Komunikativní dovednosti II

Implementace prvků VTI do seminářů

Domnívám se, že samotné komunikaci učitelů se žáky a možnostem rozvíjení komunikačních dovedností učitelů je třeba věnovat větší pozornost už při samotném studiu učitelství. Považuji proto za mimořádně důležité a užitečné aktivně podporovat postupnou a vhodnou implementaci prvků a principů VTI do studijních programů v přípravě studentů učitelství. Mimo jiné je vhodným příkladem propojení odbornosti a teorie s reálnou praxí.

V dnešní době je velice aktuální, aby budoucí učitelé byli dostatečně připravováni nejen po stránce teoretické, ale i praktické, a osvojovali si užitečné schopnosti a dovednosti, nejlépe praktickým nácvikem, jak vědomě vytvářet příznivé psychosociální klima ve třídě, jakožto nezbytnou podmínku k smysluplné výuce. Jak motivovat žáky ke spolupracujícímu chování a pomáhat jim, aby byli ve vyučování sami a vhodným způsobem aktivní.

Je proto zapotřebí podporovat studenty učitelství, aby praktickým a opakovaným nácvikem jejich vlastní komunikace i podrobným sledováním a reflektováním komunikace jiných studentů s možností vizuálně auditivní zpětné vazby nad zcela konkrétními záznamy této komunikace (i jiných studentů při cvičných výstupech) během společných rozborů v seminární skupině s odborným vedením na rozvoji svých komunikačních dovednostech intenzivně pracovali.

 

Studenti by si měli nejen osvojit hlavní principy komunikace vůbec, naučit se všímat si základních vzorců a prvků v komunikaci, umět je rozpoznávat a pojmenovat, ale především si osvojit jejich přirozené používání v pedagogické praxi při práci se skupinou lidí - žáků.

Snažím se proto zavádět prvky a principy VTI do výuky studentů učitelství ve svých seminářích Komunikační dovednosti 2 a Pedagogická komunikace. V Komunikačních dovednostech 2 natáčím krátké ukázky ze cvičných výstupů studentů na videokameru s následným společným rozborem komunikačních vzorců a prvků podle principů VTI. Kromě celé škály pedagogických schopností a dovedností, na které v průběhu seminářů přijde zcela přirozeně řeč, se zaměřuji především na několik vybraných dovedností, viz příloha.

(V Praze se problematikou začleňování metodiky VTI do výuky studentů učitelství zabývá na katedře psychologie na FF UK, již dlouhodobě aktivně zabývá PhDr. Eva Bidlová - Šírová, Ph.D. )

Metoda videotrénink interakcí (dále jen VTI) a začlenění jejich základních principů a metodiky se zřetelem k pedagogické situaci ve školní praxi do výuky předmětů Pedagogická komunikace, Komunikační dovednosti 2, Profesní praktikum z pedagogiky nabízí vhodné propojení odborných teoretických zdrojů s reálnou praxí, které je pro motivaci studentů učitelství, budoucích učitelů, tolik potřebné a není podle mého názoru ve stávajícím pojetí těchto předmětů zatím v dostačující míře realizováno a naplňováno.

Základní východiska metody VTI a její výhody/nevýhody ve škole

  • Vychází z reálné situace – záznam skutečnosti - škola, učitel, třída žáků
  • Je konkrétní.
  • Soustředí se na pozitiva učitele a jeho silné stránky v komunikaci se žáky. Jejich posílením (s pomocí nenásilného vedení VTI trenéra) pak učitel sám eliminuje své případné nedostatky, tím,že posiluje to, co funguje a je efektivní.
  • Je to krátkodobá intenzívní forma podpory, ne kontroly.
  • Je založena na předpokladu, že každý člověk se chová tak, jak umí a dělá to, co v danou chvíli považuje za nejlepší.
  • Změna je možná. Ale jen tehdy, má-li klient (učitel) ke změně svoji vlastní motivaci a je-li ochotný věnovat tomu určitý čas a úsilí, respektuje dohodnutá pravidla.
  • Nedá se nařídit nebo vnutit.
  • Je náročná (na technické vybavení, čas a soustředění učitele i VTI trenéra), ale také je velice tvůrčí a obohacující.

 

Cíle semináře Komunikativní dovednosti.

Prohloubit a dále rozvíjet komunikační, sociální a organizační  dovednosti a schopnosti studentů učitelství. Jak? praktickým nácvikem s následným rozborem, analýzou především interakční (vztahové) stránky komunikace, dialogem a diskusí o vnímaném, myšlenkách, dojmech ze seminářů – vlastní zápisky studentů.