Teorie a metodika výchovy

2. Role vychovatele (edukátora)

  • Pojem edukátor zahrnuje množství pedagogických profesí, tedy nejen učitele, ale také vychovatele, trenéry, sociálně-pedagogické pracovníky, vedoucí zájmových činností, mistry odborného výcviku atd. (srov. Průcha, 2005).
     
  • Při školní výuce nemůže docházet jen k osvojování vědomostí a dovedností, musí také směřovat k utváření žákovy osobnosti, tj. podporovat rozvoj vnímání, paměti a myšlení žáků, přispívat k utváření jejich zájmů, podněcovat rozvoj jejich mravní a volní vlastnosti, žádoucí postoje k sobě samému, k blízkým lidem, k přírodě, k umění atd.
  • Jedním z cílů Teorie a metodiky výchovy je vychovávat žáky a studenty jako tvořivé lidi s kulturním rozhledem, jako humanisticky a demokraticky smýšlející a jednající občany (srov. Střelec, 2004, s. 9-13).
 
1. způsobilost k výchovnému působení ve vyučování
2. být dobrým třídním učitelem
 
Vychovatelská role učitele (edukátora) představuje učitele jako autoritu, která svým rozhledem, životní orientací a profesionálně osobnostními kvalitami přispívá ke kultivaci pozitivních vlastností vychovávaného jedince a podněcování důvěry v jeho vlastní síly (Střelec, 2004).
 
Setkáváme se se třemi rolemi edukátora (srov. Střelec, 2004, s. 9):
- Vzdělavatel (učitel vyučuje svému předmětu, v němž je odborníkem)
- Vychovatel (ovlivňuje osobnost žáka a jeho směřování)
- Veřejný činitel (vychází zejména ze sociálního statusu učitele)
 
Kompetence edukátora (srov. Kyriacou, 1996; Spilková, 1996; Švec, 1998, 1999; Vašutová, 2001 aj.)
jsou tvořeny komplexní strukturou pedagogických činností, jež v sobě integrují znalosti, dovednosti, návyky, postoje, hodnoty, osobnostní charakteristiky a zkušenosti.
Především jsou to kompetence odborně předmětové, osobnostní a pedagogicko-psychologické.
K vychovatelským kompetencím pak náleží také kompetence komunikativní, řídící, poradenské, sebereflektivní a další (např. plánovací atd.).
Cílem Teorie a metodiky výchovy jsou především edukátorovy vychovatelské kompetence, které se realizují ve dvou dimenzích (Střelec, 2004, s. 10):

 

Úkol: Zamyslete se nyní na základě prostudovaného textu znovu nad tím, jaký je podle vás podíl výchovných a vzdělávacích úkolů v práci učitele?