1) Esej na téma "Co pro mě ve vývoji znamenala škola."
2) Záznamy z četby viz doporučená literatura
3) Závěrečný test - garant přednášející PhDr. Tomáš Kohoutek, PhD.
You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
1) Esej na téma "Co pro mě ve vývoji znamenala škola."
2) Záznamy z četby viz doporučená literatura
3) Závěrečný test - garant přednášející PhDr. Tomáš Kohoutek, PhD.
Thorová, K. (2015). Vývojová
psychologie. Praha: Portál
Vágnerová, M. (2012). Vývojová
psychologie. Dětství a dospívání. Praha : Karolinum.
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová
psychologie. Praha : Grada.
Hartl, P. , Hartlová, L. (2010). Psychologický
slovník. Praha: Portál.
Šulová, L. (2010). Raný psychický
vývoj dítěte. Praha : Karolinum. ISBN 9788024618203.
Allen, K. E., Marotz, L. R. (2005). Přehled
vývoje dítěte : od prenatálního období
do 8 let. Vyd. 2. Praha : Portál.
1) Esej na téma "Jak mne ovlivnila základní škola.",
vložit do Odevzdávárny v ISu do 30.11. 2022 ( rozsah 2A4, v textu citace a odkaz na nejméně 3 odborné zdroje).
2) Aktivní studium doporučené literatury, vložit zápis ze dvou vybraných publikací do 30.11. 2022 do ISu (čtecí týden).
2) Plnění úkolů na hodinu.
3) Aktivita v hodině, práce ve skupinách
1) základní potřeby dítěte, uspokojování potřeb v rodině, ve škole,
2) vliv dědičnosti a vnějšího prostředí na psychický vývoj, principy vývoje a jednotlivá vývojová období.
Téma: Proč musí učitel znát potřeby svých žáků /rodič svých dětí?
Naplňování potřeb dítěte a dospělých, společná budoucnost, sdílení času a prostoru, ruší se osobní intimita, sdílení hodnot,...
Podívejte se na film Děti bez lásky a zapište si hlavní myšlenky a své postřehy, informace, dojmy. Námětem byla publikace Zděňka Matějčka a Josefa Langmeiera Psychická deprivace v dětství a ovlivnil institucionální výchovu v ČR.
STÁDIA KOGNITIVNÍHO VÝVOJE Jean Piaget
Otázky k filmu Děti bez lásky
Jak se liší děti z ústavní výchovy a děti z funkční rodiny?
Jak vnímají děti z ústavu hodnotu věcí?
Jakou hloubku vztahu přejímají děti z ústavu?
Jaké důsledky přináší u ústavních dětí láska na příděl?
Specifika myšlení a učení u dětí s důrazem na vývojové změny v jednotlivých obdobích, jak dítě chápe svět, fáze kognitivního vývoje.
Téma: Co je důležité pro rozvoj myšlení? Proč má učitel znát úroveň myšlení dítěte?
STÁDIA KOGNITIVNÍHO VÝVOJE Jean Piaget
ÚKOL 3 - 2 -1
Zapište prosím
3 informace, které si o tématu hodiny pamatujete
2 otázky pro spolužáky (měli byste na ně sami znát odpověď)
1 věc, která je pro vás zajímavá, nebo 1 otázku pro vyučujícího k tématu
1) Který významný psycholog se zabýval
kognitivním vývojem?
2) O kterém věkovém období je řeč? Dítě už
chápe, že po přelití kapaliny z široké do úzké nádoby se její množství nezmění
(a to i přesto, že sloupec kapaliny je po přelití do užší nádoby vyšší). Ještě
ale nezvládne vyřešit úlohy pouze v myšlenkách, bez názorné ukázky.
3) Co je to konzervace a kdy se u dětí projevuje?
4) Na škole v přírodě nastala situace,
že žáci po aktivním odpoledni dostali velký hlad a když viděli tácy
s chleby na večeři, lamentovali, že jich je málo. Učitelé dostali nápad,
tácy odnesli a chleby rozkrájeli všechny na polovic. Když je přinesli, žáci
byli spokojení a říkali, že je chlebů víc a že je to určitě nasytí. Ve kterém
stadiu kognitivního vývoje žáci pravděpodobně byli?
5) Jak byste vysvětlili decentraci a reverzibilitu v myšlení?
