K definici. Co jsou vlastně multimédia, nová média ?

Čas k prostudování kapitoly: 1 hod
Terminologie: média, analogový, digitální, média, multimédia, nová média



Obecná definice
původně latinského pojmu:
Médium: zprostředkující činitel, prostředí, prostředek...

Definice z pohledu výpočetní techniky:
Médium jako "objekt" paměti (např. děrný štítek, magnetická páska, disketa ap.), na který je možno zaznamenávat údaje;

Definice z pohledu teorie komunikace:
Informační média, tzv. masmédia, tj.tisk, rozhlas, televize, internet ...

Pojem médium lze samozřejmě najít v celé řadě lidských činností a oborů.

Hlouběji

Při jakékoliv tvůrčí práci se dříve či později s médiem vědomě, či nevědomě setkáme. Pojďme si vše vysvětlit na situačním příkladu: Dostali jsme zadání vytvořit banner se zvukem pro umístění na web:
a) ve statické podobě animace nebo videa.
b) klikatelný – se základní interakcí.
Pro prvotní záznam našeho nápadu použijeme vyjadřovací prostředek (médium) kresby, kterou zaznamenáme na papír (paměťové médium). Z kresby vznikne storyboard, scénář (médium). Při realizaci budeme kombinovat animaci (médium), zvuk (médium), text (médium), které zpracujeme pomocí počítače (multimediální prostředek) do finální podoby videa (multimédium) a klikatelného banneru HTML5 (nové médium).
Médium je tedy obecný termín, kterým můžeme označit jak prostředek, tak nositele sdělení.

Nyní nás pravděpodobně bude nejvíce trápit rozdíl mezi termíny multimédia a nová média:

Definice: multimédium: "a technique (as the combining of sound, video, and text) for expressing ideas (as in communication, entertainment, or art) in which several media are employed"1

"Multimédia jsou kombinací textu, kresby, zvuku, animace a videa zprostředkovanou divákovi pomocí počítače nebo jinými elektronickými, či digitálními cestami."2

Z obecnější definice vyplývá, že za multimediální můžeme považovat i živé představení (performance), které v sobě zahrnuje hudební, vizuální (video) a textuální složku (mluvené slovo, text). Přičemž reprodukce vizuální i hudební složky nemusí nutně být digitální (vysvětlíme později). Vaughnova definice v podstatě mluví o tomtéž, pouze se úzce vztahuje k oblasti počítačů a vývoje multimediálních aplikací.
"Live theatre was both the original mass medium and the first multimedia experience. In Athens 2,500 years ago, a new production was the central cultural event of the city."3

Napříč (užitou) literaturou je termín multimédia velmi často používán jak pro popis tradičních i nových forem vyjádření (divadlo, performance, umělecká instalace), tak pro popis některých filmových (video) produktů, a dokonce také herních systémů (konzolí), počítačů, nebo užívaných aplikací .V tomto smyslu můžeme související termín "nová média" považovat za podřazený, jak naznačuje následující schéma.

Schéma: archiv autora

 

..."rozeznali jsme, že sjednocující termín "nová média" odkazuje k širokému rozsahu změn v mediální produkci, distribuci a užívání. Jedná se o změny, technologické, obsahové, zvyklostní a kulturní." 4

Jednu z nejcitovanějších definic nám předkládá L. Manovich, který nová média charakterizuje pomocí historických souvislostí a zároveň sloučením technologického vývoje médií (počínaje daguerrotypií) a počítačů (počínaje prvními mechanickými počítacími stroji a přístroji).

Manovich rozlišuje 5 klíčových principů, dle kterých lze nová média rozlišit a řadí je logickým způsobem tak, že první dva podmiňují zbylé.

Pro představu se pokusíme v kostce shrnout:

  1. Numerická reprezentace – všechny mediální objekty jsou tvořeny digitálním kódem (matematickými výrazy). Média se jimi stala programovatelná.

  2. Modularita - mediální objekty jsou tvořeny větším počtem nezávislých objektů, které se uchovávají odděleně a lze je editovat beze změny celku (hlavního objektu). Například webové stránky se skládají z většího počtu souborů (video, obrázky, zvuky, text), které jsou funkční samy o sobě.

  3. Automatizace – řadu opakujících se úkonů lze spouštět skriptem. Například: hromadná úprava fotografií ve Photoshopu (viz. tutorial)

  4. Variabilita – výsledný mediální objekt nemá jednu výslednou podobu, realizuje se v nekonečném množství variant. Např. interaktivní výřez z Google map se uživatelům zobrazuje v závislosti nad jejich umístěním v odlišných jazykových mutacích.

  5. Kódování (transcoding) – všechny objekty nových médií jsou tvořeny dvěma vrstvami – kulturní, která v případě objektů představuje informaci, jejíž srozumitelnost je dána kulturními pravidly (např. text, jehož srozumitelnost je dána syntaxí, apod.) a počítačová vrstva, která je tvořena algoritmy podléhajícími pravidlům programovacího jazyka.

Dle Manoviche dochází mezi oběma vrstvami k vzájemnému ovlivňování. Programovací jazyk a způsob jeho užití má vliv na výsledný vzhled a funkci aplikací apod. Aplikací Manovichových kritérií můžeme zjednodušeně vyvodit, že nová média rozeznáme, je-li přítomná digitalizace.


1http://www.merriam-webster.com/dictionary/multimedia
2Vaughan, 2002,s.2
3Parry, s.43
4Lister, 2008, s. 13