Systémy protiraketové obrany a mezinárodní bezpečnost: ambice, realita, výzvy a příležitosti
Mgr. Adam Strauch, M.A.
Systémy protiraketové obrany a mezinárodní bezpečnost: ambice, realita, výzvy a příležitosti
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 2. 2017 do 27. 2. 2017.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 27. 2. 2017 do 6. 3. 2017.
Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 3. 2017 do 13. 3. 2017.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 3. 2017 do 20. 3. 2017.
Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 3. 2017 do 27. 3. 2017.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 27. 3. 2017 do 3. 4. 2017.
Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 3. 4. 2017 do 10. 4. 2017.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 10. 4. 2017 do 17. 4. 2017.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 10. 4. 2017 do 24. 4. 2017.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 4. 2017 do 1. 5. 2017.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 4. 2017 do 8. 5. 2017.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 4. 2017 do 15. 5. 2017.

Popis předmětu a podmínky ukončení

Předmět si klade za cíl seznámit studenty podrobně fenoménem protiraketové obrany, a to jak po technické, tak i politické stránce. Kurz by měl ukázat, že protiraketová obrana je komplexní záležitost spojující v sobě aspekty bezpečnosti v tradičním smyslu, ale také technologie, ekonomiky, politiky či strategické kultury. Pozornost bude věnována jak historickému vývoji protiraketové obrany a jejím dobovým specifikům, tak i současnému dění a výhledům do budoucna, a to nejen na půdě tradičních velmocí USA a Ruska, ale i regionech Asie. Po absolvování kurzu by studenti měli rozumět principu fungování systémů protiraketové obrany; být schopni identifikovat problémy související s budováním těchto systémů; analyzovat možné dopady budování protiraketových systémů na vztahy mezi státy a diskutovat možné výhody a nevýhody těchto systémů.

 

Podmínky ukončení předmětu:

Výsledné hodnocení studenta bude stanoveno na základě souhrnného bodového hodnocení získaného v průběhu semestru. Studenti mohou získat body za esej, závěrečnou ústní zkoušku a dále bonusové body za dobrovolné průběžné testy na začátku přednášek. Maximální počet bodů, jež mohou studenti získat, je 31. Studenti musí ke zdárnému ukončení předmětu získat alespoň 60 % z maximálního počtu bodů.

A: 31-29
B: 28-26
C: 25-23
D: 22-20
E: 19-18
F: 17 a méně bodů

Esej

  • Studenti vypracují esej o rozsahu 5 normostran (= 9000 znaků +- 10 %, včetně mezer a poznámkového aparátu, titulní strana a seznam použitých zdrojů se do rozsahu nezapočítávají). Maximální možný bodový zisk za esej činí 10 bodů. Esej není možné přepracovat. Odevzdání eseje je podmínkou pro připuštění k závěrečné zkoušce.
  • Esej je třeba odevzdat ve formátu kompatibilním s programem Microsoft Word, a to do příslušné odevzdávárny v IS. Termín pro odevzdání eseje je 8. 5. 2017 24:00 SELČ.
  • V eseji se studenti zamyslí nad některým z níže uvedených témat. Smyslem eseje není historiografické či faktografické pojednání o tématu, nýbrž vyjádření a vyargumentování studentova názoru. Tento názor však samozřejmě musí být podložen relevantní odbornou literaturou, byť počet použitých zdrojů pravděpodobně bude nižší než u klasických seminárních prací. Hodnocena bude nikoli "správnost" či "špatnost" studentova názoru, ale jeho schopnost svůj názor vyargumentovat, argumentaci strukturovat a také ji relevantně podložit zdroji.


Témata esejů

1. Protiraketová obrana a zajištění bezpečnosti
Stabilizuje MD vztahy mezi aktéry mezinárodního systému, nebo je naopak "narušuje"? Lze ji považovat za adekvátní reakci na existenci balistických střel? Nevytváří sama další hrozbu? Atd.

2. Protiraketová obrana v roce 2017 - potřebná věc, nebo zbytečnost?
Má podle Vašeho názoru smysl v současné době investovat do budování, obnovování či rozvíjení systému protiraketové obrany? Proč ano, proč ne, příp. do jakých konkrétních technologií se vyplatí investovat a do kterých ne? Je MD stále potřebnou věcí, anebo jde o přežitek? Existuje stále hrozba, proti které je třeba se bránit? Atd. 

Poznámka k tématům 1 a 2: 
Témata jsou formulována široce, od studenta se neočekává, že v eseji bude reagovat na všechny naznačené otázky. Naopak je vhodné zaměřit se spíše na výsek tématu (jednu argumentační linku) a ten dostatečně argumentačně podložit. V případě nejasností, jak téma pojmout, je doporučena konzultace s vyučujícím.


