Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D.
Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Přechod škola-povolání
Práce a zaměstnávání osob s postižením
Ucelená rehabilitace
Poradenské služby
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Mentální postižení
Autismus
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Základní informace

Okruhy
viz sylabus

Podmínky k absolvování předmětu

1. Kazuistika dospělého člověka s postižením (20 %)
  • ​​Vytvořte kazuistiku dospělého člověka s postižením (či onemocněním). Může se jednat o člověka s vrozených či získaným postižením, se závažným, chronickým či duševním onemocnění.
  • Při tvoření struktury kazuistiky se inspirujte metodologickými knihami.
  • Kazuistika zahrnuje zejména speciálně pedagogický (andragogický) a sociální pohled, nejedná se o podklad pro léčbu (neuvádíme konkrétní medikaci atp.).
  • Kazuistiku vložte do odevzdávárny do 17.11.2019 (včetně).
2.  Seminární práce na základě přečtené knihy o dospělé osobě s postižením či onemocněním (20 %)
  • Vyberte si biografii nebo autobiografii dospělé osoby s postižením či onemocněním, po přečtení vypracujte seminární práci dle následujícího zadání:
    • Stručně zdůvodněte, proč právě tato kniha.
    • Stručně představte obsah knihy.
    • Formulujte Váš názor na knihu: V čem Vás obohatila, překvapila, (ne)naplnila očekávání, proč byste ji (ne)doporučili ostatním - z pohledu studenta/studentky speciální andragogiky!
    • Pokuste se vyjádřit k následujícím bodům:
    • Popište proces akceptace postižení / životní situace danou osobou. Je-li možné, využijte psychologické koncepty (např. Kübler-Ross, copingové strategie)
    • Jaká je míra začlenění dané osoby do společenského života? V jakých oblastech je aktivní? Které jsou potlačeny a proč?
    • Jakým způsobem ovlivňuje své okolí / společnost.
  • Seminární práci (včetně bibliografických údajů ke knize) vložte do 31.12.2019 do odevzdávárny.

3. Aktivní přístup ke studiu a účast na diskusích na seminářích (10 %).

4. Písemný test (online), ústní zkouška (50 %)
Úspěšné absolvování písemného testu je podmínkou k ústní zkoušce.


Dobrovolný úkol k dalšímu studiu - změny v přístupu okolí i vnímání sama sebe:
Ve studijních materiálech (i zde níže) najdete kapitolu z knihy R. Murphyho "Umlčené tělo".

Zjistěte si, kdo byl Robert F. Murphy. 
Přečtěte si tento text a uvažujte o změnách, ke kterým u R. Murphyho v důsledku onemocnění došlo, a o důsledcích těchto změn.


Pojem postižení, Mozková obrna

Pojem postižení
- vymezení pojmu z různých úhlů pohledu, v různých oblastech (školská, sociální, pracovní)
- změny v terminologii a pohledu na osoby s postižením v posledních 30 letech
- Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením
- MKF - Mezinárodní klasifikace funkčnosti, disability a zdraví (2010), originál ICF 2001
- nové pojmy a dimenze dle MKF a jejich odraz do vnímání (a diagnostiky) lidí s postižením

Mozková obrna
- co je to mozková obrna (MO)
- formy, charakteristické znaky
- specifika života s mozkovou obrnou v dospělosti (vliv MO na zdravotní stav, pracovní uplatnění, společenské začlenění)
- komunikace osob s mozkovou obrnou

Zdroje:
JANKOVSKÝ, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha: TRITON.
KRAUS, J. a kol. (2004). Dětská mozková obrna. Praha: Grada.
KUDLÁČEK, M. (2012). Svět dětské mozkové obrny. Praha: Portál.

Videa:
Stella Young - I'm not your inspiration - pořad TED - žena s osteogenesis imperfecta (AJ, možné nastavit titulky v ČJ)
Život s dětskou mozkovou obrnou - pořad Diagnóza ČT - muž s dyskinetickou formou mozkové obrny

Přechod škola-povolání

Přechod škola-povolání

Obsah není zveřejněný.
Práce a zaměstnávání osob s postižením

Práce a zaměstnávání osob s postižením

Obsah není zveřejněný.
Ucelená rehabilitace

Ucelená rehabilitace

Obsah není zveřejněný.
Poradenské služby

Poradenské služby

Obsah není zveřejněný.

Sociální služby

Sociální služby, zákon o sociálních službách
- legislativní zakotvení - zákon č. 108/2006 Sb., vyhláška č. 505/2006 Sb.
- historie - situace v oblasti sociálních služeb (před r. 2006), terminologie
- dělení sociálních služeb podle různých aspektů
- charakteristika sociálních služeb pro osoby s postižením
- poskytovatelé sociálních služeb
- příspěvek na péči - základní charakteristika, komu je určen, dělení, proces vyřizování příspěvku na péči, změny v průběhu existence příspevku na péči
- standardy kvality sociálních služeb

Zdroje:
platná legislativa
MATOUŠEK, O. a kol. Sociální služby. Legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.

Video
Energie o.p.s. Meziboří u Litvínova (26:01) – pořad Klíč ČT, 9.11.2016 - organizace podporující osoby s mentálním postižením a duševním onemocnění (chráněné bydlení, práce, partnerský život, aktivizace, kompetence pracovníků soc. služeb)

Otázky k videu k zamyšlení:
Jaký význam má práce pro klienty ve videu?
Spolupráce s veřejností - mimo organizaci - s kým, jaká forma? 
S jakými obtíži se setkávají klienti a v čem spočívá podpora?

 

Mentální postižení

Mentální postižení

Obsah není zveřejněný.
Autismus

Autismus

Obsah není zveřejněný.

Osobní asistence

Osobní asistence
- historie, počátky - ve svět, u nás
- vymezení služby
- druhy osobní asistence - sebeurčující, řízená
- princip 4D - delimitace, deprofesionalizace, demedikalizace, deinstitucionalizace
- poskytovatelé

Zdroj:

https://www.apoa.cz/index.php/o-osobni-asistenci/zakladni-udaje/historie-osobni-asistence 


Úkol k dalšímu studiu:
Zjistěte si, kdo byla Jana Hrdá a její propojení s tématem osobní asistence.
Jaké organizace v ČR a ve Vašem okolí nabízejí službu osobní asistence?

Videa:
Můj život s asistencí (23:17) - nahlédněte do života člověka s postižením, jehož život je v osobní i profesní rovině propojen s osobní asistencí
Pořad Klíč (26min.) - dospělý muž s kvadruparetickou formou mozkové obrny žijící samostatně a využívající osobní asistenci, smysl služby, koordinace služby

Brožury
pro klienty, osobní asistenty, poskytovatele, poradce
http://www.apoa.cz

Příprava na 2. blok

Na příští výuku 26.10.2019

  • si zopakujte, co víte o mentálním postižení, autismu a mozkové obrně, vypište si základní charakteristické znaky,
  • promyslete, v čem potřebují lidé s těmito postiženími podporu a jaká v České republice existuje.

Příprava na 3. blok

Na příští výuku 1.11.2019 si vyhledejte

  • základní informace o Alzheimerově nemoci (příznaky onemocnění)
  • základní informace o Parkinsonově nemoci (příznaky onemocnění)



Příprava na 4. blok

Na příští výuku 22.11.2019 si zjistěte

  • co je to aktivní stárnutí,
  • jaké jsou nabídky pro seniory v Brně, v ČR nebo ve Vašem regionu,
  • co je to U3V, od kdy existují a jaká témata (kurzy, přednášky) nabízejí.