STUDIJNÍ TEXTY předmětu Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

Bezpečnost při práci v laboratoři

BEZPEČNOST PRÁCE V PŘEDMĚTECH UČENÍ O PŘÍRODĚ A SPOLEČNOSTI

(Mgr. Irena Plucková, PhD.)

 

        Při experimentální práci, ale také dalších činnostech v předmětech učení o přírodě a společnosti, je nutné dodržovat poměrně striktní pravidla a je důležité mít stanovený pevný organizační řád. Pravidla je třeba žákům vysvětlovat postupně s rozvojem jejich experimentálních dovedností a trvat důsledně na jejich dodržování.

        „ Návyky bezpečné práce přinášejí užitek v budoucím povolání i v praktickém životě. Bezpečnost školního pokusnictví není jen nutné školní opatření, ale významný výchovný úkol vyučování.“ (Černá, 1995, s. 19)

      

Možná verze pravidel bezpečné práce na 1. stupni ZŠ

1) Před začátkem pokusu se vždy pečlivě připrav podle pokynů učitele. Všímej si zejména upozornění týkající se bezpečnosti práce.

2) Do učebny, kde bude pokus prováděn, si ber pouze věci nezbytné k práci např. psací potřeby. Pokud bude pokus probíhat ve tvé třídě, ukliď si oblečení a věci, které nepotřebuješ nutně k práci tak, aby nikomu nepřekáželi.

3) K připraveným pomůckám přistupuj pouze se souhlasem učitele a bez jeho dozoru s nimi nikdy nemanipuluj.

          4) Při pokusech nikdy nejez a nepij.

          5) Před zahájením pokusu si zkontroluj stav svého pracoviště a pomůcek.

6) S pomůckami zacházej šetrně, jsi odpovědný za škody, způsobené neopatrným zacházením.

7) Na pracovišti udržuj čistotu a nikdy neplýtvej vodou nebo látkami, které k pokusu potřebuješ.

           8) Jakékoli zranění nebo nehodu hlas ihned vyučujícímu učiteli.

           9) Látky nikdy neochutnávej!

10) Po skončení práce si ukliď po sobě své pracovní místo a zkontroluj stav užívaných pomůcek.

11) Seznam se s umístěním lékárničky, s pravidly první pomoci, s důležitými telefonními čísly a používáním hasičských přístrojů.

                                                            srov. Černá, 1995, s. 32- 33, Kousalová, 2007, s. 24)

Hygiena práce

        Vedle bezpečnostních předpisů práce je nutné respektovat také hygienické zásady. Jde o soubor opatření, která podporují zdravý růst a vývin žáků. Pozornost by měla být věnována nejen hygieně fyzické, ale rovněž hygieně duševní, která se výrazně  podílí na pracovních schopnostech žáků a jejich zdravotním stavu.

        Hygiena práce zkoumá ovlivňující faktory, které působí na fyzické a duševní zdraví žáků při práci.

 

       HLAVNÍ ZÁSADY HYGIENY PRÁCE DLE ČERNÉ:

Vytvořit vhodné pracovní prostředí a podmínky práce (faktory vybavení, osvětlení, teploty, hluku, vibrací, větrání, klimatizace, organizace a řízení práce, počty žáků v pracovní skupině, autorita učitele, ochranné pomůcky, pracovní oděv aj.).

Znát činitele únavy (délka soustředění, pracovní tempo, fyzická a duševní indispozice, rytmus a plynulost práce, časová náročnost, vhodnost motivace aj.)

Zabezpečit pořádek, kázeň, disciplínu.

Zabezpečit dodržování pravidel o ochraně života a zdraví a správných hygienických návyků (čistota pracoviště, nádob, pomůcek, potřeb, přístrojů, osobní hygiena).“ (Černá, 1995, s. 27)

        Dodržování hygienických, zdravotních a protiepidemických předpisů kontroluje soustava orgánů z okresní nebo krajské hygienické služby.

 

Vybavení lékárničky první pomoci

        Za lékárničku první pomoci považujeme cestovní lékárničku, autolékárničku, motolékárničku, nástěnnou lékárničku, zdravotní brašnu nebo pohotovostní kufřík. Vybavení těchto lékárniček první pomoci je stanoveno oborovou normou ministerstva zdravotnictví ČR.

        Škola je povinna podle této normy nástěnnou lékárničku vybavit a doplňovat.

 

Záznam o úrazu

        Při vzniku úrazu je nutné ze všeho nejdříve poskytnout zraněnému první pomoc nebo ošetření a v případě nutnosti přivolat odborného lékaře. Jako druhý krok následuje ohlášení úrazu vedení školy a zaevidování do deníku úrazů. Evidovat bychom měli i malá zranění, protože i z nepatrného zranění může vzniknout vlivem infekce závažný problém.

        V případě vzniku závažného poranění se prověřuje, zda učitel seznámil žáky s pravidly bezpečnosti práce. Toto seznámení musí být zapsané v třídní knize, v deníku bezpečnosti nebo na zvláštním papíře potvrzeno podpisy žáků.

         Ve třídě by měla být vyvěšena na dobře viditelném místě důležitá čísla:

Rychlá zdravotnická pomoc 155

Hasiči 150

Policie 158

Tísňová linka 112

                                                                                                          (srov. Černá, 1995, s. 23)

 

 

 

Literatura:

ČERNÁ, B. Školní pokusnictví.1.Vydání. Brno: Masarykova universita, 1995. 76 s. ISBN 80-10-1128-9.

KOUSALOVÁ, Lenka. Databanka přírodovědných pokusů na 1. stupni ZŠ. Brno, 2007. 97 s. KCh, PdF MU. Dostupný z WWW: .