Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
NP104Zk Veřejné finance a fiskální právo
Právnická fakulta
podzim 2010
- Rozsah
- 12/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- JUDr. Ivana Pařízková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Eva Tomášková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. David Jeroušek (pomocník) - Garance
- JUDr. Ivana Pařízková, Ph.D.
Katedra finančního práva a národního hospodářství - Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Medková - Rozvrh
- Pá 5. 11. 8:00--9:30 211, 9:35--11:05 211, Pá 19. 11. 15:05--16:35 211, 16:40--18:10 211, Pá 17. 12. 11:10--12:40 215, 13:30--15:00 215
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory
-
- Veřejná správa (program PrF, N-VS)
- Cíle předmětu
- Předmět CNP104Zk Public Finance and Fiscal Law se zabývá zejména ekonomickými aspekty veřejných financí a celého veřejného sektoru. Pozornost se soustřeďuje na rozpočtovou soustavou s akcentem na státní rozpočet a jeho nejdůležitější zdroje příjmů a výdajů (daňová soustava, sociální zabezpečení). Dále je důraz kladen i na rozpočet EU. Teoreticky a taktéž prakticky jsou poukázány důvody selhání trhu a příčiny selhání státu. V rámci tohoto kurzu se taktéž studenti dozví informace o podstatě a významu statků s akcentem na veřejné statky a způsobech jejich financování. Součástí tématu bude i exkurz do problematiky expanzivní a restriktivní fiskální politiky a analýza současného stavu v ČR a komparace vývoje v zahraničí. Se studenty také proběhne debata vztahující se k důsledkům rozpočtového deficitu a veřejného dluhu.
- Osnova
-
- Seznámení se základními pojmy a principy v oblasti veřejných financí Veřejný sektor, veřejné statky Veřené rozpočty, veřejné příjmy a veřejné výdaje Rozpočtové zásady a rozpočtová skladba, rozpočtový proces Státní rozpočet, mimorozpočtové fondy Sociální zabezpečení, úloha a dávky sociálního zabezpečení Daňová soustava, distribuční důsledky daní, daňové břemeno, substituční a důchodový efekt, daňový přesun a daňový dopad Fiskální politika, rozpočtový deficit, příčiny deficitu veřejného rozpočtu, veřejný dluh.
- Literatura
-
- Kubátová, Květa. Daňová teorie :úvod do problematiky. 2., aktualiz. vyd. Praha : ASPI, 2009. 120 s. ISBN 978-80-7357-423. info
- Hamerníková, Bojka - Kubátová, Květa. Veřejné finance. Praha : Eurolex Bohemia, 2004. 67 s. ISBN 80-86432-99-8. info
- Kubátová, Květa. Daňová teorie a politika. 4., aktualiz. vyd. Praha : ASPI, 2006. 279 s. ISBN 80-7357-205-2. info
- Hamerníková, Bojka - Kubátová, Květa. Veřejné finance :učebnice. 2. vyd. Praha : Eurolex Bohemia, 2004. 355 s. +. ISBN 80-86432-88-2. info
- Holman, Robert - Pospíchalová, Dana. Úvod do ekonomie :pro střední školy. Vyd. 1. V Praze : C.H. Beck, 2001. xii, 189 s. ISBN 80-7179-023-0. info
- Peková, Jitka. Veřejné finance :úvod do problematiky. 4., aktualiz. a rozš. vyd. Praha : ASPI, 2008. 579 s. ISBN 978-80-7357-358. info
- Rozpočtové právo. Edited by Hana Marková - Radim Boháč. Praha : C.H. Beck, 2007. xvi, 248 s. ISBN 9788071795513. info
- Peková, Jitka - Pilný, Jaroslav - Jetmar, Marek. Veřejná správa a finance veřejného sektoru. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha : ASPI, 2008. 712 s. ISBN 978-80-7357-351. info
- Tomášková, Eva. Veřejné finance. Brno : Masarykova univerzita, 2006. 115 s. ISBN 80-210-4177-3. info
- Výukové metody
- Přednášky zaměřené na aplikaci získaných poznatků.
- Metody hodnocení
- Požadavkem na úspěšné ukončení předmětu je písemná a ústní zkouška.
