Aplikace metod sociální práce - kombi
Postupová mapa
- umožňuje nám se orientovat a volit postupy v nestandardních situacích
- ve školním prostředí se jedná především o úmrtí (sebevraždy, úrazy, nemoci - krátkodobé i dlouhodobé), situace s erotickým podtextem, únos a ztráta dítěte
- při práci s klientem je možné postupovou mapu využít v krizových situacích, se kterými klient přichází
- umožní se mu lépe zorientovat v dané problematice
- umožní mu si vytvořit vlastní rozvrh, jak se situací bude pracovat
- umožní mu si uvědomit důležité činnosti a méně důležité činnosti
- Pokud nastane jakákoliv nepředvídatelná situace/krizová situace, tak je vždy důležité se snažit zachovat alespoň trošku klid. Je to náročné, protože často se setkáváme s výrazně blikající otázkou v naší hlavě "CO BUDU DĚLAT?!
- Položit si otázky
- Je někdo ohrožen na životě?
- Jak moc závažné to pro mě je?
- Je někdo ohrožen po stránce psychické, fyzické a morální?
- Je ohrožena společnost, bezpečí?
- Je ohrožen majetek?
- a další
- MUSÍM JEDNAT HNED?
- Kdo je situaci účasten?
- aktuálně
- následně (ale i v minulosti v rámci iniciace události)
- přímo a nepřímo
- účast zákona - je situace ošetřena v legislativě?
- Vyjmenovávat varianty postupů
- nejprve si řekneme, co můžeme vše udělat
- dále vyznačujeme varianty komunikace a postupů mezi účastníky
- bývá dobré i ty, které nejdříve zavrhneme
- nejlépe všechny co nás napadnou
- Zavážit možnosti konzultace
- Je možné získat od někoho nezaujatý pohled? Je možné situaci ještě s někým konzultovat? (Zvláště ve školním prostředí)
- Volba kroků
- CO MUSÍME?
- CO MŮŽEME?
- CO NESMÍME?
- CO NEMUSÍME? - ujasnit si proč a jak se zachováme
- Zvážení rizik
- Řešení s sebou nese i očekávání rizik jednotlivých kroků. Je třeba si je pojmenovávat.
- VELKÝM RIZIKEM BÝVÁ POPÍRÁNÍ REALITY.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SPk300/144527641/Sikana.pdf