Krizová intervence

Krize a pojetí krizové intervence

Krizová intervence dle legislativy

  • krizová pomoc vzniká po 1.sv. válce – Evropa, po 2.sv. USA (prevence sebevražd, pomoc veteránům)
  •  40. a 50. léta první linky důvěry, u nás 60.léta
  • od r. 2007 – zákon o sociálních službách č. 108/2006 sb. – vymezuje telefonickou krizovou intervenci a krizovou pomoc jako sociální službu
  • krizová centra (různá cílová skupina, zřizovatel, provoz např. ambulantní x lůžkové)

i​nspirace: pro svou cílovou skupinu, ale šířeji si sepište krizové kontakty – můžete dávat K i blízkým


Krize jako výzva

  • krize – v psychosociální oblasti jako důsledek střetu s překážkou, kterou nejsme schopni vlastními silami a běžnými strategiemi zvládnout v přijatelném čase
  • situace, kt. způsobuje změnu v navyklém způsobu života a vyvolává stav nerovnováhy x krize jako příležitost pro změnu – ztráta i zisk, výzva „Kdy jindy než teď?“
  • spouštěče – ztráta, změna, volba
  • projevy v somatických, psychických i sociálních symptomech
  • řešenízáležínaindividuálníchadaptačníchschopnostechacopingstrategiích (jaké máte/znáte?)

Průběh krize

•​ ​akutní stav do 72 hodin

• ​ztráta psychické rovnováhy – je-li do 4 až 6 týdnů zvládnut, je to signál, že K nalezl nové vyrovnávající strategie

•​ ​krizové stavy mohou samy odeznít, chronifikovat či vyvolat poruchu nebo nemoc

•​ ​krize jako proces – fáze a stádia (trvají hodiny až dny) –​ Caplanův model krize

  1. Pocit ohrožení – napětí, úzkost, snaha používat naučené mechanismy (trvá krátce, vteřiny)

  2. Plné uvědomění nepohody, zranitelnosti a neschopnosti zvládnout situaci, ztráta kontroly – metoda náhodných pokusů (trvá hodiny až dny) (řešení nebo do 3.fáze)

  3. Selhání, neschopnost řešení nastalé situace, snaha o inovaci metod řešení – největší ochota a přístupnost pro pomoc z vnějšku – čas pro KI – vyhledání odborné pomoci (hodiny až dny) (lze dostat stav na „předkrizovou“ úroveň) 

              4. Závažný stav psychického ohrožení, celková dezorganizace a dekompenzace – chybí síla zvládnout i vyhledat             

                  pomoc – nezbytná odborná pomoc – nutnost aktivity blízkých (dny až týdny)


Typologie krizí dle Baldwina

1.​K situační – jako problematická situace, budí dojem neodkladnosti, ztráta a její hrozba (rozchod), změna a její anticipace (rozvod, stěhování, vyhazov v práci), volba (dva partneři)

     KI: osvětlení spouštěčů, služby a podpora

2.k​ tranzitorní – z očekávaných životních změn, překážky dané vývojovými nároky - předvídatelný proces rstu a vývoje (jedinec i rodina) (puberta, odchod dtí/rodičů, dchod) 

     KI: projít úskalí zmn, prozkoumání a porozumní – jaký mají význam


3. k​ pramenící z náhlého traumatizujícího stresu - spouštěčem mocný, vnější neočekáváný stresor, není kontrola, zdrcení, ochromení (náhlá smrt, katastrofa, znásilnění)

      KI: poskytnutí mobilizace a podpory, bezpečný rámec pro emoční prožívání a autentické vyjádření (vztek, smutek,       

            bezmoc), hledání nových metod vyrovnání se se změnami, kt. Jsou důsledkem


4. k​ zrání - vývojové – vyplývají z psychodynamiky jedince – pramení z neúčinných pokusů řešit mezilidské situace, dosáhnout citové zralosti, nedořešené a nedokončené vývojové otázky (závislost, boj o moc, hodnotové konflikty, intimita, sexuální identita – např. zneužívání), objevují se opakované vzorce obtíží ve vztazích

      KI: přijmout krizi jako vývojovou výzvu a porozumět jí, rozvíjet vyrovnávací strategie k řešení vývojového konfliktu  

            (pokračování PST)


