Z konfliktu rolí může plynout nejistota sociálního pracovníka a tím i klienta. Důležitý je vždy individuální přístup ke každému klientovi a legitimace postupu sociálního pracovníka.
Aplikace metod sociální práce - kombi
Role sociálního pracovníka
Role sociálního pracovníka je ovlivněna nejen osobnostními faktory, ale i prostředím (organizací, kde pracuje) a cílovou skupinou, se kterou pracuje.
Role sociálního pracovníka je tak ovlivňována jím samotným, prostředím, komunitou, zákony, klientem a jeho okolím. Často se tak mohou požadavky různých stran lišit a sociální pracovník by se měl snažit najít (pokud je to možné) rovnováhu. Díky této pozici často řeší různá sociální dilemata.
- Sociální pracovník jako profesionál x sociální pracovník jako člověk
- Sociální pracovník se pohybuje mezi požadavky klienta a požadavky prostředí. Velmi často tak musí řešit různá sociální dilemata (Doporučuji knihu: Musil, L. (2004). Ráda bych vám pomohla, ale.... .)
- Role:
- vychází z toho od koho očekávání vychází a čeho se očekávání týká
- role se zároveň prolínají z hlediska cílů a charakteru zařízení, požadované pracovní náplně, atd.
- SP profesionálem x SP člověkem
- z konfliktu rolí může plynout nejistota => důležitý je individuální přístup ke každému klientovi a legitimace postupu sociálního pracovníka
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SPk300/144527641/Klient_a_jeho_startovni_pozice_pvkoawbi.jpg
Podle toho v jakém zařízení SP pracuje a jaké služby jsou klientům poskytovány může zastávat pracovník různé role.
- zprostředkovává reálný svět (rozšiřuje mu obzory - informace o zákonech, možnostech klienta, atp.)
- přibližuje klientovi jeho vnitřní svět -- motivace, schopnosti dovednosti, atp.
- přímá pomoc - např. poskytování dávek, "působí jako rodič"
- "trestá" - ve chvíli, kdy vstupuje a nějak omezuje jeho práva (odebrání dítěte).
- ochránce klienta - jedná ve prospěch svého klienta, prosazjuje jeho zájmy, chrání jeho práva
- vychovatel, dozorce - v zařízeních ústavního typu (vězení). (pozn.: avšak často ve výchovných ústavech jsou sociální pracovníci vnímáni jako rodiče - protože své klienty "nekomandují" - nepůsobí jako vychovatelé, ale spíše jako "vrby")
Literatura
Gabura, J.; Pružinská, J. (1995). Poradenský proces.
Svoboda, J. (2012). Poradenský dialog.
Novák, T. (2016). Manželské a rodinné poradenství.
Bremsová, Ch. (2018). Dětská psychoterapie a poradenství.
Krutilová, D. (2014). Poradenský proces v sociální práci. Dostupné z: http://www.benepal.cz/files/project_5_file/Poradensky-proces.pdf
Svoboda, J. (2012). Poradenský dialog.
Novák, T. (2016). Manželské a rodinné poradenství.
Bremsová, Ch. (2018). Dětská psychoterapie a poradenství.
Krutilová, D. (2014). Poradenský proces v sociální práci. Dostupné z: http://www.benepal.cz/files/project_5_file/Poradensky-proces.pdf
Filipcová, L., Najzarová, K. (2018). Dilemata sociálního pracovníka. Dostupné z: http://www.ikor.cz/SocPracMSK/doc/Dilemata_socialniho_pracovnika.pdf