Sociální gerontologie: koncepty a kontroverze

Přehled seminárních úkolů

1. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS) - reflexe cvičení
V rozsahu 1 - 3 NS popište Vaši zkušenost s gerontooblekem, jak jste ji prožili, co jste se (ne)naučili, komu byste ji (ne)doporučili....
Termín odevzdání: 7.10. 2019, do 12h do ISu (označení souboru "1_Seminární úkol" - jméno přidává IS automaticky)
(V případě, že se nebudete moci zúčastnit cvičení, bude Vám přidělen náhradní seminární úkol. Musíte se však o něj přihlásit u vyučující).


2. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Přečtěte si jednu kapitolu z díla Boženy Němcové "Babička", v jednom odstavci shrňte její obsah a dále argumentujte jaká sociologická témata, jaké sociologické teorie a teorie stárnutí bychom mohli v kapitole najít.

Příklad:
Kapitola 1. Originální text:  "Nežila osamotnělá ve své chaloupce; všickni obyvatelé vesničtí byli bratřími jí a sestrami, on jim byla matkou, rádkyní, bez ní se neskončil ani křest, ani svatba ani pohřeb." (str. 15). Úkol: Kapitola pojednává o životních podmínkách Babičky. Koncepty: mezigenerační a sousedské vztahy, rurální stárnutí, osamělost ve stáří; otázky životní dráhy .... Argumentace (příklad). Otázky soužití v rurálních oblastech jako příklad kvalitních mezilidských vztahů, silných sociálních sítí, viz. např. Tönnies,...

Termín odevzdání: 25.11. 2019, do 12h do ISu (označení souboru "2_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)


3. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Natočte krátké video/ audio se seniorem na téma "Přísloví o věku". Písemně odevzdejte krátký scénář s informacemi o videu/ rozhovoru (anonymizovaný). Video/audio nahrajte do ISu.
Termín odevzdání: 11.11. 2019, do 12h do ISu (označení souboru "3_Seminární úkol_video/audio"  & "3_Seminární úkol_scénář" - jméno přidává IS automaticky)

4. Seminární úkol "Age-friendly city": 2 - 3 NS (1800 znaků = 1 NS), 4 fotografie či jiná vizuální forma záznamu z terénu.

Seminární úkol předpokládá 2 fáze, je nutné pracovat s předstihem:
1) pozorování vybraného místa/prostoru se zaměřením na jeho věku ne/přátelské charakteristiky
2) interpretaci tohoto pozorování na základě kritické četby odborných textů k tématům prostorového ageismu, age-friendly city/design atp.

Varianta úkolu 

A) go-along etnografie - spoluprocházení prostoru s rozhovorem

B) mentální mapa s rozhovorem

C) vlastní pozorování konkrétního místa - "shared space" křižovatky ulic Česká a Joštova

Věnujte prosím alespoň 1 hodinu pozorování v terénu a procházení zvolené trasy (neměla by být delší než cca 1 km, spíše kratší; může jít například o náměstí a přilehlé ulice). Věnujte pozornost nejmenším detailům, interakcím mezi lidmi navzájem a lidmi a prostředím i tomu, jak na vás prostor působí a pokuste se zhodnotit, které aspekty sledovaného místa jsou "přátelské vyššímu věku" a které naopak pohyb a pobyt lidem vyššího věku mohou znepříjemňovat, komplikovat nebo mu v některých případech i zabraňovat.

Zpracujte své terénní poznámky a další formy záznamu (fotografie, kresba, nahrávka) podle vlastního uvážení a využijte je v textu (jako podporu argumentů, jako ilustraci). Shrňte své odpovědi na otázku do podoby souvislého textu a interpretujte je s pomocí textů z povinné a dalších alespoň 2 odborných textů, které k tématu dle vlastního uvážení dohledáte (můžete použít klíčových slov jako např. age-friendly design, age-friendly city, urban ageing atp., inspiraci najdete i v doporučené četbě, alespoň jeden text však musí být "nový"). Můžete pracovat i ve dvojicích, pak bude délka výsledného textu minimálně 4 normostrany. Pro plnění seminárního úkolu můžete využít své zkušenosti s "gerontooblekem" pro zvýšení své vnímavosti vůči specifickým nárokům prostředí, předpokládá se vedle návaznosti na četbu také váš vlastní imaginativní vklad.

Termín odevzdání: 11.11. 2019, do 12h do ISu (označení souboru "4_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)

5. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Gender Gap in Pensions (dále jen "GGP") měří příjmovou nerovnost v
seniorské populaci a jako takový odpovídá za rozdílnou míru příjmové
chudoby mužů a žen. Vaším úkolem je popsat, jaký je vliv GGP na
příjmovou nerovnost v ČR a jaké aspekty GGP se řeší ve vámi vybraném
státu EU. Rozsah práce nepřesáhne 2,5 strany A4 (písmo 11, řádkování 1,
zdroje literatury se nepočítají do limitu 2,5 stran). Hodnocení práce
bude následující: 50 % formální aspekty (formální podoba, míra dodržení
guidelines) a 50 % obsahová podoba.  Struktura práce má následující části:

1) Možnosti definice GGP (0,3-0,5 strany A4)

Popište, jak je GGP v literatuře definován a ideálně se vyjádřete k
nejednoznačnosti jeho definic.

2) Vliv GGP na příjmovou chudobu - AROP v zemích EU. (0,5 strany A4)

Vyhledejte údaje o GGP a AROP seniorské populace za 15-28 zemí EU
(tabulka o více sloupcích a 2 řádcích + záhlaví). Existuje korelace mezi
GGP a AROP. Je tato korelace statisticky signifikantní?

3) Hodnota GGP na českých důchodových datech (0,75-1 strana A4)

S využitím Statistické ročenky z oblasti důchodového pojištění za rok
2017 (www.cssz.cz) ukažte, jaká je výše GGP pro různé kategorie českých
důchodců (tabulka o více sloupcích a 3 řádcích - důchod žen, mužů, GGP -
plus záhlaví). Zjištěné údaje slovně komentujte a diskutujte, jaký mají
vliv na hodnotu českého GGP používaného na mezinárodní úrovni.

4) GGP ve vybrané evropské zemi (0,25-0,5 strany A4)

Najděte odborný článek, který je evidovaný ve WOS nebo Scopus a který se
věnuje GGP v jakékoliv zemi mimo ČR. Stručně shrňte cíl článku,
metodologii a výsledky.
Termín odevzdání: 18.11. 2019, do 12h do ISu (označení souboru "5_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)