tělesné výchově.

b)   Způsoby hodnocení v tělesné výchově.

c)    Cíle tělesné výchovy jako školního vyučovacího předmětu pro budoucnost.

d)   Výzvy v podobě nových vzdělávacích obsahů (jako např. netradiční sporty, oblíbené moderní pohybové aktivity…) pro               tělesnou výchovu současnosti.

e)    Bezpečnost vs. atraktivita obsahu ve výuce tělesné výchovy.

f)    Způsoby a možnosti reflexe vlastní výuky v běžné praxi učitele na základní či střední škole.

 

  • student(ka) si vybírá téma pro druhou část ústní závěrečné zkoušky s předstihem, aby si jej stihl(a) řádně připravit, ale téma není potřeba nikde přihlašovat a oznamovat, student(ka) je zkoušejícímu oznámí až přímo na samotné ústní zkoušce
  • prezentaci vybraného tématu podle shora uvedené osnovy si student(ka) připraví v rozsahu do 5 minut
  • po samostatné úvodní prezentaci student(ka) reaguje na doplňující otázky zkoušejícího, v rámci diskuse argumentuje své postoje atp.
  • na základě průběhu úvodní prezentace a diskuse a s pomocí níže uvedených hodnotících kritérií je i za tuto část ústní závěrečné zkoušky udělen dílčí stupeň hodnocení (A – F)
  • hodnotící kritéria pro druhou část ústní závěrečné zkoušky:

                    ‒      rétorická a odborná úroveň prezentování obsahu seminární práce

                    ‒      odborná šíře a hloubka diskuse, kterou je student v rámci tématu schopen vést

                    ‒      schopnost věcně argumentovat své názory a postoje

  • při hodnocení stupněm F je nutné tuto část ústní zkoušky opakovat