Teorie a metodika výchovy

4. Vybrané sociálně patologické symptomy v projevech žáků a poruchy chování

4.1 Lhaní
 
U dětí do 6 let se setkáváme se smyšlenkami, které jsou součástí dětského myšlení. Až později se mohou objevovat pravé lži, které mají přinést lháři prospěch. Termín bájivá lhavost označuje to, když se osobnost do svých tak vžije, že už je považuje za pravdu.
 
4.2 Opouštění domova, záškoláctví
 
  1. Na reaktivním podkladě (má jasný důvod, řešení určité situace):
  2. Útěk – dítě nevidí jiné východisko, útěkem se vyhne trestu, vrací se, když si myslí, že se situace uklidnila, nebo je vypátrán
  3. Potulování – domácí prostředí pro dítě není přitažlivé, většinou se vrací večer domů
  4. Záškoláctví – ve škole dítě očekává něco nepříjemného, proto tam raději nejde, může to být i samotná nutnost vyučování
  5. Toulky – delší trvání, rodina musí dítě většinou hledat, návratu později brání strach, často se dítě uchýlí k příbuzným, před toulkou může dojít ke krádeži finančních prostředků z domova, v průběhu toulky k delikventnímu chování
  6. Na impulsivním podkladě:
Dítě často nedovede odůvodnit své jednání. Termín provleklé impulsivní stavy znamená, že nemocní s těmito symptomy se dlouho toulají v mrákotných stavech, podkladem pro to může být epilepsie, nebo i hysterie.
 
4.3 Sebepoškozování, sebevražedné pokusy, sebevražda
 
  • K sebepoškozování obvykle dochází, když se chce nezletilý dostat z domácího prostředí do zdravotnického zařízení. Může to být různé pohmoždění, pořezání, atd.
  • Demonstrativní sebevražedný pokus je, když se nezletilý snaží napodobit sebevražedné jednání, ale chybí úmysl zemřít.
  • Sebevražda je úmyslné zbavení se života. Za sebevražedný pokus se považuje i to když je sebevrah zachráněn. U dětí do 14 let jsou spíše vzácné. Mezi 15. až 19. rokem je sebevražednost u nás druhou nejčastější příčinou smrti. Objevuje se u mladistvých s nevyváženým vývojem osobnosti, psychopatií, u neurotiků. Toto jednání je často zkratkovité, pacienti většinou pochopí, že to není správné řešení. Asi u 10% se pokusy opakují.
 
4.4 Delikvence, krádeže, trestná činnost
 
K delikventnímu chování dochází často u dětí se syndromem hyperaktivity (ADHD - Attention Deficit/Hyperactivity Disorder – poruchy aktivity a pozornosti a hyperkinetické poruchy chování. Dítě není schopné se koncentrovat, bývá vyčerpávajícím způsobem impulzivní a hyperaktivní.), což se projevuje častými změnami nálad, impulsivitou chování, nápadnou neobratností. Postihuje 5% dětí, více chlapců. Tyto děti mají více úrazů, často trpí poruchami čtení, psaní, řeči. Ve škole jsou hodnoceni jako slabší, jejich IQ je ale často nadprůměrné.
V naší zemi jsou časté krádeže romskými dětmi. Hlavními důvody zřejmě jsou: těžké zapojení se ve škole, vztah učitele, nepodpora v rodině. Romské děti jsou pak často umisťovány do zvláštních a speciálních škol. Obecně jsou do romské kriminality zapojeny děti. Romů v ČR žije okolo 200 tisíc, zastoupení mezi stíhanými osobami je ale větší než odpovídá jejich početnosti.
Typy ústavní výchovy:
  • Diagnostický ústav – může být nařízený soudem, nebo dobrovolný (se souhlasem vedoucího ústavu, rodičů a svěřence)
  • Výchovný ústav – na základě rozsudku soudu, příprava na budoucí povolání
  • Vězení – uzavřené před okolními vlivy, v současné době přeplněné, podle některých názorů vysoká úroveň, drastická změna pro psychiku
 