3. Který ze současných vlastníků MD se jí podle Vás v budoucnu vzdá a proč? 

4. Téma dle vlastního výběru
Student si může zvolit téma dle vlastní preference, je však nutné je předem konzultovat s některým z vyučujících (Fučík, Strauch, Vespalcová), a to nejpozději do 20. 4. 2017 (tzn. nejpozději dne 20. 4. 2017 musí student kontaktovat vyučujícího s návrhem tématu; student přitom bere na vědomí, že konzultace může trvat několik dní a že na případný kratší čas na finální zpracování eseje v důsledku konzultace nebude brán zřetel). Doporučuje se zahájit konzultaci tématu s vyučujícím co nejdříve. Eseje, jejichž téma nebylo předem konzultováno, nebudou přijaty.
    

Závěrečná zkouška

Závěrečná zkouška proběhne ústní formou. Otázky budou vycházet z odpřednášené látky a z povinné literatury. Maximální bodový zisk za závěrečnou ústní zkoušku je 21 bodů. Podmínkou pro připuštění k závěrečné zkoušce je odevzdání eseje. Podmínkou k úspěšnému celkovému absolvování předmětu je zisk alespoň 12 bodů při závěrečné zkoušce.

 

Bonusové body za průběžné testy

Studenti mají možnost v průběhu semestru získat bonusové body nad rámec výše uvedených. Na začátku všech přednášek kromě první budou mít studenti dle vlastního zájmu možnost v rámci krátkého testu zodpovědět vždy jednu otázku z literatury zadané k danému týdnu. Studenti tak mají možnost získat 9 x 0-1 body k celkovému hodnocení. Toto opatření má za cíl podpořit průběžné studium v rámci semestru.

 

Upozornění k podvodnému plnění studijních povinností

Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání univerzity i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností není na FSS tolerováno. Jakékoli podezření na podvodné chování bude prostřednictvím děkana FSS předloženo k posouzení Disciplinární komisi FSS a může být trestáno i nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.

 

Týden 1: Technologie řízených střel (Strauch) 20. 2. 2017

Témata přednášky:

- technologie řízených střel

- proliferace a hrozba řízených střel

Povinná literatura:

  • Van Riper, B. A. (2004): Rockets and Missiles: The Life Story of a Technology, Westport, Greenwood Press, pp. 71-92 (22 stran)
  • Chun, C. K. S. (2006): Thunder over the Horizon. From V-2 Rockets to Ballistic Missiles, London, Praeger, pp. 1-37. (37 stran)
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2017/MVZ228/um/Chun.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2017/MVZ228/um/Van_Riper.pdf

Týden 2: Technologie protiraketových systémů (Fučík) 27. 2. 2017

Témata přednášky

- Komponenty MD a problematika definic (NMD, TMD apod.)

- technologie pro jednotlivé fáze letu

- historie technologií; nové technologie; testování; problematika odhadování účinnosti

- vesmírné technologie

Povinná literatura:

Prezentace:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2017/MVZ228/um/54735754/Technologie_protiraketove_obrany_2017.pptx

Týden 3: Vývoj protiraketové obrany USA I - od počátku ke Carterovi (Strauch) 6. 3. 2017

Témata přednášky:

- Rozvoj americké protiraketové obrany od 50. do 70. let 20. století.

 

Povinná literatura:

  • Berhow, M.A. (2005): US Strategic and Defensive Missile Systems 1950-2004, Oxford, Osprey, pp. 18-36. (19 stran)
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2017/MVZ228/um/US_Strategic_and_Defensive_Missile_Systems_1950-2003__pp._18-36.pdf

Týden 4: Vývoj protiraketové obrany USA II - Reagan, Bush st., Clinton (Vespalcová) 13. 3. 2017

Témata přednášky:

- Ronald Reagan, Strategická obranná iniciativa a "uzbrojení" Sovětského svazu.
- George Bush st., systém GPALS.
- Nové výzvy pro protiraketovou obranu v 90. letech - válka v Perském zálivu, nové hrozby.
- Znovuoživení tématu protiraketové obrany - Rumsfeldova zpráva, National Missile Defense Act of 1999.

Povinná literatura a úkoly k ní:

  • Futter, A., 2013:  Ballistic Missile Defence and US National Security Policy. Normalisation and acceptance after the Cold War. 4th ed. Routledge, New York, pp. 15 - 19. (5 stran)
    Po přečtení textu byste měli být schopni odpovědět na níže uvedené otázky. Odpovědi si stručně písemně poznamenejte.
    • Jaké pohnutky pravděpodobně stály za zájmem prezidenta Reagana o protiraketovou obranu (resp. SDI)? Jaký byl jeho (hodnotový) postoj vůči MAD a protiraketové obraně?
    • Jak v 80. letech pohlíželi na otázku protiraketové obrany Republikáni a jak Demokraté? Stejně, či rozdílně? Pokud rozdílně, v čem se názorově lišili?
       
