Výuka žáků se SVP II – MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ (celoživotní forma studia)

5. 3.


ÚVODNÍ INFORMACE 

  • náplň a cíle předmětu, požadavky pro ukončení a zadání semestrální práce
  • Prosím, vyberte si každý dle své preference jednoho konkrétního člověka s mentálním postižením (z dokumentu "Stručné případové studie" a dle "Struktury plánu podpory" vypracujte samostatně Váš úkol a vložte jej do příslušné odevzdávárny do konce dubna. O Vašem úkolu budeme poté diskutovat v rámci ústní zkoušky.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2023/SPc610/124210380/Sylabus_-_Vyuka_zaku_se_SVPII_-_LMP_a_PAS__organizacni_informace_.docx

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2023/SPc610/124210380/STRUKTURA_Planu_podpory__jaro_22_.docx

PSYCHOPEDIE

  • charakteristika oboru, předmět, terminologická východiska, interdisciplinární spolupráce, cíle speciálněpedagogické intervence

MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ

  • vymezení pojmu, etiologie, klasifikace dle MKN, symptomatologie jednotlivých stupňů (specifické projevy v oblastech: kognitivní funkce, komunikace, motorika a socializace)
  • diskuze nad videem o vztazích dospělých osob s MP (projevy v komunikaci, chování, kresbě...)

SYSTÉM KOMPLEXNÍ CELOŽIVOTNÍ PODPORY A VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ, ŽÁKŮ, STUDENTŮ A DOSPĚLÝCH OSOB S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM

  • Sociální sektor: raná péče
  • Školský sektor: předškolní a základní vzdělávání, poradenská zařízení (SPC)
  • Cíle vzdělávacího procesu, legislativní ukotvení, formy vzdělávání, edukační potřeby žáků s MP, pedagogické zásady
  • Inkluzivní vzdělávání (podpůrná opatření, hlavní myšlenka, cíle a realizace)
  • Speciální školy (§ 16 odst.. 9 Šk.zák, ZŠ speciální)
  • RVP ZV (minimální výstupy u žáků s LMP) a RVP ZŠS (I. a II. díl)
  • Přípravná třída x přípravný stupeň

PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA

  • Charakteristika pojmu, klasifikace, symptomatologie, přístupy ve vzdělávání

MATERIÁLY Z NÁVAZNÉ PŘEDNÁŠKY DNE 19.3., které tematicky navazují na probíraná témata (doporučuji projít a obecně se orientovat)


Vzdělávání žáků s LMP v prostředí speciálního a inkluzivního vzdělávacího proudu

  • Žák s LMP (role žáka, učitele a postavení speciálních vzdělávacích potřeb žáků a studentů s LMP v systému pedagogické podpory ze strany učitele)
  • Příklady konkrétních podpůrných opatření, pomůcky, práce s žákem s LMP v prostředí třídy, výukové metody, metody výuky čtení
  • Rámcové vzdělávací programy
  • Další vzdělávání v rámci praktických škol a odborného učiliště

Terapie využitelné pro podporu rozvoje osob s LMP

Downův syndrom

  • charakteristika, typické projevy (mentální postižení, fyzické znaky, časté zdravotní komplikace, NKS)
  • genetická východiska, typy DS
  • možnosti prenatální diagnostiky
Následující