Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Organisatorisches, Einleitung und allgemeine Grundbegriffe
Milé studentky, milí studenti,
interaktivní osnova slouží jako podklad a doplnění k Vašim cvičením z fonetiky, která budou probíhat v reálném čase podle rozvrhu prostřednictvím aplikace MS Teams. Tu si doporučuji stáhnout, umožní Vám pak přístup k vícero funkcím (nicméně je možné ji používat i pouze z webu). Věřím, že online semestr spolu dobře zvládneme. Nemějte obavy, na prvním (online) setkání si vše organizační ještě znovu vysvětlíme a zopakujeme. Ničeho se nebojte, vybavte se trpělivostí, humorem a třeba i pohodlným křesílkem (online výuka má i své výhody!). Věřím, že v kurzu naleznete spoustu tipů, jak výslovnost cvičit nejen u Vás, ale i u Vašich studentů a především zjistíte, jak moc je výslovnost důležitá a hravá.
V této interaktivní osnově naleznete:
- seznam témat probíraných v semestru
- podmínky k zápočtu
- uvedení do předmětu
1) seznam témat probíraných v semestru
2) podmínky k zápočtu
Po každém větším celku studenti odevzdají MP3 nahrávku s přečteným zadaným textem (bude k nalezení v aktuální int. osnově pro daný týden), který se bude soustředit na nácvik právě probraného jevu. Nahrávky se odevzdávají prostřednictvím odevzdávárny v ISu. K nahrávce obdrží studenti zpětnou vazbu v ISu v poznámkovém bloku. Tyto dílčí nahrávky nejsou součástí závěrečného hodnocení, slouží studentům, kteří tak mohou sledovat svůj pokrok průběžně. Nahrávky i zpětnou vazbu může otevřít vždy jen autor příspěvku (nemusíte se obávat, že Vaše příspěvky budou poslouchat/číst Vaši kolegové).
Zápočet: Přednes krátkého německého textu s důrazem na správnou výslovnost - odevzdání ve formě MP3 nahrávky a test (kombinace poslechových cvičení a otázek z teorie - základy). Přesný termín odevzdání závěrečné nahrávky k zápočtu bude ještě stanoven (koncem semestru).
3) uvedení do předmětu
Před naším prvním setkáním si prosím přečtěte následující text 1.3 Welche Ausspracheformen sollen im Unterricht verwendet werden? (Quelle: Dielig, Hirschfeld 2000: Phonetik lehren und lernen)
4) Wichtige Wörter und Grundbegriffe
der Laut
der Buchstabe
der Akzent
akzentuiert, betont – nicht akzentuiert, unbetont
die Silbe
der Konsonant
der Vokal
Satzmelodie, Rhythmus und Pausen
Rhythmus und Pausen, Wortakzent
Wortakzent
Merken:
- Oft ist die Stammsilbe betont: sehen, gesehen
- Manche Präfixe sind nie betont (ge-, be-)
- Manche Präfixe und Suffixe sind meistens betont ụnfreundlich, Ursache, akzentuieren)
- Zusammengesetzte Wörter sind meistens auf dem ersten Wortteil betont (wẹgsehen, aussuchen, Fẹrnseher)
Reinke, K. (2012). Phonetiktrainer A1-B1. Stuttgart: Klett, S. 10
Shrnutí k přízvuku obecně:
německý přízvuk JE velmi silný
: způsobuje redukci ostatních nepřízvučných slabik
: většinou stojí na první kmenové slabice
!Na hodinu si prosím vytiskněte tyto pracovní listy:
Vokale - Einführung: lang und kurz
Vokale lang und kurz: Wiederholung
E-Laute
O- und U-Laute
Ö-Laute
Ü-Laute
Ö und Ü Laute - Spiel
Shoppen mit Frau Lehm, Löhme, Lühne, Tück!
