Aplikace metod sociální práce - kombi

Pečuj o sebe

Každý sociální pracovník má právo na supervizi. Většinou bývá v rámci celého týmu, avšak jako sociální pracovník bych měl/a mít právo na případnou individuální supervizi, zvláště ve chvíli, kdy situace s klientem se dotýká i mých zraněních, anebo se jedná o nějaký nedořešený konflikt s někým na pracovišti a potřebuji si situaci probrat s někým nezatíženým prostředím. 

Pokud nemáte na pracovišti dobrý pocit ze supervizora, chtějte po svém vedení změnu. Supervize pro vás má být přínosná, má vás rozvíjet, hledat cesty z provozní tmy, atp. Pokud toto nesplňuje, pravděpodobně jste si se svým supervizorem úplně nevyjasnili zakázku, anebo jste si jednoduše řešeno "nesedli". 

Zkusme se naučit vnímat prevenci jako něco důležitého, co nás může podpořit v osobním i pracovním životě a předcházejte syndromu vyhoření, který je v sociální práci, pedagogice a všech pomáhajících profesích velmi často skloňován. 

V následujících aktivitách si můžete zamyslet nad tím, jak prožíváte svůj vlastní den. Jak mnohdy některým činnostem přikládáme vysokou důležitost, ale přitom by je mohl udělat někdo jiný, anebo je možné je odsunout na druhý den. 

Poslední aktivita je věnována zdrojům, protože mnohdy máme pocit, že jsme na všechno sami, ale přitom kolem sebe máme blízké, které můžeme požádat o pomoc, tak abychom nedosáhli před burnoutovského pocitu "je toho na mě moc". 

Aktivita - já a můj čas

Zkuste si představit, že má den 26 hodin. Získali jste navíc dvě hodiny času. Zavřete si oči a přemýšlejte chvíli k čemu byste tyto dvě hodiny využily. Zkuste si sami pro sebe myšlenky přenést na papír - je skvělé vidět, co vše navíc bychom stihli, anebo o kolik kvalitněji bychom den trávili.

Pro někoho však zjištění může být i frustrující, zkuste se zamyslet nad novými možnostmi. Zkuste se zamyslet nad tím, jak "přeorganizovat" svůj běžný den, abyste mohli více času trávit odpočinkem, tím co vás baví, atp.  

Můj běžný den

Vezměte si papír A3 a čtyři barevné samolepící bločky (pokud nemáte, zkuste si vymyslet jinou formu záznamu). 

Zamyslete se nad svým nejběžnějším dnem, který se ve vašem životě v posledních týdnech, měsících nejčastěji opakuje s drobnými odchylkami. 

Jednotlivé aktivity z tohoto dne si zapište na žluté samolepící lístky a napište k nim časovou dotaci.

Nyní si vezměte růžové lístky a přiřaďte je k aktivitám, které nemůžete na nikoho jiného delegovat - MAJÍ VYSOKOU DŮLEŽITOST. 

Vezměte si oranžové lístky a ty přidejte k aktivitám, které jsou sice důležité, ale můžete je delegovat na někoho jiného. A poslední zelenou barvou označte aktivity, které jsou nejméně důležité (tedy různé rutinní úkoly). 

Jakmile si uděláte tuto časovou koláž, tak si zkuste spočítat kolik minut/hodin jste schopni ušetřit tím, že se svými denními činnostmi budete nakládat trošku jinak. Do získaného času si můžete dosadit aktivity, na které běžně nemáte čas a chtěli jste je realizovat v předchozí aktivitě, která vám dala navíc dvě hodiny. 

Je naprosto v pořádku občas něco odsunout na druhý den, říci ne, neúčastnit se všeho, na chvíli se odpojit od sítí. Vezměte si svůj získaný čas a běžte si ho užít tím, co vás baví, zajímá, co vám pomůže relaxovat. Protože pokud budete mít dostatek sil - můžete potom být podporujícím elementem při zvládání situací vašich klientů.  

Zdroje

Obkreslete si ruku a do každého prstu si napište jednoho člověka ze svého okolí, kterému se můžete svěřit, požádat ho o pomoc. Papír nevyhazujte, mějte ho nadosah, tak abyste se k němu mohli kdykoliv vrátit, když budete potřebovat zazdrojovat. 

Všechny aktivity se dají realizovat i s klienty. Důležité je znát důvod proč je chci realizovat, jaký je cíl a MÍT JE ODZKOUŠENÉ NA SOBĚ!

Literatura a zdroje

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10267495337-vyhorel-jsem/

Stock, Ch. (2010).Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout
Ptáček, R. (2013). Burnout syndrom jako mezioborový jev

Maroon, I. (2012).Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky