Inkluzivní speciální pedagogika

Žák se zdravotním oslabením

Somato-psycho-sociální důsledky znevýhodnění.

  • Jakým způsobem jsou jednotlivé aspekty života dítěte ovlivněny?
  • Somatický aspekt – časté hospitalizace, zdravotní péče, oslabení organizmu, únava, apod.
  • Psychický aspekt – uvědomění znevýhodnění ovlivňuje psychiku. Ovlivňuje vnímání sebe sama, sebevědomí aj.
  • Sociální aspekt – dítě může být vyloučené z kolektivu, mohou se zpřetrhávat se rodinné vazby vlivem pobytů v léčebnách, lázních, atp.
„Žáci se vzdělávají v běžné škole hlavního vzdělávacího proudu.
„Ovlivněná je dynamika vztahů žák-učitel-spolužáci.
„Nejlepší je chápající empatický přístup a co nejvyšší míra zapojené do školních aktivit s ohledem na omezení žáka.
„

Otázky, které by si mělo klást bližší okolí dítěte:

1) Co je příčinou onemocnění a kdy se objevilo?
2) Jaká je prognóza?
3) Jaké jsou příznaky onemocnění?
4) Jaké úpravy probíhají v životosprávě?
  • dietní omezení, pohybový režim, edukační program, zařazení do kolektivu aj.

5) Jaké mohou nastat komplikace a krizové situace?
  • Rodiče by měli zvážit, které osobní informace o zdravotním stavu dítěte učiteli sdělí a jaké bude mít případné následky jejich nesdělení. Např.: krizová situace na školním výletě.