Etika v práci s lidmi

Týden 5: Etika v pomáhajících profesích


Cíl studia

Cílem je vymezení specifik pomáhajících profesí a jejich etický rozměr. Budou uvedeny základní charakteristiky pomáhajících profesí a etické otázky tvořící základ každé profese. Předmět je orientován na etiku v pedagogické praxi se zaměřením na terciální vzdělávání (viz další téma) a etiku ve zdravotnictví (viz níže). 


Výstupy z učení 

Studující je schopen vymezit základní charakteristiky pomáhajících profesí, umí tyto profese vyjmenovat a zná základní etické otázky spjaté s těmito profesemi. 


Klíčové pojmy

pomáhající profese, etika pomáhajících profesí


Literatura ke studiu

Matochová, S.: Etika a právo v kontextu lékařské etiky.  Brno: Masarykova univerzita – Nakladatelství Brno  2009, strany 80 – 92 (kapitola Současná lékařská etika).

Nečasová, M., Švadlenová, M.: Etika v pomáhajících profesích. In Psychologická encyklopedie (B. Baštecká - ed.). Praha: Portál. s. 92 - 97. Aplikovaná psychologie. ISBN 978-80-7367-470-0. 2009.

Švarcová, I.: Etika výchovy. Praha: VŠCHT, 2015.


Doporučená literatura (pro zájemce):

Úvod do supervize: Cyklický model. Tišnov: Sdružení SCAN 2002, strany 67 – 75.

Šimek, J.: Etické aspekty psychoterapie. In. Fischer, O., Milfait, R. Etika pro sociální práci.  Praha: Jabok 2008, strany 174 – 179.

Goldman, R., Cichá, M.: Etika zdravotní a sociální práce, Olomouc: Univerzita Palackého 2004, strany 119 – 123 (kapitola Etika v učitelství).

Jankovský, J.: Etika pro pomáhající profese. Praha: TRITON, 2003.