Stylistika v teorii a praxi

Publicistický (mediální) styl

text k četbě: Kapitola Soni Schneiderové Mediální diskurz z MMČ

Cvičení č. 1:  Podívejte se na cca prvních 6 minut pořadu Krásný ztráty. Vytiskněte/otevřete si si handout Krásný ztráty a na základě opakovaného poslechu (nyní se soustřeďte hlavně na zvukovou, nikoli obrazovou rovinu) zodpovězte zadané otázky.

Cvičení č. 2:  následujícím rozhovoru si všímejte si reakcí moderátora, který nemůže jinak, než okomentovat projev komunikačního partnera a upozornit ho na "jisté standardy". Jaké normy související s danou komunikační situací (popište ji)  byly porušeny? 

 (moderátor - prezident republiky; v rozhlasovém rozhovoru)

P: Já se dneska rozdávám, takže vám řeknu ještě jednu trojici. Ta trojice je spojena tím, že všichni bojovali, nebo bojují proti ekonomickým… My jsme spolu dělali tu Pussy Riot? Dělali, že? Takže já jsem hrozně rád, že mohu provokovat, takže proti ekonomickým zm*dům. Doufám, že to vystřihnete.

M: To nejde vystřihnout, protože je to přímý přenos, pane prezidente. Posluchačům se za tento vulgarismus omlouvám.

P: Čím mám na mysli ekonomické zm*dy?

M: Pane prezidente nepoužívejte vulgární slova, prosím.

P: Ne, zaprvé je používá i pan poslanec pirátů, jak jste si zajisté povšiml…

M: Nikoli v rozhovoru pro nás…

P: …v Poslanecké sněmovně, a zadruhé v tomto případě já tento termín považuji za naprosto výstižný. Je jím Viktor Kožený, je jím Zdeněk Bakala, je jím skupina solárních baronů a je jím také mimo jiné skupina lidí, která se zapletla do lehkých topných olejů. Vzpomenete si na to ještě? Lehké topné oleje? Fajn. No a kdo dostane tři vyznamenání: Alena Vitásková, bojovnice proti solárním baronům, pak Pavol Krúpa, bojovník proti Zdeňkovi Bakalovi a Jana Lorencová, autorka knihy Krvavé oleje. Měl byste si ji někdy přečíst a pak by tento váš, řekněme, pubertální odpor vůči termínu, který považuji za adekvátní, možná poněkud vymizel.

M: To není pubertální odpor, pane prezidente, ale dodržování jistých standardů.

P: No musíte uznat, že jsem až na jedno vulgární slovo, za které mě puritáni budou kárat, neboť si vzpomínám na klasika, který říká: „Ti, kdo páchají největší zločiny, mluví spisovnou češtinou.“ Tak až na toto jedno jediné slovo jsem vám poskytl informaci, kterou zatím nikdo jiný nedostal.

Cvičení č. 3: (pokyn, který byl zadán studentům z dřívějších let - s jejich plněním v odkazu budeme pracovat) Vyhledejte v různých zdrojích alespoň 3 ukázky publicistického textu, v nichž se (pokud možno ve větší míře) využívá prostředků neformálních, nespisovných, případně hovorových. Alespoň jedna ukázka musí být z tištěného, nikoli internetového zdroje. Alespoň jedna ukázka musí být z textu článku, nikoli z titulku a mezititulku. Tyto ukázky přepište (zkopírujte) do přiloženého dokumentu. Své ukázky označte svým jménem, uveďte jejich zdroj. 

Cvičení č. 4: Pracujte s ukázkami z odkazu "Neformálnost v publicistickém stylu"

1)    Najděte alespoň čtyři příklady jazykových prostředků se stálou stylovou hodnotou.
2)    Najděte alespoň čtyři příklady jazykových prostředků s kontextovou stylovou hodnotou.
3)    Najděte alespoň čtyři univerbizáty.
4)    Která z ukázek nemusí být nutně neformální, nespisovná, hovorová?
5)    Vyhledejte ukázky, kde se využívá tzv. kontaktových prostředků.
6)    Podtrhněte slova cizího původu.

Cvičení č. 5: Mluvená publicistika - Informativní rozhovor

Poslechněte si následující dva mediální rozhovory (dostupné pod uvedeným internetovým odkazem), nejprve bez textového přepisu, poté zároveň s přiloženým textovým přepisem (soubor Mánek a Sokol o Dickensovi). Poté zodpovězte následující otázky:
1) Který z hostů hovoří výhradně spisovným jazykem?
2) Projev kterého z hostů je stylově subjektivnější?
3) Ke kterému z hostů přistupují moderátoři neformálněji? Své odpovědi podpořte i argumenty (doklady konkrétních jazykových prostředků) přímo z textu.
(Podle Čmejrková, Havlík, Hoffmannová a kol.: Styl mediálních dialogů 2013, s. 45 an.)


pojmy k zapamatování (a pochopení)

přesvědčovací/ persvazivní/ovlivňovací/získávací funkce; publicistika mluvená x publicistika psaná; vnitřní diferenciace stylové sféry; publicistické žánry; publicismus/publicismy; aktualizované x automatizované prostředky v publicistice; titulky v publicistice a jejich členění; tendence současné publicistiky - kolokvializace, infotainment... 


Další materiál ke zkoumání: