Semináře vývojová psychologie _ skupiny 1, 2
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Semináře vývojová psychologie _ skupiny 1, 2
Info
Term
Autumn 2022
Chapter contains:
1
Study Materials
4
Web
Teacher recommends to study from 14/9/2022.
Chapter contains:
3
Image
2
Study Materials
1
Study text
4
Web
Chapter contains:
2
Image
2
PDF
2
Study Materials
1
Study text
2
Web
Chapter contains:
2
Image
1
PDF
2
Study Materials
1
Study text
5
Web
Teacher recommends to study from 21/11/2022.
Chapter contains:
2
Study Materials
7
Web
Chapter contains:
3
Study Materials



Podmínky ukončení

1) Esej na téma  "Co pro mě ve vývoji znamenala škola."

2) Záznamy z četby viz doporučená literatura

3) Závěrečný test - garant přednášející PhDr. Tomáš Kohoutek, PhD.

Doporučená literatura

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál

Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie. Dětství a dospívání.  Praha : Karolinum.

Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha : Grada.

Hartl, P. , Hartlová, L. (2010). Psychologický slovník. Praha: Portál.

Šulová, L. (2010). Raný psychický vývoj dítěte. Praha : Karolinum. ISBN 9788024618203.

Allen, K. E., Marotz, L. R. (2005). Přehled vývoje dítěte :  od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha : Portál.

 

Úvod, základní potřeby, činitelé vývoje (Maslow, Matějček) - 15. 9.

Podmínky zápočtu

1) Esej na téma "Jak mne ovlivnila základní škola.", 

  vložit do Odevzdávárny v ISu do 30.11. 2022 ( rozsah 2A4, v textu citace a odkaz na nejméně 3 odborné zdroje).

2) Aktivní studium doporučené literatury, vložit zápis ze dvou vybraných publikací do 30.11. 2022 do ISu (čtecí týden).

2) Plnění úkolů na hodinu.

3) Aktivita v hodině, práce ve skupinách



Téma semináře

1) základní potřeby dítěte, uspokojování potřeb v rodině, ve škole,

 2) vliv dědičnosti a vnějšího prostředí na psychický vývoj, principy vývoje a jednotlivá vývojová období.


Téma: Proč musí učitel znát potřeby svých žáků /rodič svých dětí?

Abraham Maslow


Pyramida potřeb





Diskuse k videu Potřeby dítěte
  1. Které základní psychické potřeby Matějček zmiňuje?
  2. Co je důležité dle prof. Matějčka u potřeby stimulace?
  3. Proč musí mít učení odezvu?
  4. Jakou roli hraje strach a úzkost v procesu učení?
  5. Matějček hovoří o odměně a trestu, co zmiňuje.
  6. Vysvětlete potřebu pozitivní identity?
  7. Co znamená potřeba otevřené budoucnosti?


Matějček Principy rodiny
Diskutujte o naplňování potřeb dítěte v rodině


Principy rodiny

 Naplňování potřeb dítěte a dospělých, společná budoucnost, sdílení času a prostoru, ruší se osobní intimita, sdílení hodnot,...


Zdeně Matějček

Po title=  

Matějček Zdeněk


Úkol do příští hodiny

Podívejte se na film Děti bez lásky a zapište si hlavní myšlenky a své postřehy, informace, dojmy. Námětem byla publikace Zděňka Matějčka a Josefa Langmeiera Psychická deprivace v dětství a ovlivnil institucionální výchovu v ČR.


Děti bez lásky (1963)
Film Zdeněk Matějček


Zdeněk Matějček (1922- 2004)


Kognitivní vývoj (Piaget, Vygotský) - 29.9.

STÁDIA KOGNITIVNÍHO VÝVOJE Jean Piaget 


 

Opakování z minulého semináře:

  1. O jakých 5 potřebách mluví Matějček?
  2. Jakou roli hraje strach a úzkost v procesu učení?
  3. O čem je potřeba pozitivní identity


Otázky k filmu Děti bez lásky

Jak se liší děti z ústavní výchovy a děti z funkční rodiny?

Jak vnímají děti z ústavu hodnotu věcí?

Jakou hloubku vztahu přejímají děti z ústavu?

Jaké důsledky přináší u ústavních dětí láska na příděl?


Kognitivní vývoj Piaget, Vygotský

Specifika myšlení a učení u dětí s důrazem na vývojové změny v jednotlivých obdobích, jak dítě chápe svět, fáze kognitivního vývoje.

Téma: Co je důležité pro rozvoj myšlení? Proč má učitel znát úroveň myšlení dítěte?

