Závěrečná ústní zkouška
- podmínkou pro připuštění k závěrečné ústní zkoušce je splnění obou průběžných seminárních úkolů a úspěšné absolvování závěrečného písemného testu
- ústní zkouška se bude skládat ze dvou částí (student(ka) je plní současně v rámci jednoho zkušebního termínu):
I.
student(ka)
si vylosuje číslo jednoho ze zkouškových tematických okruhů, o kterém následně
samostatně a souvisle hovoří a případně reaguje na doplňující otázky či vede k danému tématu
diskusi,
II.
student(ka)
si dopředu připraví vlastní podklady k jednomu aktuálnímu vybranému tématu
výuky tělesné výchovy (podle své vlastní volby), stručně je prezentuje
zkoušejícímu a v následné diskusi prokazuje šířku a hloubku svých znalostí
tématu a především schopnost argumentačně obhájit své postoje a názory v jeho rámci
- obě části ústní zkoušky jsou hodnoceny samostatně dílčím stupněm hodnocení
I.
část závěrečné ústní zkoušky
- začíná vylosováním čísla jednoho z uvedených tematických okruhů
Tematické okruhy
k první části závěrečné ústní zkoušky:
1.
Dvoustupňový
model kurikula a současné hlavní kurikulární dokumenty.
2.
Vzdělávací
proces v tělesné výchově, jeho základní prvky a jejich vzájemné vztahy,
vyučování, učení, interakce.
3.
Učitel
jako objekt i subjekt vzdělávacího procesu.
4.
Žák
(student) jako objekt i subjekt vzdělávacího procesu.
5.
Rozpracování
kurikula na úrovni školy – ŠVP, roční tematický plán, tematický celek,
vyučovací jednotka. Volba cílů, výběr učiva, didaktické zásady.
6.
Didaktické
řídicí styly.
7.
Vyučovací
postupy, metody a organizační formy v tělesné výchově.
8.
Vyučovací
jednotka tělesné výchovy – struktura, typologie, efektivita.
9.
Hodnocení
vzdělávacího procesu v tělesné výchově a sebehodnocení žáků.
10. Podmínky, ovlivňující vzdělávací proces v tělesné výchově (institucionální, materiální, personální, sociální, legislativní, bezpečnost).
- po vylosování jednoho z tematických okruhů má student(ka) přiměřený čas na písemnou přípravu tématu
- následně téma samostatně a uceleně prezentuje, případně zodpovídá doplňující otázky
- dílčí stupeň hodnocení (A – F) je za tuto část ústní zkoušky udělen podle následujících hodnotících kritérií:
- jasná a věcně
přesná strukturovanost výkladu
- úplnost a
faktická správnost předkládaných informací
- schopnost
zařazovat předkládané informace do širšího kontextu a souvislostí
- schopnost
v případě potřeby vhodně demonstrovat teoretické poznatky na praktických
příkladech a v konkrétních příkladech rozpoznávat teoretické koncepty
- při hodnocení stupněm F je nutné tuto
část ústní zkoušky opakovat
II.
část závěrečné ústní zkoušky
- student(ka) si dopředu z níže uvedené nabídky témat vybere jedno, k jehož prezentaci a diskutování si nachystá vlastní podklady
- podstatou této části ústní zkoušky je, že si student(ka) připraví a formuluje svoji úvahu na vybrané téma (téma je samozřejmě možné ještě více specifikovat)
‒
nejprve
shrne teoretické i praktické poznatky, které jsou mu/jí v rámci daného tématu
známé, nebo které si dohledal(a)
‒
pokud
je to možné, připojí zkušenosti, které v dané oblasti získal(a), ať už
vlastní pedagogickou praxí, nebo zprostředkovaně od kolegů
‒
dále
prezentuje svůj vlastní postoj a názor na vybranou problematiku
‒
a
v posledním kroku formuluje výstupy, které z prezentovaného poznání
vyvozuje pro svoji budoucí pedagogickou praxi
Témata
pro II. část ústní závěrečné zkoušky:
a)
Možnosti
motivace žáků k pohybu v tělesné výchově.
b)
Způsoby
hodnocení v tělesné výchově.
c)
Cíle
tělesné výchovy jako školního vyučovacího předmětu pro budoucnost.
d)
Výzvy
v podobě nových vzdělávacích obsahů (jako např. netradiční sporty,
oblíbené moderní pohybové aktivity…) pro tělesnou výchovu současnosti.
e)
Bezpečnost
vs. atraktivita obsahu ve výuce tělesné výchovy.
f)
Způsoby
a možnosti reflexe vlastní výuky v běžné praxi učitele na základní či
střední škole.
- student(ka) si vybírá téma pro druhou část ústní závěrečné zkoušky s předstihem, aby si jej stihl(a) řádně připravit, ale téma není potřeba nikde přihlašovat a oznamovat, student(ka) je zkoušejícímu oznámí až přímo na samotné ústní zkoušce
- prezentaci vybraného tématu podle shora uvedené osnovy si student(ka) připraví v rozsahu do 5 minut
- po samostatné úvodní prezentaci student(ka) reaguje na doplňující otázky zkoušejícího, v rámci diskuse argumentuje své postoje atp.
- na základě průběhu úvodní prezentace a diskuse a s pomocí níže uvedených hodnotících kritérií je i za tuto část ústní závěrečné zkoušky udělen dílčí stupeň hodnocení (A – F)
- hodnotící kritéria pro druhou část ústní závěrečné zkoušky:
‒
rétorická
a odborná úroveň prezentování obsahu seminární práce
‒
odborná
šíře a hloubka diskuse, kterou je student v rámci tématu schopen vést
‒
schopnost
věcně argumentovat své názory a postoje
- při hodnocení stupněm F je nutné tuto část ústní zkoušky opakovat