Video žurnalistika

12 druhů rozhovorů

Dělení podle:

Boyd, A. (2008). Broadcast journalism: Techniques of radio and television news. 6th edition. Boston, MA: Elsevier. s. 107-120

* hard news - prvotní informace u propuknuvší události, jen kdo, co, kdy, kde
* vysvětlující - reakce a vysvětlení událostí
* zábavný - odlehčující, uklidňující
* informující - už doplňuje další informace k hard news, včetně backgroundu, anebo u míň významných událostí dává vše podstatné
* vox pop - anketa
* pouze synchron - otázky jsou vystřihnuty, zůstává jen promluva respondenta, myslet na to při točení - musí odpovídat celými větami, které budou dávat smysl i bez otázek
* investigativní - hledá jak a proč, jde do podrobných detailů
* osobní - odhalování něčí osobnosti, ať už celebrity, vědce, sportovce...
* telefonický/na dálku/online - pozor na kvalitu spojení/připojení
* sporný/konfliktní - novinář vystupuje jako oponent respondentovi, tady je potřeba slušnost, trpělivost, vytrvalost (ptát se klidně víckrát na stejnou otázku, když se jí vyhýbají), myslet dřív než mluvit; tento typ není radno nadužívat - není potřeba s každým se hned hádat
* emocionální - ptáme se na něčí prožitky, musíme být opatrní a citliví, jít jen tam, kam nás respondent pustí; bylo by chybou předpokládat, že oběti neštěstí apod. nebo jejich blízcí nechtějí sdílet své pocity a prožitky, někdy naopak potřebují vypustit všechno ven
* neplánovaný/vynucený - respondenta si nedomlouváme a neptáme se ho dopředu, jestli nám na něco odpoví, prostě se zeptáme a buď odpoví, nebo odejde a odstrčí nás - oboje je pro nás odpověď (typicky darebáci u soudu)