6) Co je zóna nejbližšího vývoje?
Sociallizace, vlivy vnějšího prostředí, vlivy rodinného prostředí, školní prostředí a jeho vliv na sebepojetí dětí, vývoj identity jedince.
Téma:
Jak mne ovlivnila moje rodina v dětství? Co oceňuji (zaměření na citový rozvoj, rozvoj zájmů, zaměření na vztahy, výkon, sebepojetí,..).
Jak mne ovlivnila škola?
Jak se u mne projevila krize identity?
1) Proč by si měl dávat vyučující na 2. stupni ZŠ pozor na osobní poznámky vůči žákům, například na komentování jejich vzhledu, vystupování atd.? S jakým vývojovým úkolem věk žáků souvisí?
2) Ve kterém věku řeší dítě vývojový úkol, aby získalo pocit sebekontroly a samostatnosti?
3) V posledních letech se zkoumá nová vývojová kategorie (vynořující se dospělost - emerging adulthood). Zamyslete se, kterého věku by se mohla týkat. Mezi která dvě stadia byste ji zařadili? (Více informací o tomto období naleznete v rozšiřujících materiálech níže)
Jak chápe Marcia vývoj identity jedince?
Opakování z minulé hodiny.
Popište fáze psychosociálního vývoje podle Eriksona - 8 věků člověka.
Oba, Piaget i Kohlberg, zkoumali morální vývoj dítěte pomocí toho, že jim vyprávěli příběhy. Piaget se zajímal o reakce dětí na morální příběhy, Kohlberg děti stavěl před morální dilemata.
Piaget morální dilemata a jejich studium.
Heinzovo dilema. Fáze vývoje morálního usuzování dle Kohlberga.
Téma:
Mikropříběhy J. Piageta. Jak řeší děti morální dilemata? Jak se liší od dospělých?
Vývoj morálního usuzování fáze Kohlberg, Gilliganová
Natočte krátké video o délce 2 minut na téma, které si vyberete nebo veďte rozhovor:
1) Kognitivní vývoj dítěte (Piaget, Vygotský), Piagetovy experimenty konzervace.
2) Psychosociální vývoj jedince (Erikson)
3) Morální vývoj (Piaget, Kohlberg, Gilliganová)
4) Teorie citové vazby (Bowlby, Aisworthová)
Popište a vysvětlete fáze vývoje na videu. Čerpejte z odborných zdrojů a uveďte je.
Vložte odkaz nebo dokument do Odevzdávárny v ISu ve své skupině do 8.12.
Pro komplexní rozvoj osobnosti a kvality života má vyjímečný význam
kvalita prvotního vztahu matka (hlavní pečující osoba) dítě zejména do 3 let
života dítěte. Pozitivní interakce v prvotním vztahu vytváří předpoklad
přežití a zdravého vývoje jedince v průběhu života. Významnou roli při utváření
citové vazby hraje dostupnost a citlivost prvotní vztahové postavy, nejčastěji
matky. Teorii citové vazby (Attachment) formuloval John Bowlby (1969) a
rozšířila jej jeho spolupracovnice Mary Ainsworthová.
Petra Vrtbovská (2010) vyjmenovává v publikaci o attachmentu
některé okolnosti, které mohou představovat možné ohrožení kvality připoutání
dítěte k rodiči. Mezi nimi jsou například:
Reflexe
1.Jaké téma jste zvolili?
2. Jaké teoretické zdroje jste využili?
3. Jak se vám podařil váš záměr?
4. Jste se svou nahrávkou spokojeni?
5. Jak to celé probíhalo?
6. Čeho si na svém video nejvíce ceníte?
7. Co vás překvapilo?
8. Co nebylo příjemné, s čím jste bojovali?
9. Co vám to přineslo?
10. Jaký jste udělali závěr, shrnutí, vyhodnocení?
11. Co byste udělali jinak?
Školní zralost, školní připravenost,
způsobilost ke školní docházce, vývojové změny v psychice na primárním stupni
zš v oblasti tělesné, psychické, sociální a emoční.
Téma: V jakých oblastech se zjišťuje
školní zralost dítěte?
Úroveň psychického rozvoje u 6 ti letého
dítěte.
Změny v kognitivních procesech myšlení,
paměti, vnímání, rozvoji fantazie, Změny v sociální oblasti a emočním
prožívání, v sebepojetí.