  • Deschamps, L., 1987. The SDI and European security interests. Croom Helm for the Atlantic Institute for International Affairs, London, s. 31 - 55. (25 stran)
    Při čtení textu se zaměřte na následující témata:
    • hlavní obavy evropských zemí plynoucí z SDI a odpovědi (protiargumenty) USA na tyto obavy
    • důsledky evropské debaty o SDI
    • dynamika vztahů Velké Británie, Francie, Německa a NATO mezi sebou a vzhledem k USA
Se zadanými úkoly a literaturou budeme pracovat na hodině. Připravte se prosím (znalostně i psychicky) na aktivní participaci ve výuce. Literaturu a poznámky k ní si prosím přineste do hodiny.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2017/MVZ228/um/Futter_BMD_and_US_National_Security_Policy_15-19.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2017/MVZ228/um/Deschamps_The_SDI_and_European_Security_Interests__31-55.pdf

Týden 5: Protiraketová obrana od roku 2000 - Bush ml., Obama, NATO (Vespalcová) 20. 3. 2017

Témata přednášky:

- Budování amerického systému za administrativy George Bushe ml.
- Reakce evropských spojenců
- "Third Site"
- Barack Obama a Phased Adaptive Approach
- Systémy protiraketové obrany NATO

Povinná literatura:

  • Daalder, I., Goldgeier, J., Lindsay, J., 2000. "Deploying NMD: not whether, but how." Survival Vol. 42, No.1, pp. 6–28. (23 stran)
  • Gray, C. S., 2002. "European Perspectives on U.S. Ballistic Missile Defence." Comparative Strategy, Vol. 21, pp. 279–310. Povinný je pouze rozsah stran 289–302 (tj. 14 stran, podkapitola Sceptical Allies:...,), ostatní strany jsou vřele doporučené.
    Při čtení obou textů se zaměřte na:
    • námitky, obavy a argumenty evropských spojenců vůči systému národní protiraketové obrany USA
    • zejm. v Grayově textu sledujte vztah Francie, Velké Británie a Německa k USA a faktory, které tento vztah ovlivnily/ovlivňují
Se zadanými úkoly a literaturou budeme pracovat na hodině, přineste si proto prosím texty a poznámky k nim s sebou. Vezměte si s sebou prosím i poznámky a text The SDI and European security interests (L. Deschamps) z minulého týdne.
Připravte se prosím (znalostně i psychicky) na aktivní participaci ve výuce.

Týden 6: Vývoj protiraketové obrany SSSR (Suchý) 27. 3. 2017

Povinná literatura:

  • Mathers, J. G.: The Russian Nuclear Shield from Stalin to Yeltsin. Macmillan Press, London 2000, s.17-64, 88-106.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2016/MVZ228/um/Mathers_-The_Russian_Nuclear_Shield_from_Stalin_to_Yeltsin_17-64.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2016/MVZ228/um/Mathers_-The_Russian_Nuclear_Shield_from_Stalin_to_Yeltsin_-_88-106.pdf

Týden 7: Protiraketová obrana Ruska (Suchý) 3. 4. 2017

Povinná literatura:

  • Litovkin, V.: The Latest Stage of Dialogue on Missile Defense Cooperation. In: Arbatov, A., Dvorkin, V. (eds.): Missile Defense: Confrontation and Cooperation. Carnegie Moscow Center, Moscow 2013, s. 167-179.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2016/MVZ228/um/Litovkin.pdf

Týden 8: Protiraketová obrana ve východní Asii (Strauch) 10. 4. 2017

Témata přednášky:

- Japonsko a protiraketová obrana
- Korejská republika a protiraketová obrana
- Tchaj-wan a protiraketová obrana
- ČLR a protiraketová obrana

Povinná literatura:

