Video žurnalistika

Respondenti

Kde je najít?

Teoreticky kdekoliv – každý má/ví/umí něco, pro co může být zpravodajsky zajímavý. Fakticky je ale těch, kdo do zpravodajství pronikají, omezený počet.

Kritéria pro výběr respondentů

Trampota (2006) cituje H. Ganse a jeho 4 kritéria pro výběr respondentů do médií:

1) podnětnost - vychází médiím vstříc, nabízí se, nebo naopak odporuje médiím (a proto se tam dostane)

2) moc - přímo či nepřímo se lidé oplývající velkou mocí dostávají do médií

3) schopnost dodat vhodné informace - esenciální, rozhodující vlastnost

4) geografická a sociální blízkost k novinářům - možnost a schopnost jednat s novináři

O možnosti využít někoho jako zdroj pak (opět podle Trampoty) rozhodují i další vlastnosti:

  • předchozí vhodnost zdroje
  • produktivita zdroje - když téma novináři dostanou sepsané a vlastně připravené k využití, rádi ho využijí
  • spolehlivost - dříve potvrzená
  • důvěryhodnost - zdroje, které nemají skrytou agendu, hlavně v případech, kdy nejde informace rychle ověřit
  • autorita - vyšší oficiální postavení
  • schopnost vyjadřování - schopnost formulovat své myšlenky

Co z toho plyne - nad čím se zamyslet

1) Novináři rádi používají pořád ty samé osvědčené zdroje. Často zdroje oficiální (politici, řídící pracovníci, odborníci).

2) "Obyčejný člověk" se do zpráv dostane málokdy a nejspíš jako narušitel pořádku, svědek nějaké události nebo oběť nějaké nepravosti.

3) Koncept primární definice Stuarta Halla - první, kdo k tématu promluví a vlastně ho nastolí, je někdo vysoce postavený. Toho jako diváci (i jako novináři) bereme jako hlavní zdroj. Kdokoli s opozičním názorem vlastně jemu oponuje a divák má tendenci se postavit za toho prvního.

4) Nejlépe se do zpráv prosadí různé instituce - jsou přístupné, mají dobré zázemí a pravidelně novináře informují.

Jak v praxi hledáme respondenty?

  • témata jsou většinou spojená s respondenty - pocházejí od nich
  • hledejte dál – má někdo opačný názor?
  • kdo k tématu mluvil dřív?
  • ke každému tématu dokážete najít odborníky, asociace, spolky - na všechno se lidi sdružují
  • starostové/starostky ví o svých obcích všechno
  • rádi využíváme osvědčené „mluviče“
  • může nám jeden respondent doporučit druhého?
  • redakční kontakty
  • sociální sítě – fóra a diskuze i dotaz mezi přáteli
  • MLUVTE S LIDMI - nebojte se jich, najdete tak skvělé respondenty i skvělá témata (k tomu se ještě dostaneme)

Internet - záchrana nebo past?

Byť jen rychlé prohledání přes Google nám pomůže najít zajímavé respondenty a hned víme, co k tématu můžou přinést, co říkali minule, odkud jsou, jak se vyjadřují.

JENŽE na internetu někdy nepoznáme profesora od šílence. Můžeme si naběhnout tím, že najdeme někoho, kdo má skrytou agendu nebo naprosto šílené názory – proto musíme jít hlouběji a prověřovat úplně všechny!

Prověřujeme pomocí:

  • rešerše – nespokojit se s prvním výsledkem vyhledávání, myslete na to, že lidé se rádi prezentují způsobem, jakým chtějí být vnímáni
  • má spojitost s tématem, které nám nabízí? sleduje osobní cíle? plyne mu z toho možný zisk? výhoda oproti konkurenci?
  • rešerše
  • před volbami nesmí mluvit kandidáti – ani k jiným nevolebním tématům
  • a už jsme zmínili důležitost rešerše?