Inkluzivní speciální pedagogika

Školy při nemocnicích a zdravotnických zařízeních

Školy při nemocnicích

  • Dopoledne se s dětmi učí učitelé (speciální pedagogové) – s každým dítětem pokračují v učivu dle zadání z kmenové školy 
  • Odpoledne s dětmi tráví čas vychovatelé
  • Navození denní rutiny, odvedení myšlenek jiným směrem, krácení dlouhého času 

Kompetence učitele z kmenové školy

  • pokud je hospitalizace delší než 14 dní – škola při nemocnici kontaktuje kmenovou školu
  • zadat práci pro dítě (udělat plán), komunikovat s dítětem, známky od učitele z nemocnice dítěti uznat jako plnohodnotné
  • podpora v rámci kolektivu třídy – uspořádat skupinový hovor přes Skype, zorganizovat návštěvu v případě dlouhodobé hospitalizace apod. 

Kompetence učitelů ve škole při nemocnici:

  • Individuální přístup
  • Respektováni tempa dítěte – každému je v nemocničním prostředí výuka připravována na míru
  • Rozsah a organizace edukačního procesu po dohodě s ošetřujícím lékařem – některé děti potřebují odpočívat, proto výuka není vhodná 
  • Vyučování může probíhat formou: 
    • individuální vyučování u lůžka
    • skupinová výuka na pokoji
    • výuka v učebně na oddělení
  • Hodnocení klasifikačním stupněm s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu
  • Po ukončení hospitalizace zaslání zprávy kmenové škole (pokud hospitace trvala déle než 12 dnů) 
    • záznamy o probraném učivu a návrh klasifikace pro konkrétní předměty

Školy při ozdravovnách a léčebnách

  • Léčebné procedury + vzdělávání
  • Standartní délka pobytu 4-6 týdnů během školního roku
  • Především individuální výuka s každým žákem
  • Podobný princip jako ve školách při nemocnici