Frau Lehm Frau Löhme Frau Lühne Frau Tück
einen Regenschirm einen Haarföhn Küchentücher eine Schürze
Diphthonge
R Vokal
das vokalisierte R
THEORIE
1) R-Laute: Wiederholung
Unsicherheit besteht immer wieder in der Frage, ob im Deutschen Zungenspitzen-R [r], Reibe-R oder Zäpfchen-R [R]. Hier ist die Antwort einfach: alle drei Formen sind akzeptiert, in den Medien dominieren Reibe- und Zäpfchen-R. (vgl. Dieling, Hirschfeld Phonetik lehren und lernen 2000: 133)
2) das vokalisierte R
Neben den 3 oben erwähnten R-Varianten gibt es noch eine weitere, sehr häufig verwendete R-Variante: das vokalisierte R, wie z. B. als ɐ̯ in vier [fiːɐ̯] oder als [ɐ] in Jäger [ˡʝɛːgɐ] (Endung -er wird als silbisches vokalisches R realisiert) oder in Präfixen: er-, ver-, zer- z. B. <erklären> [ʔɛɐ̯ˡklɛːʁən], <verstehen> [fɛɐ̯ˡʃteːən], <zerquetschen> [t͡sɛɐ̯ˡkvɛtʃn̩] ( diese Präfixe werden als Vokal + unsilbisches vokalisches R realisiert) oder wenn R nach langen Vokalen (Farbe, schwarz) steht.
!------>„R“ wird vokalisiert:
• nach langen Vokalen (hörst, nur)
• in den Präfixen er-ver-zer (erleben, verstehen, zerfallen)
• in den Endungen -er (Leser, Mutter, Sommer, Mauer, Lauer, …)
Für uns ist die Differenzierung zwischen konsonantischer und vokalischer R-Realisation wichtig.
3) Shrnutí v češtině: V němčině rozlišujeme tři formy konsonantického R a pak vokalické R. Všechny tři varianty kons. R jsou správné, rozdíl jejich užívání je podmíněn regionálně. Pro nás je nejdůležitější umět rozlišit, zda v daném slově vyslovíme R konsonantické nebo vokalické. Toto (ne)rozlišení je častou chybou českých rodilých mluvčích, kteří často tendují pouze k výslovnosti konsonantického R: klasickým příkladem jsou slova: der, er, Lehrer, Vater, Mutter, ...My už ale víme, že 1. v koncovkách -er, 2. předponách er-, ver-, zer a také 3) u R, které následuje pod dlouhém vokálu (Farbe, schwarz) správně vyslovíme vokalické R.
4) Tipps bzw. Links zum weiteren Lernen:
https://www.dw.com/downloads/26360019/lektion13-lehrer-aussprache.pdf
Video: https://www.klett-sprachen.de/phonetiktrainer-a1-b1/t-1/9783126762328 (Trick 13)
ÜBUNGEN
A. Markieren Sie im folgenden Liedtext, wo man ein konsonantisches R und wo man ein vokalisiertes R hört. (Bem. Es handelt sich um ein Kinderlied - ein Tipp z. B. für Ihr Grundschulpraktikum - https://www.youtube.com/watch?v=AGrsasgsFuQ )
Grün, grün, grün sind alle meine Kleider:
– Grün, grün, grün sind alle meine Kleider, grün, grün, grün ist alles, was ich hab‘.
Darum lieb‘ ich alles, was so grün ist, weil mein Schatz ein Jäger ist.
– Rot, rot, rot sind alle meine Kleider, rot, rot, rot ist alles, was ich hab‘.
Darum lieb‘ ich alles, was so rot ist, weil mein Schatz ein Reiter ist.
-Blau, blau, blau sind alle meine Kleider, blau, blau, blau ist alles, was ich hab‘.
Darum lieb‘ ich alles was, so blau ist, weil mein Schatz ein Matrose ist.
– Schwarz, schwarz, schwarz sind alle meine Kleider, schwarz, schwarz, schwarz ist alles, was ich hab‘.
Darum lieb‘ ich alles, was so schwarz ist, weil mein Schatz ein Schornsteinfeger ist.
– Weiß, weiß, weiß sind alle meine Kleider, weiß, weiß, weiß ist alles, was ich hab‘.
Darum lieb‘ ich alles, was so weiß ist, weil mein Schatz ein Müller ist.
– Bunt, bunt, bunt sind alle meine Kleider, bunt, bunt, bunt ist alles, was ich hab‘.
Darum lieb‘ ich alles, was so bunt ist, weil mein Schatz ein Maler ist.
B. Zu den Pluralformen bilden Sie den Singular.-----> Welches R ist da im Plural und welches im Singular auszusprechen?
die Meere - das ________________________ die Uhren - _____________________________
die Tiere - ______________________________ die Chöre - _____________________________
die Bären - _____________________________ die Flure - _______________________________
die Türen - _____________________________ die Haare - ______________________________
die Tore - ______________________________ die Paare - ______________________________
die Papiere - ___________________________