Sociální psychologie

Týden 5 Kategorizace a soc. stereotypy

Dobrý den, 

vítejte v další lekci.

Opakování minulé lekce
  • Jak funguje halo efekt?
  • Kdo více podléhá halo efektu (muži nebo ženy)?
  • Jak funguje Pygmalion efekt?
  • Jak funguje konfirmační zkreslení?


V dnešní online lekci se budeme věnovat tomu, jak probíhá proces porozumění (interpretace) sociálně relevantním informacím. 

Vnímání a porozumění tomu, co vnímáme, je složitý proces. Tento proces probíhá částečně automaticky mimo naši vědomou pozornost (Systém1). Vše, co vnímáme, zařazujeme zcela automaticky do různých kategorií (dokonce i většina obratlovců a patrně i celá řada bezobratlých kategorizuje svoje vjemy). Zařazení nějakého člověka do určité kategorie (v sociální oblasti to znamená: využití určitého stereotypu) a práce s touto kategorií přináší řadu výhod (např. rychlost zpracování informace, přehlednost celé kategorie, možnost predikce chování atd.), ale zároveň i celou řadu nevýhod (zkreslení reálného podnětu, nepozornost vůči určitým vlastnostem podnětu, přehnaná pozornost vůči jiným vlastnostem podnětu ad.). V naší evoluční minulosti bylo používání sociálních stereotypů nepochybně adaptivní (a snad i kulturotvorné). Nicméně v současné době, kdy se vědomí většiny obyvatel planety globalizuje, se automatické kategorizování v sociální oblasti (nebo jinými slovy: podléhání stereotypům) stává spíše přítěží a překážkou klidného a konstruktivního mezikulturního dialogu. Přednáška přináší vhodný teoretický základ pro další práci v semináři. 

Na konci prezentace jsou připojeny dva (nepovinné) doplňující bloky: o jednom druhu implicitní paměti  - o primingu a o historii sociální psychologie.

Co se v prezentaci dozvíte:
  • Jak probíhá zpracování (sociálních) informací při vnímání.
  • Proč neodvratně podléháme stereotypům při posuzování druhých.
  • Jakým způsobem stereotypy ovlivňují naše úsudky o druhých.
  • Jak se k automatickému zpracování informací v Systému1 postavit.

Socialni_psychologie_5_Kategorizace.pdf
PDF ke stažení


Otázky na závěr

Jaké stereotypy podle vás nejčastěji ovlivňují naší práci učitele ? Jak nám mohou pomáhat a v čem jsou riziková ? 

O jakých vlastních stereotypech už víte? V čem jsou pro vás výhodné a v čem vás omezují? 

Jaký máte plán pro svoje působení ve třídě - co vám může pomoci zůstat v kontaktu s realitou? 


V případě dotazů se neváhejte ptát na diskuzním fóru - najdete ho zde: 

Budeme se snažit reagovat co nejpružněji. 


Dobrovolné, rozšiřující zdroje