Inkluzivní speciální pedagogika

Podpora žáků se specifickými poruchami učení (SPU)

Klíčová slova
dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dyspraxie, dysmuzie, podpůrná opatření

Projevy
  • obtíže při získávání základních vzdělávacích dovedností mluvení, čtení, psaní, počítání
  • provázeny dalšími příznaky
    • poruchy řeči,
    • obtíže v soustředění,
    • impulzivní jednání,
    • poruchy v oblasti percepce, motoriky (syndrom ADD, ADHD)
nutné odlišit od
  • nespecifických poruch učení
  • snížené rozumové nadání
  • smyslové vady
  • nedostatečná motivace ke školní práci
  • výchova či výuková zanedbanost dítěte

Definice
„Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruchy, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému…“


Přehled SPU














Organizace práce dítěte/žáka s SPU

  • speciálně-pedagogické postupy a způsoby práce
  • přiměřené tempo,
  • individuální přístup,
  • redukce učiva
  • přístup učitele
  • ústní osvojování,
  • doplňovací cvičení,
  • omezení psaní diktátu
  • snížený počet žáků
  • individuální práce s žákem
  • komunikace školy a rodiny
  • přihlédnutí při klasifikaci
  • kratší texty,
  • kontrola porozumění,
  • názorné pomůcky

Co je u dítěte/žáka s SPU jiné

Osobnost žáka s SPU

  • vliv na emoční projevy
  • pocity úzkosti,
  • pracovní úsilí neodpovídá výsledku
  • citlivý na kritiku
  • problém zvládat situace vyžadující vyšší frustrační toleranci
  • na úkoly reagují rezignací, aniž by začal pracovat
Vliv na oblast pracovní a studijní
  • problémy s organizací pracovních činností i volného času
  • není schopen bez kontroly dodržovat studijní režim
  • není schopen dělat si samostatně zápisky z výkladu učitele
  • snadno unavitelný, nesoustředěný
  • výkyvy ve školní práci
  • neschopen samostatné přípravy na školní práci

Příklady podpůrných opatření

  • posadit žáka před sebe, samotného, nebo vedle klidného žáka
  • vysvětlovat novou látku krátkými větami a jednoduchými slovy ujišťovat, že to dobře pochopil
  • vštěpovat posloupnosti domluva na úkolech – krátké termíny domluva na známkování, počtu možných chyb, zadaných úkolů
  • vyhnout se únavě, rychlému tempu
  • pomoct žákovi najít si čas na daný počet cvičení
  • nechat odpovídat na otázky v přeházeném pořadí,
  • podporovat při odpovídání vyhnout se náročné látce po diktátu, nebo náročném úkolu
  • pomoc v počátku plnění úkolu trpělivost nad pomalostí
  • nechat žáka objevovat své schopnosti a využívat to před třídou
  • rozvíjet poznatky o poruchách učení
  • vytvořit si vizuální a fonologické pomůcky – „kufřík pomůcek“
  • soustavná příprava
  • přizpůsobení klasifikace