Průvodce začínajícího učitele

Plánování a poskytování podpůrných opatření prvního stupně

Je možné, že ve vaší třídě budou žáci, kterým jsou poskytována podpůrná opatření a je důležité se s nimi co nejdříve seznámit.

Školské zákon č. 561/2004 Sb. v aktuálním znění

Školský zákon, § 16 Podpůrná opatření jsou nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám žáka. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením.

Podpůrná opatření se dělí do pěti stupňů. Podpůrná opatření 1. stupně představují mírné úpravy ve vzdělávání, které jsou v kompetenci pedagogických pracovníků školy. Podpůrná opatření 2. až 5. stupně se žákům poskytují na základě doporučení školského poradenského zařízení (PPP nebo SPC) a informovaného souhlasu jejich zákonného zástupce.

Pro seznámení s podpůrnými opatřeními vašich žáků/žákyň se obraťte na poradenské pracovníky školy a třídní učitele tříd, které vyučujete.

Je také možné, že u některých svých žáků/žákyň zjistíte, že mají individuální vzdělávací potřeby, na které budete muset reagovat mírnou úpravou metod a organizace výuky nebo hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání - tedy poskytováním podpůrných opatření 1. stupně.

Paní učitelka Dana si v 6. C, kde učí zeměpis, všimla, že jeden žák má potíže se soustředěním pozornosti. Honza je ve škole nový, do šestého ročníku přestoupil z malotřídní školy z nedaleké vesnice. Dana pozoruje, že Honza často neví, co má dělat a má potíže se zahájením samostatné práce. Dana k němu musí chodit a ověřovat si, zda ví, co má dělat. Protože sedí v poslední lavici, je pro ni dost obtížné uhlídat, jestli Honza pracuje. Dana si všímá, že se Honza často dívá z okna a nevnímá, co se děje ve třídě. Jeho nepozornost se objevuje i při opisu z interaktivní tabule nebo učebnice. Často se stane, že některé důležité informace vynechá. Jeho nepozornost se promítá i v častém zapomínání sešitu, učebnice či dalších pomůcek. Již na začátku října Dana dospěla k názoru, že Honza bude potřebovat větší podporu než ostatní žáci ve třídě.

Reagujte v diskuzi

Své nápady si připravte do diskuse (setkání proběhne v druhé polovině semestru) + reagujte na nápady ostatních. 

Svůj návrh porovnejte s doporučeními uvedenými v následujících metodických článcích