Inkluzivní speciální pedagogika

Podpora žáků s na narušenou komunikační schopností

 Klíčové pojmy

Komunikace

  • schopnost užívat výrazové prostředky pro vytváření, udržování a pěstování mezilidských vztahů - verbální/neverbální

Narušená komunikační schopnost (NKS)

  • zastřešující pojem pro jednotlivé druhy řečových vad a další komunikační bariéry
  • disciplínou je logopedie
    • Logopedie se zabývá vznikem, eliminací a prevencí narušené komunikační schopnosti
  • zkoumá příčiny, projevy, následky, možnosti diagnostiky, terapie a prevence

Žák s narušenou komunikační schopností

  • může být zařazen do kategorie zdravotně postižených žáků na základě vyšetření v logopedickém SPC
  • může mít doporučeno asistenta pedagoga
  • může mít narušenou komunikační schopnost
    • ve slovní i psané formě
    • v porozumění čtenému slovu, tak slovní instrukci
  • podpora žáka není pouze v jazykových předmětech, ale ve všech, kde je to potřeba (např. při slovních úlohách, v orientaci v prostoru, na mapě, apod.)
Otázky
  1. Co je to logofobie?
    1. Obavy z neúspěchu vlastního řečového projevu
    2. Obavy z lidí s narušenou komunikační schopností
    3. Obavy z neúspěchu vlastního psaného projevu
  2. Jedinec s koktavostí od nás při komunikaci potřebuje
    1. Abychom mluvili rychle a skákali mu do řeči
    2. Abychom pomalu, srozumitelně a nejjednodušeji
    3. Abychom mluvili pomalu, srozumitelně a nezjednodušovali slovní zásobu


Literatura

  • HANÁKOVÁ, A.; STEJSKALOVÁ, K. Práce s třídním kolektivem ve společném vzdělávání. Soubor pracovních listů I. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-55-2.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3312-7.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Katalog podpůrných opatřeních. Dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4546-6.
  • http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/metodiky/NKS_Metodika.pdf
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ, R. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2007 
  • HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2011