Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Základní informace
viz sylabus
Podmínky k absolvování předmětu
1. Kazuistika dospělého člověka s postižením (20 %)
- Vytvořte kazuistiku dospělého člověka s postižením (či onemocněním). Může se jednat o člověka s vrozených či získaným postižením, se závažným, chronickým či duševním onemocnění.
- Při tvoření struktury kazuistiky se inspirujte metodologickými knihami.
- Kazuistika zahrnuje zejména speciálně pedagogický (andragogický) a sociální pohled, nejedná se o podklad pro léčbu (neuvádíme konkrétní medikaci atp.).
- Kazuistiku vložte do odevzdávárny do 17.11.2019 (včetně).
- Vyberte si biografii nebo autobiografii dospělé osoby s postižením či onemocněním, po přečtení vypracujte seminární práci dle následujícího zadání:
- Stručně zdůvodněte, proč právě tato kniha.
- Stručně představte obsah knihy.
- Formulujte Váš názor na knihu: V čem Vás obohatila, překvapila, (ne)naplnila očekávání, proč byste ji (ne)doporučili ostatním - z pohledu studenta/studentky speciální andragogiky!
- Pokuste se vyjádřit k následujícím bodům:
- Popište proces akceptace postižení / životní situace danou osobou. Je-li možné, využijte psychologické koncepty (např. Kübler-Ross, copingové strategie)
- Jaká je míra začlenění dané osoby do společenského života? V jakých oblastech je aktivní? Které jsou potlačeny a proč?
- Jakým způsobem ovlivňuje své okolí / společnost.
- Seminární práci (včetně bibliografických údajů ke knize) vložte do 31.12.2019 do odevzdávárny.
3. Aktivní přístup ke studiu a účast na diskusích na seminářích (10 %).
4. Písemný test (online), ústní zkouška (50 %)
Úspěšné absolvování písemného testu je podmínkou k ústní zkoušce.
Dobrovolný úkol k dalšímu studiu - změny v přístupu okolí i vnímání sama sebe:
Ve studijních materiálech (i zde níže) najdete kapitolu z knihy R. Murphyho "Umlčené tělo".
Zjistěte si, kdo byl Robert F. Murphy.
Přečtěte si tento text a uvažujte o změnách, ke kterým u R. Murphyho v důsledku onemocnění došlo, a o důsledcích těchto změn.
Pojem postižení, Mozková obrna
- vymezení pojmu z různých úhlů pohledu, v různých oblastech (školská, sociální, pracovní)
- změny v terminologii a pohledu na osoby s postižením v posledních 30 letech
- Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením
- MKF - Mezinárodní klasifikace funkčnosti, disability a zdraví (2010), originál ICF 2001
- nové pojmy a dimenze dle MKF a jejich odraz do vnímání (a diagnostiky) lidí s postižením
Mozková obrna
- co je to mozková obrna (MO)
- formy, charakteristické znaky
- specifika života s mozkovou obrnou v dospělosti (vliv MO na zdravotní stav, pracovní uplatnění, společenské začlenění)
- komunikace osob s mozkovou obrnou
Zdroje:
JANKOVSKÝ, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha: TRITON.
KRAUS, J. a kol. (2004). Dětská mozková obrna. Praha: Grada.
KUDLÁČEK, M. (2012). Svět dětské mozkové obrny. Praha: Portál.
Videa:
Stella Young - I'm not your inspiration - pořad TED - žena s osteogenesis imperfecta (AJ, možné nastavit titulky v ČJ)
Život s dětskou mozkovou obrnou - pořad Diagnóza ČT - muž s dyskinetickou formou mozkové obrny
Přechod škola-povolání
Práce a zaměstnávání osob s postižením
Ucelená rehabilitace
Poradenské služby
Sociální služby
- legislativní zakotvení - zákon č. 108/2006 Sb., vyhláška č. 505/2006 Sb.
- historie - situace v oblasti sociálních služeb (před r. 2006), terminologie
- dělení sociálních služeb podle různých aspektů
- charakteristika sociálních služeb pro osoby s postižením
- poskytovatelé sociálních služeb
- příspěvek na péči - základní charakteristika, komu je určen, dělení, proces vyřizování příspěvku na péči, změny v průběhu existence příspevku na péči
- standardy kvality sociálních služeb
Zdroje:
platná legislativa
MATOUŠEK, O. a kol. Sociální služby. Legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
Video
Energie o.p.s. Meziboří u Litvínova (26:01) – pořad Klíč ČT, 9.11.2016 - organizace podporující osoby s mentálním postižením a duševním onemocnění (chráněné bydlení, práce, partnerský život, aktivizace, kompetence pracovníků soc. služeb)
Otázky k videu k zamyšlení:
Jaký význam má práce pro klienty ve videu?
Spolupráce s veřejností - mimo organizaci - s kým, jaká forma?
S jakými obtíži se setkávají klienti a v čem spočívá podpora?
Mentální postižení
Autismus
Osobní asistence
- historie, počátky - ve svět, u nás
- vymezení služby
- druhy osobní asistence - sebeurčující, řízená
- princip 4D - delimitace, deprofesionalizace, demedikalizace, deinstitucionalizace
- poskytovatelé
Zdroj:
https://www.apoa.cz/index.php/o-osobni-asistenci/zakladni-udaje/historie-osobni-asistence
Úkol k dalšímu studiu:
Zjistěte si, kdo byla Jana Hrdá a její propojení s tématem osobní asistence.
Jaké organizace v ČR a ve Vašem okolí nabízejí službu osobní asistence?
Videa:
Můj život s asistencí (23:17) - nahlédněte do života člověka s postižením, jehož život je v osobní i profesní rovině propojen s osobní asistencí
Pořad Klíč (26min.) - dospělý muž s kvadruparetickou formou mozkové obrny žijící samostatně a využívající osobní asistenci, smysl služby, koordinace služby
Brožury
pro klienty, osobní asistenty, poskytovatele, poradce
http://www.apoa.cz
Příprava na 2. blok
Na příští výuku 26.10.2019
- si zopakujte, co víte o mentálním postižení, autismu a mozkové obrně, vypište si základní charakteristické znaky,
- promyslete, v čem potřebují lidé s těmito postiženími podporu a jaká v České republice existuje.
Příprava na 3. blok
Na příští výuku 1.11.2019 si vyhledejte
- základní informace o Alzheimerově nemoci (příznaky onemocnění)
- základní informace o Parkinsonově nemoci (příznaky onemocnění)
Příprava na 4. blok
Na příští výuku 22.11.2019 si zjistěte
- co je to aktivní stárnutí,
- jaké jsou nabídky pro seniory v Brně, v ČR nebo ve Vašem regionu,
- co je to U3V, od kdy existují a jaká témata (kurzy, přednášky) nabízejí.