5. k​ pramenící z psychopatologie - kontinuum předchozí třídy – poklad v nedořešených nebo provizorně řešených vývojových otázkách – spouštěč neřešené vnitřní otázky, kt. oživují událostmi v rámci vztahového kontextu- předchozí patologie může krizi předurčovat nebo ztěžovat její řešení (hraniční osobnost, závažné neurózy, závislosti)

       KI: reakce na aktuální problém, řešení současného stavu rozvíjením dovednosti a kompetence K s cílem stabilizovat  

             co nejvyšší úroveň jeho fungování, zapojujeme rodinný systém, po odeznění akutní k další dlouhodobá péče


6. ​psychiatrické neodkladnosti – akutní stavy (může i nemusí provázet duševní onemocnění), zhoršuje se celkové fungování, K. nejsou zodpovědni za své chování (akutní psychózy, intoxikace, suicidiální ch., agrese)

       KI: velmi obtížná, K schopen poskytnout omezené informace, služba musí být poskytnuta urgentně, rychlá a učinná 

            stabilizace a redukce nebezpečí pro K i okolí, rychlý zásah v situacích ohrožující život


Krizová intervence jako ustálený způsob podpory klientů*tek

  • algoritmy, strategie, selektivn uívané pi práci s lidmi, kt. nejsou nemocní x ocitli se v krizi – mají umonit okamité a efektivní zacházení s akutními reakcemi

  Principy a znaky KI

  • Vasná, krátkodobá, asov ohraniená, asov flexibilní (prmrný hovor TKI 15 a 20 minut) •Snadno dosaitelná a kontinuální
  • Uvdomní si moností limit, dleitá je aktivita K
  • Aktivní, direktivní pístup – strukturovanost, vedení
  • Zaměření na abreakci emocí – volný prbh, podpora, ohraniení •Zaměření na vznik souasné situace
  • elné eení aktuálního problému„tady a te
  • Podpora sebejistoty K
  • Zaměření na krátkodobé plány – krokování
  • Zaměření na systém
  • Prevence zhorování situace


Proces a fáze KI



Příklady otázek pro KI

  • Čím ta krizová situace začala? Co spustilo a jak dlouho trvá?

  • Už jste v minulosti zažil něco podobného? Co vám tenkrát pomohlo? V čem je to dnes jiné?

  • Co vám obvykle pomáhá v těžkých životních situacích?

  • Kdo je všechno v krizi? Koho se všeho týká?

  • V situaci, kde je více zátěžových věcí: pojďme vybrat, co je nyní nejaktuálnější, nejtěžší, co nejdříve potřebuje vyřešit.

  • Co už jste s tou situací zkusil dělat, jakou to mělo odezvu?

  • Kdo všechno o vaši situaci ví? Jaké jsou reakce nejbližšího okolí? Kdo vám pomáhá?

  • Ptáme se po tělesných, psychických, sociálních změnách v krizovém prožívání s ezaměřením na poslední hodiny, dny a týdny: máte nějaké tělesné potíže? Jak spíte? Kdy jste pil a jedl naposledy? Jak se soustředíte?

  • Už jste se obrátil na nějakou odbornou pomoc?

  • Jak to celé prožíváte? Co cítíte, když o tom mluvíte? Pláčete, zlobíte se...?

  • Co byste si přál, aby se ve vaší situaci stalo?

  • Co vám pomáhá tu situaci vydržet? Naopak, co vám v té situaci brání věci změnit?

  • Vnímáte v té situaci nějaký pozitivní přínos? Naopak, co s tou situací ztrácíte?

  • Co by se mohlo stát nejhoršího?

  • Být dobrým posluchačem je základ



    Aktivní naslouchání

• ​u TKI kompenzace absence neverbální roviny – verbálně reflektovat a projevovat empatii – hmmm, aha, ano..

•​ ​soustředěné naslouchání (tady a teď)

•​ ​nespěchat, využít pomlky a pauzy

• ​Nereagovat unáhleně, nedávat hned řešení, připravit si odpověď ( než vám odpovím, potřebuji ještě vědět)

• ​Verbálně i neverbálně dávat najevo, že rozumím – opakovat, parafrázovat, rekapitulovat – „ Říkáte, že..., Jestli tomu dobře rozumím ..., Pokusím se shrnout, co jste říkala...

•​ ​Nekritizovat, raději klást otázky

•​ I​nstrukce rozčlenit – jednoduché věty, ověřit pochopení, zopakovat

• ​Reflektovat tělesné změny, které na K vidím – vidím, že těžce dýcháte..., Teď jste zbledla v obličeji...