Lépe a dlouhodoběji pracují klienti, kteří svému pracovníkovi důvěřují a mají pocit, že pro ně dělá v rámci své pozice maximum.
Metody pozitivního vztahu a chyby při jeho utváření
Metody pozitivního vztahu (dle Matoušek, 2003)
- Slovní podpora - ujišťuje klienta, že ho posloucháme, vnímáme - že mu věnujeme naši pozornost. Často to bývá spojeno se slovy rozumím Vám, chápu, jak vám je, apod. Avšak já sama se snažím těmito slovy šetřit. Ne vždy totiž jsem schopná plně rozumět tomu, co klient prožívá, nebo zcela nechápu jak mu je - protože jsem v dané situaci nikdy nebyla.
Představte si, že za vámi přijde klientka, která se živí poskytováním erotických služeb. Je jí 43 let a přišla za vámi do sociální služby se poradit, jak se vymanit ze sexbyznysu, protože posledních několik let ji její klienti velmi fyzicky ubližují a ona takové zacházení už dále nesnese.
(Pokud je to pro vás moc abstraktní klient, tak si vzpomeňte na nějaký vážnější rozhovor s kamarádkou, v rodině).
Jaká slova byste použili v rámci slovní podpory? Jak si myslíte, že jí zní v hlavě spojení "chápu, jak vám je" po vylíčení celého příběhu?¨
Navrhněte jiná slovní spojení, která budou působit více empaticky.
- Parafrázování projevu - umožňuje nám porozumět sdělenému (nezapomínejte užívat i u dětí - často si my dospělí myslíme, že víme, co nám říkají, ale nemusí mít ještě dostatečnou slovní zásobu a mohou chtít úplně něco jiného).
- Zrcadlení - při rozhovoru se přibližujeme gesty, držením těla, tempem, hlasitostí, tónem řeči našemu komunikačnímu partnerovi.
- Oční kontakt - umožňuje vytvářet pocit jistoty. Při rozhovoru bychom více jak polovinu času měli udržovat oční kontakt.
- Sladění tempa a stylu řeči - přizpůsobuji se např. terminologicky
Aktivní naslouchání ve své profesi slyšel každý sociální pracovník. Avšak ne vždy jej dokáže plně využívat při práci s klientem. Mohou v tom hrát roli nedostatečné schopnosti a dovednosti techniku užívat, nebo aktuální naladění (pokud se necítím dobře je dobré to říci klientovi na začátku sezení, anebo raději sezení přesunout na jiný den).
Základní charakteristika aktivního naslouchání:
- vytvoření vhodného prostředí
- věnování pozornosti
- naladění se na klienta
- povzbuzování (myšleno: klient ví, že jste tady pro něj, že ho posloucháte).
- zpětná vazba (Plaňava, 2005; Hodaňová a kol., 2003)
Chyby při utváření vzájemného vztahu
Vztah s klientem je velmi křehký a můžeme jej velmi snadno narušit. V komunikaci a jednání s klientem je proto opravdu nutné dodržovat individuální přístup, který odpovídá požadavkům klienta, jeho schopnostem a možnostem v dané situaci.
Velmi často se sociální pracovníci dopouštějí toho, že klientovu situaci zhodnotí na základě předchozích zkušeností. Mají klienta zařazeného jen, co otevře dveře, řekne první slovo, atp. V takovou chvíli budování důvěrného vztahu utrpělo značné rány, které se už nemusí zahojit a klient zažije zklamání ze setkání se službou.
Co platilo u sta předchozích klientů, nemusí platit u toho stoprvního.
Kromě bleskových diagnóz narušuje vzájemný vztah i monolog pracovníka, tlačení na rychlou změnu životního stylu, kritika života klienta, vyčítání ze strany pracovníka, chození kolem horké kaše, protože pracovník neví, co s klientem dělat atp.
Kromě chyb v komunikaci se mohou objevit i další úskalí narušující vztah mezi klientem a sociálním pracovníkem.