Piaget

STÁDIA KOGNITIVNÍHO VÝVOJE Jean Piaget 

Senzomotorické stádium

  • 0-2 ROKY
  • Roste fyzická mobilita
  • Poznávají svět pomocí pohybů a smyslů
  • Reflexy, návyky
  • Uvědomění objektů v okolí (zaměření na vlastní tělo→zaměření na vnější objekty)
  • Dělání věcí záměrně
  • Egocentričtí
  • TRVALOST OBJEKTU (8./9. měsíc)

Předoperační stádium

  • (SYMBOLICKÉ PŘEDPOJMOVÉ 2-4 ROKY, NÁZORNÉ
  • 4-7 LET)
  • Fantazie (+imaginární kamarádi), živé neživé objekty (animismus)
  • Učíme se rozumět slovům, obrazům, gestům a to tak, že jsou to určité symboly něčeho
  • Hraní si na něco
  • Proč?
  • Fenomenismus (svět je takový, jaký vypadá, vazba na přítomnost)
  • Absolutismus (každé poznání má jednoznačnou platnost)
  • Egocentrické myšlení, neschopnost konzervace kapaliny, počtu

Stádium konkrétních operací

  • 7-11 let
  • Logické myšlení, třídění objektů
  • Induktivní myšlení, generalizace
  • Konzervace, reverzibilita, decentrace
  • 3+5=8 8-5=3
  • Hlubší sebepoznání, poznání naší jedinečnosti, učíme se vciťovat do ostatních

Stádium formálních operací

  • 12 let+
  • Abstraktní pojmy (láska, nenávist atd.)
  • Myslí racionálněji o abstraktních pojmech a hypotetických událostech
  • Více rozumí vlastní identitě a morálce
  • Více rozumí, proč se lidi chovají, jak se chovají a jsou tak soucitnější

 



Úkol do příští hodiny

ÚKOL         3 - 2 -1 

Zapište prosím 

3 informace, které si o tématu hodiny pamatujete

2 otázky pro spolužáky (měli byste na ně sami znát odpověď)

1 věc, která je pro vás zajímavá, nebo 1 otázku pro vyučujícího  k tématu

Psychosociální vývoj (Erikson), vývoj identity (Marcia) - 10.11.

Opakování z minulé hodiny


1) Který významný psycholog se zabýval kognitivním vývojem?

2) O kterém věkovém období je řeč? Dítě už chápe, že po přelití kapaliny z široké do úzké nádoby se její množství nezmění (a to i přesto, že sloupec kapaliny je po přelití do užší nádoby vyšší). Ještě ale nezvládne vyřešit úlohy pouze v myšlenkách, bez názorné ukázky.

3) Co je to konzervace a kdy se u dětí projevuje?

4) Na škole v přírodě nastala situace, že žáci po aktivním odpoledni dostali velký hlad a když viděli tácy s chleby na večeři, lamentovali, že jich je málo. Učitelé dostali nápad, tácy odnesli a chleby rozkrájeli všechny na polovic. Když je přinesli, žáci byli spokojení a říkali, že je chlebů víc a že je to určitě nasytí. Ve kterém stadiu kognitivního vývoje žáci pravděpodobně byli?


5) Jak byste vysvětlili decentraci a reverzibilitu v myšlení?

6) Co je zóna nejbližšího vývoje?

 

Psychosociální vývoj, vývoj identity

Sociallizace, vlivy vnějšího prostředí, vlivy rodinného prostředí, školní prostředí a jeho vliv na  sebepojetí dětí, vývoj identity jedince.

Téma:

 Jak mne ovlivnila moje rodina v dětství? Co oceňuji (zaměření na citový rozvoj, rozvoj zájmů, zaměření na vztahy, výkon, sebepojetí,..). 

Jak mne ovlivnila škola?

Jak se u mne projevila krize identity?




Pokuste se zodpovědět:

Zdůrazněný text

úkol

1) Proč by si měl dávat vyučující na 2. stupni ZŠ pozor na osobní poznámky vůči žákům, například na komentování jejich vzhledu, vystupování atd.? S jakým vývojovým úkolem věk žáků souvisí?

2) Ve kterém věku řeší dítě vývojový úkol, aby získalo pocit sebekontroly a samostatnosti?

3) V posledních letech se zkoumá nová vývojová kategorie (vynořující se dospělost - emerging adulthood). Zamyslete se, kterého věku by se mohla týkat. Mezi která dvě stadia byste ji zařadili? (Více informací o tomto období naleznete v rozšiřujících materiálech níže)



Vývoj identity Marcia

Jak chápe Marcia vývoj identity jedince? 





