Vzdělávací a školský systém
Jeden příběh na úvod této kapitoly:
Byl jeden muž a ten muž šel k hodináři.
Položil na stůl dvě hodinové ručičky a říká: „Mistře, tyto ručičky neukazují na mých hodinách správný čas. Prosím, oprav je.“
Hodinář na to odpoví: „Ty ručičky, pane, nemohu opravit, musíš přinést celé hodiny.“
Muž však netušil, co měl hodinář na mysli – „hodiny byly přece v pořádku,
jen ručičky šly špatně.“
(Fend, 2008, s. 12 citující neznámého autora)
Není obtížné dovodit, na co chtěl autor příběhem poukázat. Chceme-li kompetentně zlepšovat, či napravovat dílčí části systému, neobejdeme se bez porozumění systému jako celku.
Nebo jinak řečeno: „Kdo nerozumí systému, má sklon vidět problémy v povrchových fenoménech a hledat řešení v operaci s těmito povrchovými fenomény. Teprve porozumíme-li systému, můžeme napravit jeho chybné fungování.“ (Fend, 2008, s. 12, dle Janíkové et al., 2009).
![](https://lh6.googleusercontent.com/SbAYl4PU-SLetZfdpeEFvs-wmB97mB9dfS5MckTKb8PNc4FecE7gVWINktPeBClpMBt9D_FSeaKoO5oQVdQWeVeb66HNE6VTvA7ENvDIm3muxMzTCsMYYNwLGgRBWg-C3-VnkamcIaYbA5VOMFM)
Obrázek 1. Úrovně vzdělávací politiky.
![](https://lh3.googleusercontent.com/az-aKcY68YymceftSs-576GqbHyR-y46w-A79lzj83z5zp1VZWMrlmI5dwQzW-Y1RfUZfPU2ZdIzAJc82PVDbk9tjOEyvh5otw6v0aqm4-JWH5EZyCHqXdFKKSOgMtEjEjmB1h_YLr4CCMCqVMk)
Obrázek 2. Roviny vzdělávací politiky.
![](https://lh6.googleusercontent.com/DtS-l0AbhLr5S1bI_x4R5gvXOG06XZXUw_8GYoJ49Q3GKMAEgVoAWDRS2EpnR3T3mGjtxuBKwvVy_IE8_QzwOsvw5JyKLwriV7THjBGJVwiW8SenDSAicDwPrYF-DFR88ipuKHWddTWeCUjwjRE)
Obrázek 3. Roviny školského systému.
Vzdělávací systém a/nebo školský systém
Termín systém v uvedeném sousloví vyjadřuje řád, systematičnost, provázanost, odkazuje ke strukturovanému celku, v němž jsou jednotlivé části ve vzájemných vazbách (srov. Walterová et al., 2004).
Termín vzdělávací systém (soustava) se užívá: (a) v užším významu (školská soustava), (b) v širším významu (viz níže).
Vzdělávací systém zahrnuje soubor všech škol, školských zařízení a jiných vzdělávacích institucí. Představuje systém, protože má ustálenou strukturu, regulované fungování a vztah s jinými systémy společnosti.
Strukturu vzdělávacího systému tvoří:
školská soustava
mimoškolní vzdělávací instituce (kurzy, školení)
kulturní a osvětové instituce (knihovny, muzea)
(někdy též působení masových médií).
Klasifikace ISCED
Aby se zlepšila srovnatelnost údajů v oblasti vzdělávání, vytvořilo UNESCO Mezinárodní standardní klasifikaci vzdělávání ISCED (1996).
ISCED 0: preprimární vzdělávání
ISCED 1: primární vzdělávání
ISCED 2: nižší sekundární vzdělávání
ISCED 3: vyšší sekundární vzdělávání
ISCED 4: postsekundární (neterciární) vzdělávání
ISCED 5: první stupeň terciárního vzdělávání
ISCED 6: druhý stupeň terciárního vzdělávání
![](https://lh6.googleusercontent.com/AKlxclddI2Of92G4ZC7PdTohHtVpf4VS_u62gpNJxcFywBg8tyzTOcusI0QjR94Rms_aqfFjFd7EsUD6od6mEAV_dwHOInEYGd2RotbyTRz2gDoPy9Mo3W_lG3pTxkr0tkjFUgAORC0hAxy0TEs)
Obrázek 4. Klasifikace ISCED.
Shrnutí
V této kapitole jsme poukázali na potřebu systémového náhledu na školský systém a školu.
Vymezili jsme několik rovin školského systému – mezi základní patří: makrorovina, mezorovina, mikrorovina.
Mezi rovinami působí různé faktory a odehrávají se různé interakce.
Jejich analýza je úkolem pro výzkum (školního) vzdělávání.
Otázky a podněty k zamyšlení
Schéma školského systému zahrnuje tři roviny – jaké další roviny by bylo možné vymezit?
Co přesně si představíte pod pojmem škola jako systém?
K čemu je dobré rozlišení ISCED?
Použitá literatura – zdroje
Janíková, M. et al. (2009). Základy školní pedagogiky. Brno: Paido.
Walterová, E. et al. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido.