Průvodce začínajícího učitele

Podpora očekávaného chování

V 7.A se Dana opakovaně setkává s porušováním pravidel chování některých žáků. Usměrňováním žáků ztrácí hodně času, který ji pak chybí k realizaci toho, co pro žáky naplánovala. Na chování žáků reaguje v momentě, kdy se dopouštějí nevhodného chování, má ale pocit, že její intervence příliš nefungují. Zamýšlí se nad tím, jak zajistit, aby žáci dohodnutá pravidla dodržovali.

Co byste Daně doporučili udělat? Své nápady si zaznamenejte.

V následujících článcích se seznamte s celoškolním přístupem k podpoře očekávaného chování ve škole známým pod zkratkou PBIS. I v případě, kdy tento přístup není uplatňován ve škole jako celku, lze řadu prvků využít v každodenních interakcích s žáky. PBIS je výzkumně ověřený přístup k managementu chování žáků ve škole, který je postavený na proaktivním přístupu a pozitivní podpoře očekávaného chování žáků. Namísto trestů za nevhodné chování se soustředí na nácvik očekávaného chování žáky a jeho fixaci pozitivní zpětnou vazbou ze strany učitelů. Jedná se o velmi účinný přístup k prevenci nevhodného a rizikového chování žáků ve školním prostředí.

V dokumentu níže se podívejte na konkrétní opatření, která jsou v rámci PBIS doporučována v souvislosti s reagováním na chování žáků. Porovnejte zde uvedená opatření se svými návrhy.

Pozitivní podpora a vhodné reakce na chování žáků
Dokument k porovnání konkrétních opatření

Úkol: Opatření, která budou funkční

Vybavte si pravidla chování ve třídě, kde učíte (kde jste byli na praxi). Zamyslete se nad tím, jak byste mohli systematicky poskytovat konkretizovanou pochvalu a oceňovat očekávané chování (vyberte opatření, která by z Vašeho pohledu bylo funkční v této třídě využít).

Vybavte si konkrétní situaci, kdy se žák nebo několik žáků projevoval/i chováním, které porušovalo dohodnutá pravidla. Jak jste reagoval/a? Jaké opatření reagující na nevhodné chování z uvedené nabídky by bylo v dané situaci užitečné využít?

Po seznámení s opatřeními z PBIS si Dana uvědomila, že tím, že reaguje jen na rušivé chování, nenabízí žákům žádnou příležitost k upevňování očekávaného chování a vlastně jen poutá pozornost na nevhodné chování. Rozhodla se tedy, že si bude u žáků více všímat chování, které je v souladu s pravidly a to pozitivně posilovat - pochvalou, poděkováním, úsměvem, gestem. Zaměřila se přitom více na žáky, kteří se častěji projevovali nevhodným chováním - kdykoliv si všimla, že se tito žáci chovají v souladu s pravidly, ocenila to. Snažila se hlídat si doporučený poměr 4 pochvaly na 1 pokárání. Postupem času se chování žáků zlepšilo, zlepšilo se i celkové klima ve třídě. Dana tráví řešením chování mnohem méně času než dříve a díky tomu má mnohem více času na učení a procvičování učební látky.

Další informace o PBIS

Pryor. K. 2011. Svého psa nestřílejte! Praha: Práh.