Inkluzivní speciální pedagogika

Úprava prostředí, bariéry a kompenzační pomůcky

  • Motivovat a připravovat na školní docházku a následně výuku. 
  • Mít reálná očekávání. „
  • Účastnit se běžných aktivit školy za pomocí úprav prostředí a pomůcek.
    • Dokument Jsme úplně normální, kde dívka vysvětluje, jak okolí často nepřijímá, že chce provozovat běžné aktivity.„
  • Zplnomocňovat i žáky s postižením, aby chápali a nesli důsledky svého chování a přijali za ně zodpovědnost. „
  • Spolupracovat s rodiči a respektovat jejich právo na volbu výchovného stylu, preferencí spojených s výukou dítěte apod. „
  • Je nutné brát v potaz rodinou socioekonomickou situaci, rodinné vztahy, přístup rodičů k dítěti (odmítavý až hyperprotektivní), přístup rodičů ke škole a jejím zaměstnancům, celkovou rodinnou situaci spojenou s handicapem dítěte. 
    • I když jsou rodiče odmítaví ke spolupráci, musíme hledat cesty, jak s nimi komunikovat a kompromisy. 
    • Rodiče jsou primárními vychovateli dítěte a v konečném důsledku s ním tráví nejvíce času, mají na něj největší vliv. 
  • Spolupracovat s rodiči na doplňujícím domácím vzdělávání formou domácích úkolů a příprav. 
    • I kdybychom upravili výuku dítěti ideálním způsobem, bez zapojení rodičů se výsledky našich snah ve škole minimalizují. „
  • Respektování potřeb dítěte. 
  • Samostudiu, sebevzdělávání a seberozvoj učitele (např. rozšiřování vlastních učitelských kompetencí).