Základní analýzy v SPSS.
Dílčí poznámky k Fieldovi kap. 8.
- Začátek kapitoly je opakování, mělo by stačit rychlé čtení.
- Protože SPSS samo hned nenabízí intervaly spolehlivosti pro r, je dobré neminout sekci 8.2.4.
- Většina potřebného je v sekci 8.4. (8.4.5 lze přeskočit)
- Sekci o parciálních korelacích (8.5) je dobré si přečíst až před studiem lineární regrese.
- Nepřeskočit 8.8!
Dílčí poznámky k Fieldovi kap. 10.
- Sekci 10.4 je dobré nyní přeskočit - začne dávat smysl, až se podíváme na lineární regresi
- Sekce 10.5 a 10.6 jsou opakování.
- Jádro jsou sekce 10.8. a 10.9. Bayesovský t-test (10.8.5, 10.9.6) lze přeskočit.
- Nepřeskočit 10.10!
Dílčí poznámky k Fieldovi kap. 19.
- Sekce 19.3.7 a 19.4 lze přeskočit.
- Jádro jsou sekce 19.7 a 19.8 (bez 19.8.3)
Zadání seminárního úkolu
Dopracujte ve tříčlenném týmu dvě analýzy odpovídající na otázky, které jsme si stanovili a nahrubo realizovali na semináři:
1. Důvěřují respondenti stejně rodičům jako
přátelům?
2. Rozvádějí otcové s různým vzděláním různě
často?
Použijte data Long2, s nimiž jsme pracovali v nultém semináři a v instruktážním videu. Jsou ve studijním materiálech semináře 0 i 1.
Odevzdejte textový dokument se zprávou o analýze, která bude mít podobu sekce výsledky v souladu s doporučeními APA manuálu a příručky Morganové a kol.. Zpráva bude obsahovat:
- stručné představení dat, vzorku, na kterém byla data získána, a použitých metod měření (velmi stručná verze sekcí Vzorek a Metody - max půl strany),
- kroky provedené v rámci přípravy dat (čištění, počítání nových proměnných),
- informace o chybějících datech (a případné strategii, jak se s vypořádat s problémem, který představují),
- popisné statistiky všech proměnných použitých v analýze,
- formulace hypotéz,
- výsledky jejich testování zahrnující vyjádření se k předpokladům použitého testu, intervaly spolehlivosti a velikosti účinku,
- relevantní zobrazení testovaných vztahů (scatterplot, sloupcový/čárový graf s chybovými úsečkami, kontingenční tabulka)
- stručnou diskuzi k validitě/(ne)zkreslenosti statistik vedoucích k závěrům.
Kromě prvních dvou bodů bude asi smysluplné strukturovat zprávu zvlášť pro každou z analyzovaných hypotéz.
Odevzdejte také skript/syntax (.sps), jehož spuštěním vzniknou výsledky, které prezentujete ve své zprávě. Nejlépe je to vložit do odevzdávány jako jeden .zip pojmenovaný po vzoru U1_S3_Bílek_Fialová_Zelená.zip (tj. Úkol 1, Sem. sk. 3, jména autorů).
Pro zprávu můžete využít šablonu uloženou ve studijních materiálech zde.
Termín odevzdání je v pátek (o půlnoci) následující po tomto semináři.
Vyjma zadání samotných analýz budou tyto instrukce platit i pro všechny další seminární práce v předmětu.
Poznámky ke čtení Morganové et al. [MRH]
I když je text už poměrně letitý, dobře ukazuje obecný styl reportování výsledků. Všímejte si, jakým způsobem jsou statistiky uváděny v textu. Pokud nepotřebujeme sdělit více než 5-6 číselných údajů najednou, píšeme je do vět a neděláme pro ně tabulku. Všímejte si v příkladech uvedených v [MRH], co všechno se píše do vět a jaká se používá interpunkce. Vypíchl bych, že statistiky se snažíme psát kurzívou.
!Odlišnosti české interpunkce: desetinné čárky, ne tečky, což vede k preferenci středníku jako oddělovače číselných informací v seznamech --- nula před desetinou čárkou u čísel < 1 --- mezera mezi číslem a znakem %, když znak čteme "procent", a absence této mezery, když znak čteme "procentní".
Když je prezentovaných číselných údajů hodně, použijeme tabulku. Když už to děláme, je potřeba vytvořit tabulku se všemi náležitostmi: Titulkem, který ji označuje jako tabulku a dává jí nadpis, z něhož je zřejmé, co v tabulce je. Poznámkami pod tabulkou, které vysvětlují zkratky použité v tabulce a doplňují informace nutné pro porozumění tomu, co je v tabulce. v APA formátu používáme v rámci tabulky pouze vodorovné čáry a obecně čarami šetříme (často jsou jen 3, stejně tlusté).
V jednotlivých kapitolách pak najdete doporučení, jak informovat o výsledcích t-testu (s. 54), chíkvadrátu (s. 36), či korelace (s. 33). U korelace doporučují uvádět df, což je N-2. I když už dnes netestujeme signifikanci korelace t-testem, je to užitečná informace, protože nás ujišťuje, na jak velkém vzorku byla daná korelace spočítaná.
Co se týká uvádění p-hodnot, dnes preferujeme uvádění přesné hodnoty, např. p = 0,013, spíše než porovnání se zvolenou hladinou alfa (tedy p < 0,05).
Všimněte si také, s jakou přesností jsou uváděna čísla. Požíváme pouze tolik desetinných míst, kolik jich nese nějakou informační hodnotu. Při obvyklé přesnosti měření v psychologii to obvykle znamená 2-3 významné číslice, tj. řády - 1,23, 12,3, 123 apod. Neuvádíme tolik desetinných míst, kolik jich nám SPSS vypíše!
Literatura
[F] kapitoly 4, 5, 8, 10 a 19 (835-863).
Publikační manuál APA, 6. vydání [APA] kapitola 2; kapitola 4 (od sekce Numbers); kapitola 5
Morgan, Reichert, Harrison [MRH] kap. 2,3,5,6,7 (po s. 55),8 (online je k dispozici nové vydání z r. 2016)
Rozšiřující čtení: Grotenhuis & Chris (2014)