Organizační pokyny, tabulky, novinky
Mgr. Michal Nekorjak, Ph.D.
Organizační pokyny, tabulky, novinky
Info
Období
jaro 2008
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2008/SOC732/op/Os732_2008.xls
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2008/SOC732/um/Chyby.doc
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC732/op/Bodove_hodnoceni_a_podminky_k_ukonceni_kurzu_2007.doc
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC732/op/Kit_neboli_brasna.doc
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2008/SOC732/um/GRAFY_RODINA.doc
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 2. 2008 do 24. 2. 2008.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 2. 2008 do 2. 3. 2008.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 3. 3. 2008 do 9. 3. 2008.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
2
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 10. 3. 2008 do 16. 3. 2008.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 17. 3. 2008 do 23. 3. 2008.
Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
1
Odevzdávárna
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 3. 2008 do 30. 3. 2008.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 31. 3. 2008 do 6. 4. 2008.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
1
Odevzdávárna
2
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 7. 4. 2008 do 13. 4. 2008.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 14. 4. 2008 do 20. 4. 2008.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 4. 2008 do 27. 4. 2008.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 28. 4. 2008 do 4. 5. 2008.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 5. 5. 2008 do 11. 5. 2008.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 12. 5. 2009 do 18. 5. 2009.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 5. 2008 do 25. 5. 2008.

1. týden

Domácí úkol (odevzdat do 24. února)
Po přečtení článku Petra Příhody ke krizi rodiny rozlište v jeho textu pět až osm základních tezí, jež vystihují myšlenkovou osnovu článku, napište je (nejlépe vždy v jedné větě) a očíslujte. Rozsah: minimálně 160 slov, maximálně 200 slov.

 

Teze: tvrzení, formulované zpravidla v jedné větě oznamovací. V tradicích empirické vědy by z něho měla byt vydedukovatelná specifičtější tvrzení, která lze pozorováním falsifikovat, nebo by mělo být samo přímo falsifikovatelné.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2008/SOC732/um/Prihoda.doc

2. týden 25. 2. 2008

V pátek 29. února - konzultace na FSS; 10:30 - 11:40, učebna 21


Rodina jako objekt sociální a sociologické reflexe. Je rodina morfostatická instituce? Rodina v tradiční a v moderní společnosti. Krize rodiny na počátku moderního věku.

Literatura:
kapitola 1. z knihy: Možný, I. 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC732/um/Doplnujici_material_-_Tabulka_tradicni_moderni_rodina.doc

3. týden 3. 3. 2008

Klasické teorie rodiny v 19. století: Morgan a historicko-právní škola, LePlay, Durkheim. Historizující a antropologizující koncepce: Spencer, Engels, Bachofen, Westermarck. Konservativní a reformátorský proud v sociologii rodiny.

Literatura:
kapitola Počátky v devatenáctém století a kapitola Počátky české sociologie rodiny (strany 30-50) z knihy: Možný, I. 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství.

4. týden 10. 3. 2008

Velké teorie padesátých let našeho století (Parsons a Goode) a jejich kritika

Literatura:
kapitola Pokus o velké teorie – padesátá léta dvacátého století (strany 50-62) z knihy: Možný, I. 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství.

Domácí úkol (odevzdat do 16. března)
Sestavení příbuzenské sítě

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC732/um/pribuzenska_sit_navod.doc
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC732/um/Priklad_pribuzenske_site.doc

5. týden 17. 3. 2008

Teorie rodiny po rozpadu klasických teorií. Přínos moderních sociologických škol a směrů k teorii rodiny: teorie sociální směny, teorie sytému a symbolické interakce, teorie konfliktu, kritická sociologie, marxismus a radikální ekonomie, sociobiologie.

Literatura:
kapitola 3. z knihy: Možný, I. 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC732/um/Berger_Kellner.doc

6. týden 24. 3. 2008

Rodina jako základní kámen sociální nerovnosti: sociální stratifikace, třídně zakotvené rozdíly v rodinném chování, dědičnost sociálního statusu - rodina versus škola, mimoekonomická stratifikace a kognitivní třídy.

Literatura:
kapitola 4. z knihy: Možný, I. 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství.



Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC732/um/Collins.doc

Domácí úkol (odevzdat do 30. března)
Evokujte si a nakreslete mapu sítě konceptů, které jsou ve vaší mysli spjaty s pojem "rodina" - ať přímo nebo nepřímo, ať v doslovném anebo přeneseném slova smyslu. Příkladem vám může být přiložená mentální mapa slova exploitation, jež v angličtině značí vykořistování, ale také těžbu či využívání. Každá mentální mapa je zároveň individuální a zároveň obecně sdílená. Díky této ambivalenci se domluvíme - a také někdy nemůžeme domluvit. Úkol můžete zpracovat i ručně a odevzdat na hodině. Příklad mentální mapy naleznete v knize Rodina a společnost na straně 26

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC732/um/Mentalni_mapa.jpg

7. týden 31. 3. 2008

Příprava podkladů pro odborný esej (odevzdat do 11. května)

Na základě studia v kursu napište buď odborný esej Česká rodina v sociální transformaci, zabývající se tím, jak reagovala česká rodina na změnu dominace sociálního a ekonomického kapitálu a jak se změnila v posledním desetiletí (literatura Možný: "Proč tak snadno?" a další podklady podle vlastní rešerše) nebo esej Současné alternativy reprodukčních strategií na téma, jaké sňatkové a reprodukční strategie vyvinula česká populace v posledním desetiletí (literatura Bourdieu: "Repoprdukční strategie a formy nadvlády" a další podklady podle vlastní rešerše).

Odborný esej - je nejvolnějším útvarem ze všech odborných textů. Může být krátký jen několik stran, ale může nabýt i povahy rozsáhlého textu publikovaného samostatně jako kniha. Vědecké stati či monografii se podobá tím, že dodržuje obecná pravidla vědeckého textu (informativní bohatost, korektní reprodukce a citace zdrojů, explicitní logika vysvětlení, respekt k faktům, které nepodporují nabízené vysvětlení a k odlišným vysvětlením ?), liší se od nich tím, že může nabízet i vysvětlení, která nebyla testována (ale testovatelná, i když ne dnes, v principu jsou) prezentuje originální autorova pozorování, doložitelná referencí ke zkušenosti čtenáře, a zejména vyjadřuje i hodnotové stanovisko autora a jeho postřehy či úvahy, jež často též usilují o originalitu. Není v ní vyloučeno obrazné vyjádření a použití metafory. Může usilovat i o to, aby zaujal svou formou ? aspiruje často na to, aby čtenáři přinesl estetické uspokojení.

Odborný esej je nejnáročnější, jen zřídka užívaná forma vědecké komunikace; ve své nejjednodušší podobě, jakým je studentský esej, neurčený k publikaci a výrazně popisný, je však naopak asi nejprodukovanějším textem odborného diskursu.


Rozsah: 1000 - 1200 slov (ne více ani méně!)




Literatura:

Možný, I. 1999. Proč tak snadno. Praha: Sociologické nakladatelství.

Bourdieu, P. 2002. "Reprodukční strategie a formy nadvlády". Sociální studia, č. 8/2002, s. 78-91.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC732/um/Bourdieu.doc

8. týden 7. 4. 2008

V pátek 11. dubna - konzultace na FSS; 10:30 - 11:40, učebna 21

Založení rodiny: Teorie sňatkového trhu, sociální a kulturní determinanty výběrového párování. Sex: empirický výzkum sociálně determinované variability, měnící se kulturní vzorce a sexuální revoluce. Láska.

Literatura:
kapitola 5. z knihy: Možný, I. 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC732/um/Gidddens.doc
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC732/um/Luhmann.doc


Domácí úkol (odevzdat do 13. dubna)
Napište odborný komentář k následujícímu textu:

"V každé společenské formaci, a zvláště v té, kterou studuji už řadu let, hraje manželství základní roli. Právě instituci manželství, pravidla, podle nichž se svazky navazují, způsob, jakým se tato pravidla aplikují, umožňují lidským společnostem - dokonce i těm, které chtějí být co nejsvobodnější a za takové se i považují - ovládat vlastní budoucnost a právě skrze ně, na základě určitého symbolického systému a určitého ideálu své vlastní dokonalosti, se lidské společnosti snaží uchovávat své vlastní struktury. Svatební obřady jsou zavedeny proto, aby zajišťovaly řádné rozdělení žen mezi muže, aby ukáznily mužské soupeření o ně a plození aby se stalo oficiálním, aby se socializovalo. K příbuzenství s matkou - které jediné je zřejmé - se označením otců připojuje ještě další příbuznost. Dovolené svazky se odlišují od těch ostatních, děti v nich narozené získávají statut dědiců, čili získávají předky, jméno, práva. Manželství zakládá vztahy příbuznosti, zakládá celou společnost. Je to svorník sociální stavby."

