Aplikace metod sociální práce - kombi

Postupová mapa

  • umožňuje nám se orientovat a volit postupy v nestandardních situacích
  • ve školním prostředí se jedná především o úmrtí (sebevraždy, úrazy, nemoci - krátkodobé i dlouhodobé), situace s erotickým podtextem, únos a ztráta dítěte
  • při práci s klientem je možné postupovou mapu využít v krizových situacích, se kterými klient přichází
    • umožní se mu lépe zorientovat v dané problematice 
    • umožní mu si vytvořit vlastní rozvrh, jak se situací bude pracovat
    • umožní mu si uvědomit důležité činnosti a méně důležité činnosti
  • Pokud nastane jakákoliv nepředvídatelná situace/krizová situace, tak je vždy důležité se snažit zachovat alespoň trošku klid. Je to náročné, protože často se setkáváme s výrazně blikající otázkou v naší hlavě "CO BUDU DĚLAT?! 

  1. Položit si otázky
    • Je někdo ohrožen na životě?
    • Jak moc závažné to pro mě je?
    • Je někdo ohrožen po stránce psychické, fyzické a morální?
    • Je ohrožena společnost, bezpečí?
    • Je ohrožen majetek?
    • a další
    • MUSÍM JEDNAT HNED?
  2. Kdo je situaci účasten?
    • aktuálně
    • následně (ale i v minulosti v rámci iniciace události)
    • přímo a nepřímo
    • účast zákona - je situace ošetřena v legislativě?
  3. Vyjmenovávat varianty postupů
    • nejprve si řekneme, co můžeme vše udělat
    • dále vyznačujeme varianty komunikace a postupů mezi účastníky
    • bývá dobré i ty, které nejdříve zavrhneme
    • nejlépe všechny co nás napadnou
  4. Zavážit možnosti konzultace
    • Je možné získat od někoho nezaujatý pohled? Je možné situaci ještě s někým konzultovat? (Zvláště ve školním prostředí)
  5. Volba kroků
    • CO MUSÍME?
    • CO MŮŽEME?
    • CO NESMÍME? 
    • CO NEMUSÍME? - ujasnit si proč a jak se zachováme
  6. Zvážení rizik
    • Řešení s sebou nese i očekávání rizik jednotlivých kroků. Je třeba si je pojmenovávat.
    • VELKÝM RIZIKEM BÝVÁ POPÍRÁNÍ REALITY.


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SPk300/144527641/Sikana.pdf