Morální vývoj (Piaget, Kohlberg, Gilliganová) - 24.11.

Opakování z minulé hodiny. 

Popište fáze psychosociálního vývoje podle Eriksona - 8 věků člověka.

Vývoj morálního usuzování

Oba, Piaget i Kohlberg, zkoumali morální vývoj dítěte pomocí toho, že jim vyprávěli příběhy. Piaget se zajímal o reakce dětí na morální příběhy, Kohlberg děti stavěl před morální dilemata. 

Piaget morální dilemata a jejich studium. 

Heinzovo dilema. Fáze vývoje morálního usuzování dle Kohlberga.


Téma:

Mikropříběhy J. Piageta.  Jak řeší děti morální dilemata?  Jak se liší od dospělých?


Vývoj morálního usuzování fáze Kohlberg, Gilliganová


Úkol - video nebo rozhovor

Natočte krátké video o délce 2 minut na téma, které si vyberete nebo veďte rozhovor:

1) Kognitivní vývoj dítěte (Piaget, Vygotský), Piagetovy experimenty konzervace.

2) Psychosociální vývoj jedince (Erikson)

3) Morální vývoj (Piaget,  Kohlberg, Gilliganová)

4) Teorie citové vazby (Bowlby, Aisworthová)


Popište a vysvětlete fáze vývoje na videu. Čerpejte z odborných zdrojů a uveďte je.

Vložte odkaz nebo dokument do Odevzdávárny v ISu ve své skupině do 8.12.



Teorie citové vazby (Bowlby, Ainsworthová) - 8.12.

Teorie rané citové vazby

Pro komplexní rozvoj osobnosti  a kvality života má vyjímečný význam kvalita prvotního vztahu matka (hlavní pečující osoba) dítě zejména do 3 let života dítěte. Pozitivní interakce v prvotním vztahu vytváří předpoklad  přežití a zdravého vývoje jedince v průběhu života. Významnou roli při utváření citové vazby hraje dostupnost a citlivost prvotní vztahové postavy, nejčastěji matky. Teorii citové vazby (Attachment) formuloval John Bowlby (1969) a rozšířila jej jeho spolupracovnice Mary Ainsworthová.



Interakce s matkou
Vytváření citového pouta

Citová vazba rizikové faktory

Rizikové faktory pro rozvoj zdravého pouta

Petra Vrtbovská (2010) vyjmenovává v publikaci o attachmentu některé okolnosti, které mohou představovat možné ohrožení kvality připoutání dítěte k rodiči. Mezi nimi jsou například:

  • Předporodní stres (matka si ubližuje, zažívá domácí násilí, …)
  • Užívání alkoholu a/nebo drog během těhotenství
  • Choroba rodiče před narozením či po něm (například předporodní či poporodní deprese)
  • Lékařské komplikace během růstu v děloze a při narození
  • Úmrtí v rodině
  • Sexuální zneužívání
  • Nestabilní domov
  • Duševní onemocnění nebo závažnější potíže rodičů, pečovatelů
  • Rané umístění dítěte do ústavní péče (kojenecký ústav)
  • Několikerá umístění do dětských domovů během raných let dítěte

Zdroj: https://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/clanky/attachment-o-dulezitosti-citoveho-pouta-v-zivote-o-jeho-poruchach-a-leceni-89.html




Školní zralost - 15.12.

Nahrávka - video, audio

Reflexe

1.Jaké téma jste zvolili?

2. Jaké teoretické zdroje jste využili?

3. Jak se vám podařil váš záměr?

4. Jste se svou nahrávkou spokojeni?

5. Jak to celé probíhalo?

6. Čeho si na svém video nejvíce ceníte?

7. Co vás překvapilo?

8. Co nebylo příjemné, s čím jste bojovali?

9. Co vám to přineslo?

10. Jaký jste udělali závěr, shrnutí, vyhodnocení?

11. Co byste udělali jinak?

 


Školní zralost

Školní zralost, školní připravenost, způsobilost ke školní docházce, vývojové změny v psychice na primárním stupni zš v oblasti tělesné, psychické, sociální a emoční.

Téma: V jakých oblastech se zjišťuje školní zralost dítěte? 

Úroveň psychického rozvoje u 6 ti letého dítěte.

Změny v kognitivních procesech myšlení, paměti, vnímání, rozvoji  fantazie, Změny v sociální oblasti a emočním prožívání, v sebepojetí.