frame: snímek, políčko – představuje 1 fotografii, pokud animujeme pomocí fotoaparátu
fps: (frame per second) průběhová frekvence animace označuje počet snímků za sekundu
Animaci lze z technického hlediska charakterizovat jako obrazový záznam složený ze sledu statických snímků o průběhové frekvenci 10-12 fps. Díky setrvačnosti lidského oka vzniká při následném přehrávání iluze pohybu – podobně tomu je u filmu, či videa, kde bývá frekvence vyšší (24 – 60 fps ). Čím více snímků při animování pořídíme, tím bude animace delší a zaznamenaný pohyb plynulejší. Sledujme následující příklad:
Z uvedené ukázky vyplývá, že při 6fps efekt setrvačnosti tolik nefunguje. Při ruční animaci bychom si vždy měli uvědomit „vnitřní“ nastavení 12 fps. Tj. Pořídíme-li 12 fotografií, získáme 1 sekundu záznamu.
Kvůli terminologické přesnosti bychom měli rozlišit mezi prostředky, pomocí kterých animace vzniká:
– analogové - kresba, loutka...
– digitální ( kresba pomocí tabletu, 3D loutka –)
a prostředky, pomocí kterých animaci zaznamenáváme
– analogové – filmová kamera, fotoaparát ( v rámci e-kurzu nebudeme používat)
– digitální – digitální fotoaparát, skener
V rámci kurzu budeme v jednotlivých přístupech využívat i tradičních výtvarných technik, nicméně naše předlohy budou vždy digitalizovány pomocí skeneru, nebo fotoaparátu. Případná práce s analogovou filmovou kamerou je ve srovnání s digitálním typem záznamu příliš nákladná.