Rozšířeným prostředkem sociálního inženýrství je šíření tzv. hoaxů, jak jsou označovány řetězové zprávy (nejčastěji formou hromadného e-mailu) obsahující nejrůznější informace s cílem vyvolat v příjemci paniku, lítost s něčím osudem apod. Pro tyto zprávy je typické, že obsahují větu navozující dojem, jak je obsažená informace důležitá a že je třeba ji co nejrychlejší předat dalším příjemcům.9,12(p72),22
PROSIM TĚ POMOZ MALÉMU MIMINKU!! A POŠLI TENTO MAIL HODNĚ LIDEM!! Prosím přečti si to!! Neni to žádný otravnýřetězák!! A pošli hodně ale opravdu hodně lidem!! Malá holčička na obrázku má rakovinu mozku. Společnost AOL za každý odeslaný e-mail daruje 5 centů na její operaci.Prosím, pomozte.(převzato z portálu HO@X23)
Podívat se na portále HO@X, je-li tam zpráva v doslovném nebo velmi podobném znění evidována. Případně můžeme zadat část zprávy do vyhledávače, např. Google, a budeme překvapeni, na kolika stránkách se již o dané zprávě jako o hoaxu hovoří.
Kriticky posuzovat logičnost zprávy. Například v souvislosti s výše uvedeným příkladem vyvstává otázka, jak se společnost AOL dozví, že jsme zprávu poslali dál.
Ignorovat jakékoliv zprávy vyzývající nás k jejich přeposlání dál a upozornit odesílatele, aby před odesláním podobných zpráv si prověřil jejich pravost a nikomu dál je nezasílal.
Pro zájemce o procvičení se v rozpoznání hoaxu je připraven tento krátký test.