Úskalí na straně klienta:
- klient s poruchou osobnosti, závislosti
- klient s komplikovanou diagnózou a prognózou
- klient s poruchou komunikace
- klient lišící se svým chováním od většiny
Úskalí na straně pracovníka
- nedostatek zkušeností
- momentální indispozice
- iracionální představy (100 % úspěšnost, milovat práci za všech okolností, klienti ho musí zbožňovat, atp.)
- chyby v komunikaci
I přestože se ve své práci snažíme dodržet postupy vedoucí k vytvoření důvěry ve vztahu s klientem, může se stát, že budeme selhávat. Důvodem může být to, že náš klient je specifický, náročnější a my musíme najít jiný přístup, který bude odpovídat jeho potřebám, ale zároveň i my s ním budeme v souladu a budeme schopni v tak náročném prostředí pracovat.
V následující tabulce je ve zkratce popsán přístup k určitým typům klientů.
Typ klienta | Popis | Přístup |
Manipulativní | Snaha ovlivnit SP ve svůj prospěch - získat nad ním nadvládu. Klient nemá zájem o faktickou spolupráci. | Dodržovat jasné postupy, upozorňovat na sankce při nedodržení domluveného. Práce ve dvou, mít otevřené dveře při jednání. |
Nedobrovolný | Není motivovaný, nechce svoji situaci řešit. Nemá důvěru k pracovníkovi a může ho napadat. | SP pracovník má určitou moc danou nedobrovolností klienta, který k němu byl poslán (např. soudem). Musí upozorňovat na důsledky, podává objektivní informace. Práce musí být přímá, věcná a stručná. SP však musí být i trpělivý a snažit se porozumět situaci. |
Klient závislý na NL | Uživatelé NL mohou být nespolehliví, nedůvěřiví k SP a mohou často situaci zkreslovat. | Neslibovat nesplnitelné. Využívat při práci situace tady a teď (příště to může být jinak). Spolupráce s rodinou, přáteli. Neslevovat se zadaných úkolů. Vnímat klienta jako odborníka na svoji situaci - nenálepkujte. |
Klient závislý na osobách | Zodpovědnost za svůj život přenáší na pracovníka, chce ho mít jenom pro sebe. Nárokuje neustálou dostupnost. | Vést k samostatnosti, vymezit formu a čas rozhovoru. Dodržovat pravidla. |
Klient v odporu | Brání se udělat krok vpřed (často nevědomě). | Snažit se najít příčinu odporu. Snažit se vytvářet podnětné prostředí, kde bude klient schopný vyjádřit své obavy, vyjádřit svůj problém. |
Klient "puntičkář" | Vše je špatně, nikdo neumí práci udělat dobře - mění poskytovatele, stěžuje si. | Mluvit jasně, věcně, rekapitulovat, upozorňovat na pravidla. |
Svádějící klient | Forma manipulace přes city. Snaha si získat přízeň SP. | Držet si hranice! Stanovená jasná pravidla, cíle a dodržovat plán. |
Mlčenlivý klient | Mlčení může být projevem úzkosti, nejistoty, strachu, nebo odporu. | Vhodnými otázkami se snaží SP klienta motivovat. "Co si o tom myslíte, vy?" |
Agresivní klient | Hádá se, diskutuje, není s ničím spokojen. | Snahou pracovníka by mělo být objevit zdroj nepřátelství. Být trpělivý. Držet si hranice. |
Depresivní klient | Ovládají ho emoce, není schopen racionálního pohledu na jeho situaci, propadá beznaději, veškerá snaha je marná. | Po dobu deprese poskytovat psychickou podporu, být empatický, nezlehčujeme situaci a nesnažíme se ho rozveselit. |
Novosad, L. (2000). Základy speciálního poradenství.
Matoušek, O. a kol. (2003) Metody a řízení sociální práce.
Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací.
Hodáňová, J. a kol. (2003). Poradenské techniky a aktivity při práci s uchazčem, metodická příručka pro poradce pro zprostředkovatele.