Teorie a metodika výchovy

1. V čem spočívá výchovná úloha třídního učitele?

Úkol: Jak třídní učitel v ukázce zvládá svoji úlohu, a proč? 
Zamyslete se, v čem podle vás spočívá úloha třídního učitele?
 

 

      Video – Marečku, podejte mi pero (1976)

 

 

 


Třídní učitel je v úřední terminologii je charakterizován jako pedagogický pracovník, který je pověřen k výkonu funkce ředitelem školy a zajišťuje specifické úkoly vyplývající z tohoto pověření, které je v přímé pravomoci ředitele školy. 
 
Pedagogický slovník (Průcha, Walterová, Mareš, 2001): 
  • třídní učitel organizačně řídí a výchovně vede kolektiv žáků ve třídě; 
  • koordinuje výchovnou a vzdělávací činnost všech učitelů vyučujících ve třídě a spolupráci s rodiči; 
  • vede pedagogickou dokumentaci a provádí administrativní činnosti ve své třídě. 
 
Pro funkci třídního učitele je příznačný (srov. Spousta 1993):
  • Globální zřetel k vývoji jednotlivých žáků i žákovského kolektivu jako celku.
  • Co nejužší a nejdůvěrnější kontakt se žáky své třídy, založený na oboustranné ochotě ke spolupráci.
  • Pozitivní vztah k žákům, v jehož prizmatu jsou viděny všechny aktivity, požadavky ostatních učitelů, konflikty, úspěchy, nedostatky i prohry žáků při současném zachování plné, osobními kvalitami podložené autority třídního učitele.
  • Péče o rozvoj individuality každého jednotlivého žáka.