Aplikace metod sociální práce - kombi

Klient a jeho sociální situace

Můj problém - moje dovednost

Často "to" s čím klient přichází označujeme v sociální práci jako problém. Slovo problém v nás může vyvolávat řadu emocí  a mnohdy můžeme ztratit chuť danou situaci řešit (podobně to může mít i klient). Příčinou sociální situace, která není v souladu s podmínkami prostředí mohou a často jsou klientovy dovednosti, které potřebuje objevit/posílit. Zkusme se společně podívat na váš "problém" a zkuste ho změnit v dovednost. 

Využijte přiložený pracovní list. Zamyslete se, co se vám v životě neustále vrací, co je váš "problém" (není to terapie - vyberte něco běžného např. chci začít běhat (už po 150té)) a zkuste ho předefinovat na dovednost - tedy co se musím naučit, co musím změnit/zlepšit, abych dosáhl stanoveného cíle. 

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SPk300/144527641/Moje_dovednost__1_.docx

Každý člověk má jinou startovní pozici, každý se narodí do určitého prostředí, které ho formuje a otiskuje do něj určitý přístup k životu. To jak celý život bude zvládat souvisí s mnoha faktory (frustrační tolerance, resilience, atp.). V práci s klienty se můžeme setkat s tím, že pro někoho popisovaná situace může být téměř život ohrožující a jiný klient ji zvládne vyřešit jenom po prvotní konzultaci. Proto je nezapomínejte na ten často zmiňovaný individuální přístup a zkuste při jednání a komunikaci s klientem brát v potaz jeho aktuální naladění, jeho příběh a jeho možnosti. 

Někdo se v daný den, danou chvíli není schopný dostat dál, ale to neznamená, že za měsíc, rok celou situaci nevyřeší  - potřebuje k tomu čas a získat potřebné dovednosti, vědomosti a mnohdy i odvahu. Mysleme na to při práci s klienty.

Klient vyhledává službu z různých důvodů - avšak většinou mají tyto důvody společného jmenovatele a to obtížná situace

V obtížných stresujících situacích klienti nemají a mnohdy ani nemohou mít zabezpečeny základní potřeby, a proto se dost často v pyramidě potřeb nejsou schopni posunout dál. Zkuste rozrušeného klienta zabezpečit - nabídněte vodu, sušenky, prostě zabezpečte pohodlí, které usnadní se klientovi cítit lépe a umožní lépe začít navázat vztah. 


Vztah  s klientem a hranice ve vztahu

Vztah s klientem by měl být založený na důvěře a vzájemném respektu. Je důležité mít i vymezené hranice, které je důležité si navzájem připomínat. Udržet hranice ve vztahu s klientem může být náročné, ale je to důležité pro nás jako sociální pracovníky a pro naši pracovní, ale i osobní pohodu. Každý vztah mezi pracovníkem a klientem můžeme nazvat profesionální, pokud je pevně stanoven rámec i obsah daného vztahu. To jak se bude pak vztah vyvíjet nezáleží jenom na sociálním pracovníkovi, ale i na klientovi - na jejich touze po pokračování a prohlubování vztahu (Mikuláštík, 2003; Matoušek, 2003; Úlehla, 2007).