Teorie a metodika výchovy

3. Situační pojetí výchovy

  • Lidský život je složen ze situací, přičemž každé situaci nějaká předchází a nějaká po ní následuje;
  • Situace se mění, jako se mění náš vlastní život, který je řetězcem situací;
  • Pedagog jako výchovný a vzdělávací činitel by měl umět řešit různorodé situace a hodnotit je na základě určitých teoretických znalostí;
  • Každý člověk vnímá okolnosti svého života jinak, to čeho si jeden povšimne, druhého přitahuje nebo naopak odpuzuje (srov. Řezáč In Střelec, 1998).

Východiskem situačně pojaté výchovy je analýza výchovné (životní) situace a prožitků a zkušeností, které z ní vyplývají. Pro potřeby situačně pojaté výchovy můžeme využít jak situací přirozených, tak připravených situací v podobě příběhů.

Situace = konkrétně vymezená shoda vnějších okolností (časově limitovaná), během níž je jedinec součástí působení vlivů, na které určitým způsobem reaguje (srov. Maňák, 1989, s. 73 In Střelec, 1998).
 
Sociální situace (srov. Řezáč, In Střelec 1998)
 
Pojem situace vyjadřuje fakt, že určité objekty a vztahy mezi nimi tvoří vnitřně spjatý a relativně samostatný systém. Patří sem ty prvky širšího prostředí, které svým chováním aktuálně vytváří změnu chování jiných prvků situace nebo se uplatňují při vývoji situace v čase. Z toho tedy vyplývá, že některé prvky mohou vstupovat do procesu situace a některé naopak mizí.
  • Situace je systém dynamický a relativní.
  • Situace jsou především vztahy mezi jejími elementy.
  • Situaci můžeme označit za děj či událost, která se ale musí odehrávat v určitém prostředí, má své aktéry, svůj průběh v čase a o něčem vypovídá.
  • Situace není jen součástí řetězce situačních útvarů. Je současně východiskem k chápání utváření osobnosti, ale současně i prostředím, v němž se již jako relativně konsistentní a integrovaná projevuje.

Při interpretaci sociálního chování je podle Řezáče (In Střelec, 1998, s. 40-41) třeba brát v úvahu objektivní strukturu situace, úroveň orientace v situaci, významovost situace, smysl situace, uzlové body situace, klima situace a situační odpověď.

  • Objektivní strukturou máme na mysli reálný stav všech elementů a jejich vzájemných vztahů, které situaci vytváří.
  • Úroveň orientace v situaci je srovnání subjektivního vnímání se skutečným stavem. Termín orientace udává, jak se aktér přibližuje, nebo vzdaluje reálné struktuře.
  • Významovost situace odráží především objektivní hledisko. V pedagogické činnosti se to odvíjí od výchovných cílů.
  • Smysl situace označuje její samostatné vnímání a přijímání v kontextu s hodnotami, potřebami či záměry.
  • Uzlové body situace nám mapují vědomé rozhodování ovlivněné úrovní orientace v situaci.
  • Klima situace je spleť vzájemných vztahů, které se prezentují facilitačně nebo inhibičně. Situační odpověď je reakcí na situaci ze strany žáka a to je pro učitele jistá forma zpětné vazby.
Charakteristika situací:
Žádá situace není zcela izolovaná, je součástí řetězce situací
Člověk má sklon opakovat chování – má pro různé situace naučeny různé vzorce chování
K pocitu sociální jistoty přispívá:
  • když člověk ví, jak má reagovat v situaci
  • když má pocit sociální opory (uznání)
Druhy situací:
Z hlediska vyváženosti:
  • standardní
  • problémové
Z hlediska ovlivňování:
  • neřízené
  • řízené
Z hlediska životní orientace rolí:
  • standardně významné (vstup do školy, do zaměstnání, manželství, narození dítěte, vážné onemocnění, smrt apod.)
  • osobně významné (setkání s osobností, filmem/seriálem, knihou, jevem atd.)
Rozpor mezi vnější sociální významností situace a tím, že jedinec nespojuje s touto situací své jáství (nenalézá v ní osobní smysl), je jednou ze základních příčin neúčinnosti výchovy nebo její nedostatečné efektivity.
 

 

Úkol: Jaké znáte druhy situací? Vyjmenujte několik charakteristik pojmu sociální situace.

 

 
Přestávka: Nacházíte se přibližně v polovině této kapitoly, udělejte si nyní krátkou aktivní přestávku.
Doporučená aktivita: HIIT trénink (high intensiy interval training)
Tento trénink spočívá ve střídání rychlého tempa s pomalým a je možné jej aplikovat jak na silový trénink, tak na aerobní aktivity jako je běh, kolo nebo plavání. Oproti běžnému aerobnímu tréninku je zde velká časová úspora, kdy nám trénink nezabere ani 15 minut.
HIIT 1 - 20s cvik; 10s pauza, opakovat 3x, potřebný čas: 6 minut
Dřepy
1
20s
Angličáci
1
20s
Horolezec
1
20s
Kmitat koleny nad úroveň pasu
1
20s