Duby, G. 2003. Rytíř, žena a kněz, Praha: Garamond, s. 17.
Rozsah: 220 - 250 slov

Odborný komentář - se explicitně vztahuje k nějaké informaci anebo k nějaké hypotéze, tezi, vysvětlení anebo i k jinému komentáři. S použitím ověřených informací, odkazem na jiné teze, vysvětlení či hypotézy, případně i jiné odborné komentáře (pozor! pečlivě citovat) formuluje vlastní názor, podporuje, opravuje či polemizuje s tím, co je předmětem komentáře. Jiné teze, vyjadřující diametrálně odlišný názor, než jaký má Duby, najdete v úryvcích radikálních femistek na stranách 143-144 na konci páté kapitoly. Pro podporu svých argumentů můžete sáhnout také do studijního materiálu GRAFY; je uložen v prvním okně před okny jednotlivých týdnů (a samozřejmě k jakýmkoli dalším údajům ze seriozního a neanonymního zdroje). Protože si myslíme, že vás může zajímat a obohatit i vzájemné poznání komentářů, otevřeli jsme v této lekci FORUM Manželství pro a proti, kam můžete vložit svůj komentář a reagovat na komentáře ostatních.

9. týden 14. 4. 2008

Rodiče, dítě a socializace v rodině: Rodičovská autonomie, její meze a poruchy. Incest a týrané dítě. Teorie socializace (Mead, Freud a Piaget). Vrstevnická skupina. Rodová socializace.

Literatura:
kapitola 6. z knihy: Možný, I. 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství.


10. týden 21. 4. 2008

Rodina, domácnost a ekonomika: Zaměstnaná žena a rodina. Situace dnešních matek: rozpory v teorii i v praxi. Dvoukariérové rodiny: pionýři egalitárního modelu. Diferenciace rodinných modelů a modifikace životního cyklu.

Literatura:
kapitola 7. z knihy: Možný, I. 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC732/um/Mozny__Rodina_vysokoskolsky_vzdelanych_partneru__kap._5._a_6._.doc

Domácí úkol (odevzdat do 27. dubna)

Napište odborný komentář k následujícímu textu:

 

"Ženy by se měly vymknout z dvojitého tlaku provdat se a mít děti a zároveň cítit, že "promarňují své vzdělání" či se jinak "nerealizují", když se věnují celodenní péči o dítě. V minulosti byla rodina ženským údělem, dnes může být její volbou. Jenom ty, které chtějí věnovat několik let svého života tomuto poslání, by o něm měly vážně uvažovat; pokud se pro ně rozhodnou, mělo by se jim dostat uznání za to, že se ujaly jednoho z nejvýznamnějších úkolů pro budoucnost své společnosti." (Pringle 1978, dle [Goldthrope 1986:53] v Možný 1999.)

Rozsah: 300 - 350 slov


Odborný komentář:
se explicitně vztahuje k nějaké informaci anebo k nějaké hypotéze, tezi, vysvětlení anebo i k jinému komentáři. S použitím ověřených informací, odkazem na jiné teze, vysvětlení či hypotézy, případně i jiné odborné komentáře (pozor! pečlivě citovat) formuluje vlastní názor, podporuje, opravuje či polemizuje s tím, co je předmětem komentáře.

11. týden 28. 4. 2008

Rozvod a opakované manželství v historické perspektivě a jako výraz změny povahy manželské lásky. Teorie rozvodového chování. Příčiny a koreláty rozvodovosti. Opakované manželství, vztahy s dětmi a v širší rodině.

Literatura:
kapitola 8. z knihy: Možný, I. 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství.

12. týden 5. 5. 2008

Rodina ve společnosti rizika a individuace. Transformace intimity v reflexivní modernitě. Vize budoucího vývoje a jejich první testy v sociologii. Reprodukční krize jako problém civilizační homogenity.

Literatura:
kapitola 9. z knihy: Možný, I. 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství.


 

Organizační poznámka

Nezapomeňte dokončit esej do 11. 5. Odevzdávárna je umístěna u zadání úlohy (7. týden).

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2008/SOC732/um/Beck.doc

13. týden 12. 5. 2008

Česká rodina v sociální transformaci


Literatura:
kapitola 10. z knihy: Možný, I. 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství.

14. týden 19. 5. 2008

V pátek 23. května - konzultace na FSS; 10:30 - 11:40, učebna 21

Opakování učiva, příprava na závěrečný test