4.5 Drogy a drogová závislost
 
Největším nebezpečím představují drogy samozřejmě pro děti. Dítě se stává rychleji závislé a snadněji se mu situace vymyká z rukou, a hůře se závislosti zbavuje.
Příčiny:
  • nejprve ze zvědavosti
  • chtějí vyřešit své problémy, uniknout stresovým situacím a frustraci
  • dosáhnout uspokojení nebo slasti, uniknout stereotypu, nudě,
Známky braní drog:
Stopy vpichů injekční jehlou na končetinách, hýždích, krku; zapomnětlivost, nesoustředěnost, ospalost; náhlé změny nálad; neobvyklá agresivita; vyrážka; nechutenství, úbytek na váze; výrazná ztráta zájmu o školu, koníčky, sport, kamarády, rodinu; opakující se lhaní, tajnosti, nezvykle tajuplné chování; ztráty peněz nebo jiných předmětů; neobvyklé skvrny na šatech nebo zápach celého těla; špatně srozumitelná, zcestná řeč atd.
Prevence:
Drogovou prevenci na školách i v rodině je třeba provádět komplexně a systematicky. Zvláštní důraz je třeba v systému preventivních aktivit věnovat formování zdravého životního stylu, rozvíjení schopností žáků s drogou žít, ale nepodlehnout ji. V preventivních programech využívat vyučovací proces a volnočasové aktivity žáků. Zvláštní pozornost věnovat přecházení k tzv. lehkým drogám, které jsou u dětí a mládeže nejrozšířenější a nejnebezpečnější. Je nezbytné úzce spolupracovat s rodinami žáků, vybranými zařízeními a podílet se na preventivních programech.
 
4.6 Deprese dětí
 
Znaky: nesoustředěnost, emoční labilita, nechutenství, poruchy spánku, odpor k učení, hloubavost, sklíčenost, kolísání nálad, bolesti hlavy
 
4.7 Syndromy ADD a ADHD
 
ADD - Attention Deficit Disorder – deficitní porucha pozornosti.
ADHD - Attention Deficit/Hyperactivity Disorder – poruchy aktivity a pozornosti a hyperkinetické poruchy chování. Dítě není schopné se koncentrovat, bývá vyčerpávajícím způsobem impulzivní a hyperaktivní.
Hyperaktivita: projevuje se chronickým neklidem, děti neustále poposedávají a vrtí se na židli, pobíhají a přelézají předměty v nevhodných situacích, nejsou schopni si hrát potichu, stále si s něčím pohrávají, kopají nohama, mají potřebu hodně mluvit a vydávají rámus.
Impulzivita: Projevuje se jako netrpělivost, děti překřikují ostatní, skáčou jim do řeči, sahají na předměty, na které by neměli sahat, neposlouchají pokyny. Je to příčina nejrůznějších nehod a úrazů – děti zakopávají, naráží do kolemjdoucích, pouští se do nebezpečných činností bez rozmyšlení.
 
4.8 LMD - Lehká mozková dysfunkce
 
Snížená pozornost, paměť, nutkavé chování. Trpí jí každé šesté dítě
LMD je oslabení funkce centrálního nervového systému, deficity mozkové tkáně, struktury i funkcí
Znaky: dítě se vrtí v lavici, mluví bez dovolení, špatně vyslovuje, zadrhává se, má problémy s usínáním, působí jako nešikovné a neohrabané, stávají se mu různé úrazy, bývá často nemocné
 
4.9 Poruchy učení:
 
Souvisí s poruchou pozornosti.
Znaky: dítě má problémy v určitém předmětu nebo skupině předmětů
  • Dyslexie (porucha schopnosti naučit se číst, podmíněná poruchami v základních poznávacích schopnostech)
  • Dysgrafie (porucha psaní)
  • Dysortografie (porucha pravopisu)
  • Dyskalkulie (porucha počtářských schopností)
  • Dyspinxie (porucha kreslení)
  • Dysmusie (porucha hudebních schopností)
  • Dyspraxie (porucha motorické obratnosti)

 

Úkol: Nyní se vraťte k video ukázce a na základě prostudovaného textu popište jednotlivé problémy v chování zobrazeného žáka a dejte je do souvislosti s příčinami.