Speciální a inkluzivní pedagogika

Aktéři školní inkluze - spolupráce v multidisciplinárním týmu

Základní pojmy

  • asistent pedagoga, učitel, žáci
  • školní poradenští pracovníci
  • školská poradenská zařízení
  • rodina, rodiče spolužáků

Rodina

Funkce rodiny
  • výchovná
    • ekonomická
    • emocionální
    • biologicko-reprodukční

    Škola

    Učitel

    • Vliv jejich kompetencí, dovedností, znalostí, postojů a přijetí filozofie inkluze
    • Co ovlivňuje postoje učitelů?

    Asistent pedagoga

    • Pozici definuje zákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb.
      • poslední novela č. 379/2015 Sb. 
      • § 20 odst. 1
      • § 20 odst 2.
    Dle vyhlášky č. 27/2016 Sb., § 5 ve znění dalšícho novel
    • poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi  v rozsahu podpůrného opatření
    • pomáhá při organizaci a realizaci vzdělávání
    • podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávání
    • pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními žáky třídy, podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním
    • asistent pedagoga uvedený v odstavci 3 může za tím účelem zajišťovat i činnosti uvedené v odstavci 4 
    • může poskytovat podporu při vzdělávání žákovi nebo více žákům současně, nejvýše však 4 žákům, s ohledem na povahu speciálních vzdělávacích potřeb těchto žáků 
    • v případě škol (tříd, oddělení nebo studijních skupin) zřízených podle § 16 odst. 9 zákona může být počet žáků připadajících na asistenta pedagoga vyšší

    Asistent pedagoga (dle § 20 odst. 1. zákona o peda. pracovnících) a tím dle Vyhl. 27/2016 Sb. ve znění dalších novel; § 5, odst. 3 vykonává

    • přímou pedagogickou činnost při vzdělávání a výchově podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele 
    • zaměřenou na individuální podporu žáků a práce související s touto přímou pedagogickou činností, 
    • podporu žáka v dosahování vzdělávacích cílů při výuce a při přípravě na výuku
    • žák je veden k nejvyšší možné míře samostatnosti, 
    • výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků a další činnosti spojené s nácvikem sociálních kompetencí

    Asistent pedagoga (dle § 20 odst. 2. zákona o peda. pracovnících) a tím dle Vyhl. 27/2016 Sb. ve znění dalších novel; § 5, odst. 4 vykonává

    • pomocné výchovné práce zaměřené na podporu pedagoga zvláště při práci se skupinou žáků se SVP, 
    • pomocné organizační činnosti při vzdělávání skupiny žáků se SVP, 
    • pomoc  při adaptaci žáků se SVP na školní prostředí, 
    • pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází; 
    • nezbytnou pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo školu; 
    • pomocné výchovné práce spojené s nácvikem sociálních kompetencí žáků se SVP. 

    Žáci

    „Školní poradenské pracoviště“ - Poradenští pracovníci ve škole

    • náplň práce definuje vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 3 - doplňte si náplň činností
    • Výchovný poradce
    • Školní metodik prevence
    • Školní psycholog
    • Školní speciální pedagog

    Školská poradenská zařízení PPP, SPC

    • definuje konsolidované znění školského zákona č. 82/2015 Sb.
    • vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb.

    Pedagogicko psychologická poradna

    • Přesný obsah: vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 1
    • pracovníci
      • psycholog
      • speciální pedagog
      • sociální pracovník
      • metodik prevence v PPP

    Speciálně pedagogické centrum

    • Přesný obsah: vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 2
    • pracovníci
      • psycholog
      • speciální pedagog
      • sociální pracovník
     

    Zařízení preventivně výchovné - SVP

    Středisko výchovné péče

    • definována zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění z. č. 383/2005 Sb. a z. č. 352/2011 Sb.
    • Metodický pokyn upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče
    • Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 21/2007 k činnosti středisek výchovné péče

    Společnost

    • Pozitivní postoje – jednou z determinant úspěšného inkluzivního vzdělávání
    • Vliv na zapojení do života společnosti / třídy
    • Vliv fyzické přítomnosti a zapojením do společenského dění

    Příklad

    Mám žáka… --> kdo se zapojí do řešení?

    • … tzv. v riziku (krádeže, záškoláctví)
    • … s autismem, zařazeného do 3. st. podpůrných opatření
    • … s SPU (specifické poruchy učení)

    Video

    Pořad České televize - Inkluze - Jak prožívají projekt společného vzdělávání ti, jichž se bezprostředně týká? (52:02)