Týden 2 - veřejné fiskální právo
Veřejné finance a veřejné statky
- Pojem veřejné finance,
- příčiny selhání trhu a státních zásahů,
- netržní činnosti státu,
- příčiny selhání státu,
- veřejný sektor,
- veřejný statek.
- Současný pohled na veřejné finance.
- Tržní selhání.
- Mikroekonomické příčiny.
- Makroekonomické příčiny.
- Netržní činnost státu.
- Příčiny selhání státu.
- Veřejný sektor.
- Veřejný sektor vs. veřejné finance.
- Specifika veřejného sektoru.
- Některá členění statků.
- Veřejné statky.
- Způsoby zabezpečování veřejných statků.
- Kritéria pro rozhodování o způsobu výběru zabezpečování veřejných statků.
V příloze je powerpoint přednášky, která shrnuje (popř. i rozšiřuje - v případě zájmu) odpřednášené.
Týden 3 - rozpočtové právo
Veřejné finance a fiskální právo
- Úvod do fiskálního práva.
- Rozpočtová soustava, veřejný rozpočet.
- Rozpočtová soustava - tři pojetí.
- Rozpočtová politika.
- Struktura rozpočtové soustavy.
- Struktura veřejných rozpočtů.
- Soustava veřejných rozpočtů ČR.
- Veřejný rozpočet.
- Ekonomické hledisko veřejného rozpočtu.
- Legislativní veřejného rozpočtu.
- Pohledy na veřejný rozpočet.
- Veřejný rozpočet = peněžní fond.
- Veřejný rozpočet = bilance.
- Běžná bilance.
- Kapitálová bilance.
- Veřejný rozpočet = finanční plán.
- Kvalita veřejného rozpočtu.
- Řízený výdajový rozpočet.
- Veřejný rozpočet = nástroj veřejné politiky.
- Rozpočtové zásady.
- Rozpočtová skladba.
- Rozpočtový proces.
- Vývoj veřejných výdajů.
- Faktory růstu veřejných výdajů.
V souborech je powerpoint přednášky rozpočtového práva + právní úprava rozpočtu v pdf formátu.
V rámci přednášky byly vymezeny základní právní a ekonomické termíny týkající se rozpočtového práva, definovány a identifikovány prameny právní úpravy rozp. práva.
Dále byly uvedeny základní typy rozpočtů a vymezení základních příjmů a výdajů státního rozpočtu s tím, že byl představe procesní rámec tvorby rozpočtů a jeho kontrola
Týden 4 - veřejný rozpočet, rozpočtový proces a vnitřní kontrola
1 Obecná definice
1.1 Definice vnitřního kontrolního systému
Vnitřní kontrolní systém je souhrn organizovaných, formalizovaných a stálých nástrojů a opatření, které jsou zavedeny v organizaci k zajištění dosažení stanovených cílů při splnění principu 3E (účelnosti, hospodárnosti, efektivnosti).
Cílem vnitřního kontrolního systému je:
-
vytvářet podmínky pro hospodárný, efektivní a účelný výkon v organizaci,
-
včas zjišťovat, vyhodnocovat provozní, právní a jiná nařízení a minimalizovat rizika vznikající v souvislosti s jejich implementací,
-
podávat včasné informace příslušným úrovním řízení o výskytu závažných nedostatků a dávat informace o přijímaných a plněných opatřeních k jejich nápravě.
Vnitřní kontrolní systém:
-
poskytuje pouze přiměřenou jistotu o splnění stanovených cílů, a proto
-
nemůže plně zajistit, že dojde k jejich absolutnímu splnění.
Odpovědnost za zavedení a udržování vnitřního kontrolního systému ze zákona o finanční kontrole (§ 25) nesou vedoucí zaměstnanci orgánu veřejné správy v rámci své řídící pravomoci, nikoliv kontrolující.
Vnitřní kontrolní systém je tvořen především následujícími prvky:
-
kontrolním prostředím
-
kontrolními postupy
-
informačními a komunikačními systémy
-
určením a hodnocením rizika
-
monitorovací činností
V příloze je sylabus (powerpoint) přednášky na dané téma a prezentce rozpočtového procesu a kontroly v dané oblasti.