Sociální psychologie - semináře

Komunikace


Dobrý den, 

tento seminář je zaměřený na komunikaci a asertivitu. 

Co je to vlastně komunikace?  Harrold D. Lasswell popisuje komunikační proces jednoduše takto: "Kdo říká, co, jakým kanálem, ke komu, s jakým účinkem.”

Na obrázku je popsáno jakým způsobem se komunikace dělí. Více o jednotlivých formách neverbální komunikace se dozvíte v prezentaci. 

Komunikace a asertivita
Prezentace k semináři

K čemu jsou nám komunikační dovednosti?

Dobré komunikační dovednosti nám pomáhají snižovat distres. Tím jsou dobrou prevencí sociální úzkosti. Účinný způsob komunikace nám může pomoci zabránit stresujícím situacím a konfliktům už na jejich začátcích. 

Cvičení - všímám si, jak naslouchám

Jděte a mluvte s někým pár minut. S kýmkoli. Při naslouchání si všímejte, co kromě hlasu vašeho protějšku ještě slyšíte. Jinak řečeno - jaké další myšlenky vám probíhají v mysli, když nasloucháte?

Čeho jste si všimli?  


Čeho jste si mohli všimnout? 

  • Naslouchání je příležitost pochopit problém

  • Naslouchání je příležitost vypadat inteligentně 

  • Naslouchání je příležitost získat informace 

  • Naslouchání je příležitost zjistit, jak vypadat důležitě 

  • Naslouchání je příležitost dozvědět se, co se děje s druhou osobou

  • Naslouchání je příležitost vnímat vnější zvuky jako jiný hluk, hudba atd.

  • Naslouchání je příležitost zjistit, jak byste mohli pomoci 

  • Naslouchání je příležitost věnovat se vlastním myšlenkám a druhou osobu vůbec neposlouchat 

Dotazník komunikačních dovedností
Pojďte si vyzkoušet jak jste na tom se svými komunikačními dovednostmi. Výsledky najdete pod dotazníkem.
PDF ke stažení

Komunikační zlozvyky 

Problémy v komunikaci vznikají, když nepřesně interpretujeme chování našeho komunikačního partnera a jeho motivace. Také mohou vznikat z nedostatečně rozvinutých komunikačních kompetencí. 

V problémových situacích se pak často objevují maladaptivní stereotypní reakce, těm pak říkáme komunikační zlozvyky. 

Více se o nich dočtete ve výtahu níže. 

Komunikační zlozvyky
Výtah o komunikačních zlozvycích z knihy Asertivitou proti stresu (Praško, 2007)


Cvičení - komunikační zlozvyky

Zamyslete se nad vlastními komunikačními zlozvyky. Napište si je do sešitu a zkuste si je přeformulovat do asertivnější podoby. 


Asertivita 

Asertivita je jednou důležitých komunikačních dovedností. Díky ní dokážeme prosazovat jiný názor nebo stanovisko, stojíme se za svými zájmy. Umožňuje nám jasně vyjádřit a prosadit naše názory a myšlenky, při čemž ale nenarušujeme práva ostatních. Je důležité také umět rozlišovat mezi asertivním chováním a manipulativním chováním. 


Komunikační styly

Agresivní 

Pasivně-agresivní

Submisivní 

Manipulativní 

Asertivní 


K doplnění 

Co je to komunikace?
Pro doplnění - Jednoduše a srozumitelně popsaná problematika komunikace v podání Pavla Lišky

V případě dotazů se neváhejte ptát na diskuzním fóru - najdete ho zde: 

Budeme se snažit reagovat co nejpružněji, pro naléhavé dotazy vám jsme k dispozici vždy v pondělí v 16:00.