Speciální andragogika 1

Činitelé andragogické interakce

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1441/jaro2013/SPAMK_SAG4/41551138/4.C_initele__andragogicke__interakce.pdf

Cíle hodiny

Co byste měli umět na konci této hodiny? Mít přehled o jednotlivých činitelích, kteří se na andragogické interakci podílejí, a prostředcích, které jsou k této interakci využívány. Neboli polopatě: co má vlastně andragog na starosti a co je jeho práce...

Citace

„Určit jednoznačně veškeré potřebné andragogické kvalifikace a kompetence není možné. Ukazuje se, že nároky na osobnost andragoga jsou vysoké a srovnatelné s požadavky kladenými na všechny vedoucí pracovníky. (...) Nutné kvalifikace se tedy liší podle toho, co konkrétně tvoří hlavní pracovní náplň, tedy zda andragog převážně učí, plní manažerské funkce či je činný jako poradce v sociálně-psychologické oblasti.“ Beneš M. 2008, s. 95

„An andragogue has to establish contact with a human being. This is of utmost priority.“ European Infonet Adult Education

Andragog a jeho profesní role

Jakou roli byste jako antropolog nejraději přijali?

  • animátor, iniciátor učení
  • manažer vzdělávání
  • kouč
  • facilitátor
  • mentor
  • moderátor
  • lektor vzdělávacích kurzů
  • tutor
  • odborný referent
  • trenér
  • instruktor, školitel
  • konzultant, poradce
  • supervizor
  • specialista pro rozvoj kurikula
  • specialista pro rozvoj učení podporujících technik a médií
  • specialista pro rozvoj multimediálních programů
  • specialista pro evaluaci a zjišťování potřeb

Studijní materiály

Byl Platón andragog nebo pedagog? Doporučuji k přečtení tuto kapitolu: http://ubir.bolton.ac.uk/index.php?action=fileDownload&resourceId=168&hash=82012728c879b556146a96e188f6c91f3c93790e&filename=ed_chapters-3.pdf především stranu sedm až devět týkající se klíčových kompetencí andragoga.

K motivaci dospělých ve vzdělávání doporučuji tento příspěvek na webu Andragogický slovník: http://www.andromedia.cz/andragogicky-slovnik/motivace-ve-vzdelavani

Aktivita do hodiny: Kterou dovednost nebo kompetenci považujete u antropologa za nejdůležitější?

V této aktivitě si sepište tři kompetence, které považujete za nejdůležitější pro profesi antropologa. Poté se rozdělte do dvojic, porovnejte své seznamy a vyberte tři kompetence, na kterých se dohodnete ve vaší dvojici. Poté z dvojic utvořte čtveřice a postup opakujte, pokuste se na příkladech obhájit svůj názor. Postup opět opakujte. Na konci se v rámci celé skupiny pokuste shodnout na třech nejpodstatnějších kompetencí, které antropolog musí mít.

Domácí úkol

Jakou musí mít andragog, na základě výše vyjmenovaných rolí/ možných profesí, kvalifikaci?

Vyjmenujte jednotlivé typy kvalifikací od stupně a typu vzdělání po osobnostní předpoklady.

Literatura