Průvodce začínajícího učitele

Kdo jsou oni a kdo jsem já?

První setkání se třídou může být náročné pro obě strany. Učitel/ka by měl/a myslet na dvě oblasti seznámení a to na stránku osobnostní a na oblast nastavení výuky. Pojďme se společně podívat nejprve na to jak to vzít za správný konec ve vztazích.

První hodina ve třídě

Danu čeká první hodina ve třídě, kde bude v tomto školním roce nejvíce učit. Jsou to šesťáci. V hlavě se jí honí informace, které na ni chrlili její kolegové v době přípravného týdne: “Na toho si dej pozor, ten zlobil už na prvním stupni”. “No to si užiješ, puberťáci byli už v páté třídě.” “Anička, to je zlatíčko, ta ti bude s vším pomáhat.” Co má Dana udělat, aby její vstup do třídy a školní rok s šestou třídou, která má už mnoho nálepek, byl pohodový?

Zkuste se zamyslet, co by Vám jako pedagogům nejvíce v danou chvíli pomohlo? Co by pomohlo dětem? A jak vytvořit pevné hranice, ale zároveň příjemné prostředí?

Podívejme se na to z pohledu žáků, kteří stejně jako vy, cítí určité napětí z toho, kdo je bude učit. Žáci o vás nic neví, ale oni předpokládají, že vy už o nich máte mnoho informací (mnohdy dle jejich názoru neoprávněných) ze strany vašich kolegů. Tyto domněnky v nich mohou vyvolat chování, které u nich kolegové předpovídali. A určitě to také na vás tímto způsobem zkusí.

A jak budete reagovat vy?

Křik a vztekVymezení pravidel s respektem k žákům i sobě

Pokud zvolíte první variantu, pohodový rok se vám bude nastavovat ztěžka. Druhá varianta vyžaduje velké množství energie (podobně jako ta první), více času, ale začátkem října už budete mít vytouženou pohodu a budete moci žáky plně rozvíjet ve vašem předmětu.

Co proto tedy můžete udělat?

  • Buďte přirozený/á - žáci velmi rychle vycítí, že si na “něco”/”někoho” hrajete a vrátí vám to nespoluprací. 
  • Poznejte žáky.
  • Vkládejte do prvních hodin různé hry, které dokážou prolomit ledy a nastartovat spolupráci mezi vámi, ale i dětmi (viz odkazy na různé aktivity).
  • Umožněte jim poznat i vás - hrajte s nimi, tvořte s nimi (profil na jednu stránku ) a (zapojmevsechny.cz/.pdf/).
  • Věnujte intenzivně vaší spolupráci klidně celé září.
  • O váš vytvořený vztah, ale pečujte průběžně --> zařazujte

Na co nezapomenout:

Každý z nás je jiný a máme jiné potřeby

Nezapomínejte na to při práci se třídou. Mohou tam být děti, které si důvěru s ostatními budují delší dobu a vyžadují čas a prostor proto, aby se vám začali věřit. To jestli vám začnou věřit bude určitě záležet i na tom jak obstojíte v jejich zkouškách (vykřikování, opozice, vztek, nezájem, atp.). 

Nenechte se vyprovokovat ke vzteku, zkuste pochopit jejich jednání a dítě samotné. Třeba je zatím dlouhodobě neřešená situace, nebo dlouhodobé nepochopení dítěte ve školním prostředí. Více informací o práci s náročným žákem naleznete ve čtvrté části programu.

Úkol 1: Seznamovací aktivita

Máte 45 minut na to, abyste se s dětmi seznámili. Zkuste si připravit seznamovací aktivitu/y, díky které/ým prolomíte ledy a nastolíte základy spolupráce. Popište u každé aktivity váš cíl, pomůcky, samotnou aktivitu a její výhody a případná rizika.


Úkol 2: Profil na jednu stránku

Vytvořte si Váš profil na jednu stránku. Kreativitě se meze nekladou. Váš výtvor poté oskenujte a vložte do odevzdávárny. Profil Vám umožní si uvědomit silné stránky a věci, na kterých potřebujete pracovat. Paní učitelka Dana Vám zde pro inspiraci vložila svůj.

Odevzdávárna pro úkol: Profil na jednu stránku
Vložte scan/fotku Vámi vytvořeného Vašeho profilu na jednu stránku


Tipy na aktivity a zajímavé knihy a články

Všechny techniky je dobré si vyzkoušet na sobě - dokážete si lépe uvědomit, co taková technika obnáší, co může vyvolat. Pokud si na takové aktivity netroufáte, vezměte si na pomoc pracovníka školního poradenského pracoviště.

BRAUN, R. Praktikum školní psychologie, 2014.