Teorie a metodika výchovy

KAPITOLA 4. Utváření klimatu ve školní třídě

 

 Cíle: Na konci studia této kapitoly znáte faktory utváření klimatu školní třídy (osobnost učitele, žáka, specifika prostředí školy) a dokážete je uplatnit při budování pozitivního klimatu ve výchovné skupině. Budete znát rozdíly v pojmech klima školy nebo školní třídy, atmosféra a prostředí. Znalost typů klimatu školy a školní třídy vám pomůže v uvědomění si, jaké klima chcete ve třídě budovat a jaké typy klimatu mohou existovat.

Klíčová slova: klima školy, klima školní třídy, atmosféra, typy klimatu, faktory ovlivňující klima, učitel, žák
 
 
Časový rozsah: 1 hodina (45 min.)
 
 

Video: Obecná škola (1991, Jan Svěrák)

Úkol: V čem podle vás spočívá klima této školní třídy, co jej nejvíce ovlivňuje?
Kdo a jak budoval klima ve třídě z ukázky?
 

 

 

Kontrolní list:

 

  1. Dokážete vyjmenovat typy klimatu školy a školní třídy.

  2. Popíšete, v čem spočívá pozitivní klima školy.

  3. Vyjmenujete a popíšete proměnné, které nejvíce ovlivňují klima školy a školní třídy.

  4. Znáte rozdíl mezi pojmy klima, atmosféra a prostředí.

  5. Definujete pojem klima školy a školní třídy.

  6. Na základě znalostí faktorů, které klima ovlivňují, dokážete pracovat na navození pozitivního klimatu.

 

 
Shrnutí: Kapitola seznamovala s pojmem klima školy a školní třídy. Klima školy je sociálně psychologická proměnná, jež vyjadřuje kvalitu mezilidských vztahů a sociálních procesů, které fungují v dané škole, tak, jak ji hodnotí, vnímají a prožívají učitelé, žáci, příp. zaměstnanci školy. Dále byly odlišeny pojmy atmosféra, klima a prostředí. Klima je chápáno jako dlouhodobý jev, stálejší, postupně se utvářející, zatímco atmosféra bývá často vysvětlována spíše jako jev krátkodobý.
 
Seznámili jste se s typy klimatu školy a školní třídy a především s faktory, které klima nejvíce ovlivňují. Faktory ovlivňující klima školy a školní třídy zahrnují zvláštnosti školy – typ školy a její pravidla; zvláštnosti vyučovacích předmětů a pedagogických situací – např. laboratoře; zvláštnosti učitelů – osobnost, styl výuky učitele; zvláštnosti školních tříd – třída jako celek, skupiny ve třídě; zvláštnosti žáků – žák jako člen, jako individuum. Ideální klima z pohledu žáků znamená, že škola podporuje rozvoj osobnosti žáka, akceptuje žáka, umožňuje žákovi zažít úspěch, poskytuje spravedlivý přístup k žákovi, umožňuje objevné učení, ze kterého má radost atd. Z pohledu učitelů je škola pracoviště, kde se dobře a adresně pracuje, spolupracuje se s žáky, rodiči, kolegy atd. Z pohledu rodičů škola vykazuje vstřícnost učitelů, spravedlivé hodnocení a zacházení s dětmi, vychovatelskou a vyučovací kompetentnost atd.
 
 

Použitá a doporučení literatura:

Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-.
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4.
MAREŠ, J. Sociální klima školní třídy. Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1998. http://klima.pedagogika.cz/trida/doc/Mares_Klima_tridy.pdf
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ J. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno: MU 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
PROKOP, J. Škola jako sociální útvar. Praha: Univerzita Karlova, 1996. ISBN 80-86039-01-3.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
SPILKOVÁ, V. Tvorba kvalitního klimatu (školy, třídy) – výzva pro učitelské vzdělávání. In
SVOBODOVÁ, J. Utváření klimatu ve školní třídě a výchovné skupině. In Střelec, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86-63321-7.
Obecná škola (1991, Jan Svěrák)