  • Kim, T. (2009): South Korea's Missile Defense Policy: Dilemma and Opportunity for a Medium State, Asian Politics and Policy, Vol 1, Issue 3, July/September, pp. 371 – 389. (19 stran) (univerzitní e-zdroje)
  • Oros, A. L. (2008): Normalizing Japan. Politics, Indentity and the Evolution of Security Practice, Stanford, Stanford University Press, pp.  149-169. (21 stran)
  • Hughes, C. W. (2013): Japan, Ballistic Missile Defence and Remilitarization, Space Policy, Vol 29, Issue 2, pp. 128-134. (7 stran) (univerzitní e-zdroje)
  • Stocker, J. (2003): Missile Defense at Sea. Options for Taiwan, in: Edmonds, M – Tsai, M. (eds.): Taiwan’s Maritime Security, London, RoutledgeCurzon, pp. 137-147. (11 stran)
  • Ross, E. (2011): Taiwan’s Ballistic-Missile Deterrence and Defense Capabilities, China Brief, Vol 11, Issue 3, pp. 9 – 13. (4 strany) (https://jamestown.org/wp-content/uploads/2011/02/cb_11_3_02.pdf)
  • Finkelstein, D. M. (2003): National Missile Defense and China’s Current Security Perceptions, in: Romberg, A. D. – McDevitt M. (eds.):  China and Missile Defense, Henry L. Stimson Center, pp. 39-51. (13 stran). (https://www.files.ethz.ch/isn/93681/Report42.pdf)
  • Chase, M. S. (2013): Missile Defense with Chinese Characteristics, China Brief, Vol 13, Issue 11, pp. 10 – 12. (3 strany) (https://jamestown.org/wp-content/uploads/2013/05/cb_05_18.pdf)
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2017/MVZ228/um/Normalizing_Japan_149-169.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2017/MVZ228/um/Missile_Defense_at_Sea.pdf

Týden 9: Čtecí týden I. 17. 4. 2017

Čtecí týden bude využit k doplnění a prohloubení znalostí literatury z předchozích týdnů (v tomto případě zejména tematiky protiraketové obrany ve východní Asii).

Týden 10: Protiraketová obrana ve střední Evropě - Polsko, ČR (Vespalcová) 24. 4. 2017

Témata přednášky:

- průběh vyjednávacího procesu v ČR a Polsku, motivace zemí pro (ne)zapojení se do projektu
- politické důsledky

Povinná literatura:

  • Meier, O., 2007. "Europeans Split Over U.S. Missile Defense Plans." Arms Control Today, Vol 34, Issue 3, pp. 36 - 38. (3 strany)
  • Larrabee, F. S., Mosher, D.E., 2007. Missile Defense: Avoiding a Crisis in Europe. RAND [WWW Document]. URL http://www.rand.org/blog/2007/03/missile-defense-avoiding-a-crisis-in-europe.html (2 strany)
  • Larrabee, F. S., Karkoszka, A., 2007. How Not to Promote American Missile Defense in Europe. RAND [WWW Document]. URL http://www.rand.org/commentary/2007/04/27/PS.html (2 strany)
  • Dobbins, J., 2009. Real Threats, Real Fears, Real Defenses. RAND [WWW Document]. URL http://www.rand.org/commentary/2009/09/21/IHT.html (2 strany)
  • Hynek, N., Střítecký, V., 2010. "The rise and fall of the Third Site of Ballistic Missile Defense." Communist and Post-Communist Studies, Vol. 43, pp. 179 - 187. (9 stran)

    Při čtení textů se zaměřte na:
  • postoje a východiska ČR a Polska ve vztahu k vyjednávacímu procesu
  • postoje a očekávání USA ve vztahu k vyjednávacímu procesu
  • postoje dalších evropských zemí k projektu BMD ve střední Evropě
  • nejasné technické aspekty navrhovaného systému

S literaturou budeme pracovat na hodině, přineste si proto prosím texty a poznámky k nim s sebou. Můžete-li, vezměte si s sebou i laptop - užijeme ho při práci ve skupinách. 
Připravte se prosím (znalostně i psychicky) na aktivní participaci ve výuce.  

Doporučené zdroje:

Dobrý den, prapore z hvězd a pruhů. (2010)Scénář J. Vyčítal, režie V. Klusák, F. Remunda. https://www.youtube.com/watch?v=zaP3jyANFl0

Český mír (2010). DVD. Režie V. Klusák, F. Remunda.

Týden 11: Čtecí týden II. 1. 5. 2017

Čtecí týden bude využit k doplnění a prohloubení znalostí literatury z předchozích týdnů.

Týden 12: Čtecí týden III. 8. 5. 2017

Čtecí týden bude využit k doplnění a prohloubení znalostí literatury z předchozích týdnů.

TERMÍN ODEVZDÁNÍ ESEJŮ 8. 5. 2017 24:00 SELČ

Týden 13: Protiraketová obrana Indie a Izraele (Fučík) 15. 5. 2017

Témata přednášky:

- Problematika vývoje MD z pohledu Izraele a Indie (motivace, historie, současný stav apod.)

Povinná literatura:

Sharma, A. (2009): India’s Missile Defence Programme: Threat Perceptions and Technological Evolution. Dostupné z: http://www.claws.in/images/publication_pdf/1262760881MP_15___111209.pdf

Shapir, Y. S. (2013): „Lessons from the Iron Dome.“ Military and Strategic Affairs 5(1), pp. 81–94. Dostupné z: http://i-hls.com/wp-content/uploads/2013/07/Lessons-from-the-Iron-Dome.pdf.

Prezentace

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2017/MVZ228/um/54735754/Protiraketova_obrana_Indie_a_Izraele.pptx